Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-26, 23:23
  #349
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
När de satte räntan på 1,99%, hur många tror ni köper bilen?

Köper man en bil för 620.000 kr? Det verkar ju vara riktigt fint andrahandsvärde på dessa dock då då en -21 kostar ca 550.000 kr

Men ta så pass mkt lån? Om man nu bara sätter in minsta insatsen.

För även om månadskostnaden blir okej bör man väl slå ut kontantinsatsen på dessa 36/48 månader också? Då blir månadskostnaden inte superbra. Plus dyr försäkring. Och ett jättelån.

Dyr försäkring? På en ny model Y?
Den är väl inte så dyr med vagnskadegaranti?

Problemet är väl snarare restvärde som är mycket osäkert.
Citera
2024-03-27, 00:02
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Dyr försäkring? På en ny model Y?
Den är väl inte så dyr med vagnskadegaranti?

Problemet är väl snarare restvärde som är mycket osäkert.

Jag tror jag betalar ca 250 kr per månad för helförsäkring på min 2 år gamla bil.
På förra nya bilen kallade man det halvförsäkring plus vagnskadegaranti, men på den nya står det uttryckligen helförsäkring på pappret.

Tror knappast man bara betalar 250 kr per månad för en Tesla?
Citera
2024-03-27, 00:09
  #351
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror jag betalar ca 250 kr per månad för helförsäkring på min 2 år gamla bil.
På förra nya bilen kallade man det halvförsäkring plus vagnskadegaranti, men på den nya står det uttryckligen helförsäkring på pappret.

Tror knappast man bara betalar 250 kr per månad för en Tesla?
Nu har du nog missförstått.
Du betalar bara halvförsäkring idag på din bil.
När bilen blir tre år gammal så ökar försäkringskostnaden till det dubbla eftersom den 3-åriga vagnskadegarantin utgår.
Citera
2024-03-27, 00:20
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nu har du nog missförstått.
Du betalar bara halvförsäkring idag på din bil.
När bilen blir tre år gammal så ökar försäkringskostnaden till det dubbla eftersom den 3-åriga vagnskadegarantin utgår.

Nej jag förstår det precis, därav min förvåning när försäkringen ska förnyas och det står helförsäkring på pappret från Trygg Hansa.

Så stod det inte på förra bilen, men jag skiter i vilket så länge jag har motsvarande helförsäkring till ett bra pris.
Citera
2024-03-27, 05:46
  #353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Dyr försäkring? På en ny model Y?
Den är väl inte så dyr med vagnskadegaranti?

Problemet är väl snarare restvärde som är mycket osäkert.

Allt är väl beroende på person kanske men för mig är det strax under 1000:-/mån för halvförsäkring.
Är ganska känt att försäkringen ligger mellan 900-1800kr. 1800:- för helförsäkringen

Kollar man en MY från -21 kostar ju den 550.000 på många ställen så ett restvärde satt på 50% bör man klara sig riktigt bra på.
Men just att ha lån på en halv miljon…
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback