Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-12, 16:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Det är ju precis det jag säger. VEM avgör vem som är rationell? Är det du? De som anser att du är irrationell, har de rätt, eller har de fel?

Och hur ser du på att etik och moral utvecklas med tiden? Slaveri var fine and dandy för ett par hundra år sen, sen slutade det vara etiskt och moraliskt. Vilket gäller?

Ja om inte alla människor i grunden är lika och inte alla är rationella så är väl slaveri av dem som inte kan ta hand om sig själv oundvikligt.

Sen om det kallas slaveri, förmyndarskap, förvaltning eller något annat är ju mest en estetisk fråga.
Citera
2023-01-12, 16:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
En premiss som återkommer inom i stort sett all moral och etik är att människor är rationella subjekt.

Men inget. Absolut inget. Talar för den tesen.

Tvärtom, det är ett mysterium att vanligt folk kan sköta basala rutiner som att klä sig och äta mat etc så totalt oförmögna som de är att dra slutsatser av empiri och språkliga upplysningar.

Ni har alla läst här på Flashback. Så ni vet vad jag talar om. 99 % av allt som skrivs är i bästa fall osammanhängande smörja.

Varför ska vi ha en moral som utgår ifrån att alla mäniskor är rationella tänkande individer, när detta är ett så uppenbart falskt påstående?
Vad innebär det för dig att vara rationell? Det är inte ett universellt, objektivt begrepp. Det betyder olika för olika människor. En del tycker att det är rationellt att investera 10 tkr i månaden på börsen. Andra tycker det är mer rationellt att köpa mer exklusiv mat, dyra viner, eller att spara kontanter till en resa. Det är inte irrationellt att njuta av livet. För vad är meningen med livet? Att ha mest pengar när vi dör, eller att leva så lyckligt som möjligt? Om det är att leva lyckligt då är det ju rationellt att eftersträva det. Men eftersom folk har olika intressen och mål med livet kommer det att se olika ut. Hur anser du att man ska leva rationellt?
Citera
2023-01-12, 16:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
En premiss som återkommer inom i stort sett all moral och etik är att människor är rationella subjekt.

Men inget. Absolut inget. Talar för den tesen.

Tvärtom, det är ett mysterium att vanligt folk kan sköta basala rutiner som att klä sig och äta mat etc så totalt oförmögna som de är att dra slutsatser av empiri och språkliga upplysningar.

Ni har alla läst här på Flashback. Så ni vet vad jag talar om. 99 % av allt som skrivs är i bästa fall osammanhängande smörja.

Varför ska vi ha en moral som utgår ifrån att alla mäniskor är rationella tänkande individer, när detta är ett så uppenbart falskt påstående?

Det enda jag kan se är att människor följer andra människor. Att alla (98%) saknar egen inre kompass. (
Citera
2023-01-12, 16:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad innebär det för dig att vara rationell? Det är inte ett universellt, objektivt begrepp. Det betyder olika för olika människor. En del tycker att det är rationellt att investera 10 tkr i månaden på börsen. Andra tycker det är mer rationellt att köpa mer exklusiv mat, dyra viner, eller att spara kontanter till en resa. Det är inte irrationellt att njuta av livet. För vad är meningen med livet? Att ha mest pengar när vi dör, eller att leva så lyckligt som möjligt? Om det är att leva lyckligt då är det ju rationellt att eftersträva det. Men eftersom folk har olika intressen och mål med livet kommer det att se olika ut. Hur anser du att man ska leva rationellt?

Jo. Rationelt tänkande är väldigt väl defenierat.

Du får kolla wikipedia om du vill ha en grundkurs.
Citera
2023-01-12, 16:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det enda jag kan se är att människor följer andra människor. Att alla (98%) saknar egen inre kompass. (

Kan ligga något i det.

Men känns orimligt att bara hålla herden ansvarig när fåren börjar bitas.
Citera
2023-01-12, 16:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Ja om inte alla människor i grunden är lika och inte alla är rationella så är väl slaveri av dem som inte kan ta hand om sig själv oundvikligt.

Sen om det kallas slaveri, förmyndarskap, förvaltning eller något annat är ju mest en estetisk fråga.
Jag ser mig själv som libertarian i gruden. NAP räcker gott och väl för mig. Vill du sälja sex eller droger, så är det din ensak. Säljer du det till mina barn mot min vilja, så kommer du bli ett huvud kortare. Vill du hållas med slavar, och de accepterar det, så kommer jag inte lägga två fingrar emellan. Det är inte min uppgift att vara din förälder och det är ingen annans uppgift att vara min förälder, såvida jag inte har gett mitt samtycke.

Precis som du säger, så kommer "dummare" människor att hamna i kläm, men sådan är naturen. Några kommer äta och några kommer ätas.
Citera
2023-01-12, 16:14
  #19
Medlem
espiyes avatar
En sak bör vara klar. Människors uppfattningar om etik är olika i tid och rum. De skiftar historiskt och geografiskt. Men det gör inte vad som är rätt och fel godtyckligt. Det är ett så dåligt resonemang att man kan applicera den på allt. Det var det min tråd (FB) Är matematik subjektivt? som jag såg DefactoAnarki kommenterat på, handlade om.
Citera
2023-01-24, 11:50
  #20
Medlem
Det är en överdrift att säga att inget som tyder på att vanligt folk är rationella, men vad är rationalitet när det kommer till konkret beteende? Ta följande exempel: Två personer som inte känner varandra får ett erbjudande av en rik psykolog som erbjuder dem att fördela en miljon kronor mellan sig under villkoret att person A fördelar pengarna och den andre B accepterar eller ej. Om B accepterar får A och B behålla den fördelning som A föreslog, men om B inte accepterar fördelningen får ingen nånting. Krona och klave får avgöra vem som blir A och B. Hur göra uppdelningen? 500k var är ju vad många som gör uppdelningen förslår för att vara säkra på att den andre accepterar. Men är det inte rationellt för A att föreslå 900k till sig själv och bara 100k till B under antagandet att B är rationell och tycker att 100k är bättre än ingenting. Skall B avstå från 100k som hämnd på A för hans girighet? För vilken summa är det rationellt för B att inte acceptera?
Citera
2023-01-25, 00:03
  #21
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
En premiss som återkommer inom i stort sett all moral och etik är att människor är rationella subjekt.

Men inget. Absolut inget. Talar för den tesen.

Tvärtom, det är ett mysterium att vanligt folk kan sköta basala rutiner som att klä sig och äta mat etc så totalt oförmögna som de är att dra slutsatser av empiri och språkliga upplysningar.

Ni har alla läst här på Flashback. Så ni vet vad jag talar om. 99 % av allt som skrivs är i bästa fall osammanhängande smörja.

Varför ska vi ha en moral som utgår ifrån att alla mäniskor är rationella tänkande individer, när detta är ett så uppenbart falskt påstående?

Vilka axiom är rationella menar du?
Citera
2023-01-25, 00:06
  #22
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jo. Rationelt tänkande är väldigt väl defenierat.

Du får kolla wikipedia om du vill ha en grundkurs.

Enligt vem är begreppet rationalitet väldefinierat? Det råder tvister inom både epistemologi, etik och metafysik så det verkar som ett ignorant påstående att rationalitet skulle vara väldefinierat. Den definition de flesta verkar enas om är att rationalitet är principer givna a priori av förnuftet. Men detta är inte "väldefinierat". Man tvistar om vilka principer det är och varifrån de kommer.
Citera
2023-01-25, 09:23
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Enligt vem är begreppet rationalitet väldefinierat? Det råder tvister inom både epistemologi, etik och metafysik så det verkar som ett ignorant påstående att rationalitet skulle vara väldefinierat. Den definition de flesta verkar enas om är att rationalitet är principer givna a priori av förnuftet. Men detta är inte "väldefinierat". Man tvistar om vilka principer det är och varifrån de kommer.

Det jag kursiverat är inte sant. Byt ut 'de flesta' till 'somliga' så blir det sant, men samtidigt snävare och mindre intressant eftersom begreppet 'principer givna a priori av förnuftet' måste referera till Kant och hans teori i Kritik der Reinen Furnunft som säger att det finns kunskap som är given men som inte baseras på empirisk evidens, något som de flesta inte håller med om.
Citera
2023-01-25, 13:07
  #24
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Det jag kursiverat är inte sant. Byt ut 'de flesta' till 'somliga' så blir det sant, men samtidigt snävare och mindre intressant eftersom begreppet 'principer givna a priori av förnuftet' måste referera till Kant och hans teori i Kritik der Reinen Furnunft som säger att det finns kunskap som är given men som inte baseras på empirisk evidens, något som de flesta inte håller med om.

Du tror inte de flesta anser att grundläggande logiska begrepp är a priori,?

Inte några specifika begrepp, men idén att de finns några.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback