Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-12, 14:05
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Tack för engagemang. Det hoppas jag också. Teoretiskt så skulle ju lsd då kunna vara bra för att sätta igång förlossningen. Hahah. Förr använde de starkt hallonbladste för att få igång sammandragningar. Eftersom de innehåller oxytocin. En liten anekdot på detta ämne: jag köpte ett halvt kilo hallonblad och kokade och gjorde ett starkt extrakt av det. Blev ungefär en dl. Jag drack allt och fick märkbart skumt rus och de kom sånna där små stjärnor i ögonen du vet. Som man kan få när man blir yr ibland. Och ett litet obeskrivligt skumt rus.

Eller hur, lite LSD innan förlossningen. Lär inte behövas lustgas då heller: )
Jag har inte fött barn själv, men med allt blod och smärta så kan det eventuellt bli en skrämmande upplevelse att föda på syra. Eller så blir det bara mycket bättre?

Är inte oxytocin ett hormon vi mår bra av som kroppen själv skapar? Kan iofs då förstå tanken hur en "överdos" på det borde få en att må väldigt bra. Låter som att det mest blev skumt för din del. Hur som är du väldigt modig som vågar dej sådana experiment..
Citera
2023-01-12, 14:13
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
LSD kan ju passera blod-hjärnbarriären, så ett rimligt antagande är att det även kan passera över blod-placenta barriären. De stoppar ungefär samma typ av molekyler.

Intressant. Det visste jag faktiskt inte, trodde att placentabarriären var lite mer "stabil" än blodhjärnbarriären och släppte igenom färre ämnen.
Citera
2023-01-12, 14:50
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Eller hur, lite LSD innan förlossningen. Lär inte behövas lustgas då heller: )
Jag har inte fött barn själv, men med allt blod och smärta så kan det eventuellt bli en skrämmande upplevelse att föda på syra. Eller så blir det bara mycket bättre?

Är inte oxytocin ett hormon vi mår bra av som kroppen själv skapar? Kan iofs då förstå tanken hur en "överdos" på det borde få en att må väldigt bra. Låter som att det mest blev skumt för din del. Hur som är du väldigt modig som vågar dej sådana experiment..

Det är ett hormon yes. Men det finns också i bland annat hallonblad. Förr i tiden drack de mycket hallonblads te för att sätta igång förlossningen.
Citera
2023-01-12, 14:53
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Intressant. Det visste jag faktiskt inte, trodde att placentabarriären var lite mer "stabil" än blodhjärnbarriären och släppte igenom färre ämnen.
Ja det är den mest logiska förklaringen. Men om jag inte missminner mig så är placentabarriären ännu mer skyddande än blodhjänbarriären. Vita blodkroppar passerar även för att stärka barnets immunförsvar etc.
Citera
2023-01-15, 02:20
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ja det är den mest logiska förklaringen. Men om jag inte missminner mig så är placentabarriären ännu mer skyddande än blodhjänbarriären. Vita blodkroppar passerar även för att stärka barnets immunförsvar etc.

Helt otroligt egentligen hur våra kroppar är som avancerade fabriker, som ständigt jobbar för att förbättra för oss, helt eller delvis utan vår vetskap.

Tänker plocka lite hallonblad till sommaren. Om det innehåller så mycket oxytocin, borde det inte kunna fungera som en naturlig antidepressiv medicin?
Tänker att man dricker hallonbladste, i betydligt svagare variant än i ditt experiment; ), under en längre tid. Tror du att det kan ge effekt? Eller är det bättre att bara utsätta kroppen för mer och hårdare träning? Kanske en kombination?
Citera
2023-01-15, 02:40
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Helt otroligt egentligen hur våra kroppar är som avancerade fabriker, som ständigt jobbar för att förbättra för oss, helt eller delvis utan vår vetskap.

Tänker plocka lite hallonblad till sommaren. Om det innehåller så mycket oxytocin, borde det inte kunna fungera som en naturlig antidepressiv medicin?
Tänker att man dricker hallonbladste, i betydligt svagare variant än i ditt experiment; ), under en längre tid. Tror du att det kan ge effekt? Eller är det bättre att bara utsätta kroppen för mer och hårdare träning? Kanske en kombination?

Jag är ganska säker på att det kommer ha effekt. Än subtil. Tror koppar starkt hallonblad te som dragit länge, 1 timme i alla fall. Med honung. Tillsammans med andra naturläkemedel kan det bli ännu bättre. Ayurveda tex. Testa en matsked ashwaghanda pm dagen efter frukost med. Du kommer märka viss effekt det garanterar jag. Hallobland kan du köpa ekologiska torkade 1 kg för typ 200 spänn. Men se till att göra starka brygger. Inte så hårt som jag men så tee är lite åt det svarta hållet i koncentration.
Citera
2023-01-15, 03:35
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Om en gravid kvinna tar syra, tar det sig igenom placentabarriären som tex nikotin gör?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/5814183/
Citat:
In the early stage of pregnancy, 2.5 percent (and in the late stage, 0.5 percent) of the radioactive dose passed the placental barrier into the fetus in 5 minutes. Over 70 percent of this fetal radioactivity was unchanged (15)C-lysergic acid diethylamide.

Så ja, i alla fall hos möss, men med största sannolikhet då hos människor också. Sen angående det där om stackars barn...
https://www.sciencedirect.com/scienc...24320571902529
Citat:
The contractile response to LSD-25 was more persistent than to serotonin. In the lower concentration range, which may be more important clinically, LSD-25 was more potent than serotonin.
Alltså inte bara att barnet kan få konstiga intryck utan även att det kan få närings- och syrebrist.
Citera
2023-01-15, 13:57
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/5814183/

Så ja, i alla fall hos möss, men med största sannolikhet då hos människor också. Sen angående det där om stackars barn...
https://www.sciencedirect.com/scienc...24320571902529Alltså inte bara att barnet kan få konstiga intryck utan även att det kan få närings- och syrebrist.

Tack för svar. Och självklart håller jag med dig om "stackars barn" om det nu skulle hända. Men nu känner inte jag någon som kommer att testa detta.
Citera
2023-01-15, 18:02
Medlem
namataras avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att det kommer ha effekt. Än subtil. Tror koppar starkt hallonblad te som dragit länge, 1 timme i alla fall. Med honung. Tillsammans med andra naturläkemedel kan det bli ännu bättre. Ayurveda tex. Testa en matsked ashwaghanda pm dagen efter frukost med. Du kommer märka viss effekt det garanterar jag. Hallobland kan du köpa ekologiska torkade 1 kg för typ 200 spänn. Men se till att göra starka brygger. Inte så hårt som jag men så tee är lite åt det svarta hållet i koncentration.

Tack för tipset, detta vill jag prova: )
Vill inte utsätta mej för vanliga antidepressiva, läst alldeles för mycket skrämmande som kan hända om man vill sluta med dem. Detta låter däremot intressant!
Citera
2023-01-16, 12:13
Medlem
Från niomanader.se

"LSD är en mycket kraftig drog. Den kan skada embryots kromosomer om den tas under graviditetens första tolv veckor. Senare i graviditeten kan den också skada barnets utveckling och tillväxt."

Men ärligt hittar jag inte vad mam baserar detta på...

Helt klart inget att rekommendera oavsett. Och en gravid med beroende kan få hjälp.
Citera
2023-01-16, 12:18
Citat:
Ursprungligen postat av MrsTree
Från niomanader.se

"LSD är en mycket kraftig drog. Den kan skada embryots kromosomer om den tas under graviditetens första tolv veckor. Senare i graviditeten kan den också skada barnets utveckling och tillväxt."

Men ärligt hittar jag inte vad mam baserar detta på...

Helt klart inget att rekommendera oavsett. Och en gravid med beroende kan få hjälp.

Kromosomgrejen skrämselpropaganda från 1960-talet.

LSD är inte beroendeframkallande.

Ergotamin som är strukturellt likt LSD har använts för igångsättning av förlossningen, var nåt jag tänkte på angående missfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in