Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-15, 04:59
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Allt är materialistiskt, du är föds som människa och du dör sedan. Men finns det någon chans att du utan att ha någon förankring till den du var (alltså ingen själavandring) upplever medvetande igen ur ett biologiskt perspektiv som kanske via en ny människa någon gång, ett djur, en växt eller vad som helst. Personligen har jag svårt för denna tanke för jag tänker att du var du och ditt medvetande var anknutet till dig som person och när den personen dör slocknar likaså ditt medvetande för alltid.
Tror ni biologisk ”återfödelse” är möjligt?

Egentligen känns den tanken inte ens särskilt betydelsefull för mig. För även ifall det skulle vara så att vi på något "magiskt" sätt antingen reinkarneras eller som du säger upplever medvetande igen så känns det ganska poänglöst så länge jag inte kan koppla det till "mig själv" och det jag har med mig från "föregående liv" om du förstår vad jag menar?

För ifall jag har levt ett tidigare liv som exempelvis en betydelsefull historisk person och sedan återföds, eller upplever som du beskriver det, ett liv i min nuvarande kropp så finns det ju inte någon direkt poäng med det för mig personligen så länge jag inte har några minnen från min tidigare existens. För har jag inte några minnen från mitt tidigare liv så är det ju samma sak som det jag upplever i dagsläget, nämligen inga minnen från någon tidigare existens, allt jag vet om är mitt liv här och nu. Och ifall jag sedan kommer återfödas eller inte så kommer det inte spela någon roll ifall det har någon koppling till ett föregående liv eller inte så länge jag inte minns det, då existensen upplevs på exakt samma sätt oavsett.

Men om det istället är så att jag efter dödsögonblicket fortsätter vara medveten och nu vet om att jag kommer få uppleva en ny existens och får bära med mig vetskapen om detta, då börjar vi snacka, nu blir det helt plötsligt oerhört betydelsefullt. Men för att återgå till din fråga, nej, jag tror inte någon form av biologisk återfödelse är möjlig. Inte naturlig sådan i alla fall. Det närmaste skulle väl i så fall vara ifall vi i framtiden kan spara ner all information från vår hjärna i form av data och på något sätt överföra informationen till en annan hjärna eller maskin/dator och att vi på så sätt får möjlighet att existera igen som oss själva med vår tidigare historia intakt.
Citera
2023-01-15, 10:18
  #14
Medlem
Identitet är en illusion.

Och även om identitet existerar är det som hos myror. Det finns olika kast av myror och de har olika funktion, däribland att sköta reproduktion för att sedan dö.

Vad som är intressant är om medvetande går att transplantera och vad har det för betydelse du släcker ner och kompilerar om hjärnan en gång om dygnet i normalfall och sen bootar den upp på morgonen och din upplevda identitet ger dig ett bekant skin och gårdagens bana att spela på.

So what if this is a simulation?

Vad vi vet är att biologi är ett uttryck för energi. Vi är energimönster som uppstått och som av en händelse försöker replikera sig som ringar på vatten eller som musik.

Jag väljer musik.

Vi är ljus som dansar i universum.

En dag expanderar solen och allt jag är och all jag var ska dansa för alltid med er andra och ser jag er på det dansgolvet så ah, hello sexy lady osv.

You know?
Citera
2023-01-16, 11:02
  #15
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Du släcker medvetandet från och till av den enkla akten att sova, hur i helvete ska medvetandet utifrån det överleva döden

Du fattade tydligen inte trådstarten
Citera
2023-01-16, 11:12
  #16
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nej det tror jag inte alls, det blir unika individer varje gång. Varje enskild kropp har ju en egen hjärna med i människans fall biljoner nervceller, alltså det organiska. Sedan alla synapser med det kemiska. Sedan miljön innanför och utanför kroppen med det biologiska. Hjärnor med medvetande påverkas även av det psykologiska. Med detta vill jag säga att du aldrig kommer få exakt samma design två gånger, och då finns inte förutsättningar att flytta minnen.

Jag är inne på samma spår. När du dör bryts du ju förvisso ner till andra organismer men att "du" på något vis skulle manifestera sig som nytt medvetande låter långsökt.
Men om man tänker att tiden och skapelsen är oändlig så kan jag ändå förstå varför vissa tror att det kan vara så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback