Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-19, 09:32
  #1
Medlem
FMLs avatar
Lyssnar just nu på Organism 12's låt slå dammet av axeln och beatet till den låten är ju rak av Jay z's låt dirt off your shoulder. Organism har även ett antal andra låtar där han har tagit beat från andra artister. Och det är ju itne bara Organism utan hur många andra som helst som samplar andras beat.

Så min fråga till er som har lite mer kunskap än mig om detta är förljande:
får man hur som helst "ta" andras beat hur som helst och sedan sälja på sin egna cd?
Eller måste man "fråga om lov" och betala nån typ av royalty eller liknande?

peace
Citera
2006-07-19, 10:11
  #2
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FML
Lyssnar just nu på Organism 12's låt slå dammet av axeln och beatet till den låten är ju rak av Jay z's låt dirt off your shoulder. Organism har även ett antal andra låtar där han har tagit beat från andra artister. Och det är ju itne bara Organism utan hur många andra som helst som samplar andras beat.

Så min fråga till er som har lite mer kunskap än mig om detta är förljande:
får man hur som helst "ta" andras beat hur som helst och sedan sälja på sin egna cd?
Eller måste man "fråga om lov" och betala nån typ av royalty eller liknande?

peace


Laten ar tagen fran ett mixtape dar han rappar pa andras beats, manga gor det pa mixtapes som en tribute till orginal artisten. Oftast ar det samma beat, inte att man samplat ett beat...

JA, det ar vanligt. Vet inte om han betalat nagot for dem, det ar ett underground mixtape sa han kanske bara "lanade" beatet

I andra fall kan det rora sig om att man rappar pa liknande beats, dvs att producenten/beat makaren har anvant samma sampling till exempel.

Vanligast ar detta fenomen i Dancehall/reggae culturen, dar manga artister kor pa samma Riddims.. Fast dar ar det mer i samarbete med producenten.
Citera
2006-07-19, 11:25
  #3
Medlem
Flash Pecketts avatar
Här kan du läsa om regler.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback