• 9
  • 10
2023-05-16, 16:22
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag kan hålla med om att mitt Windows 10 är reklamfritt då det är LTSC jag kör men 11an är en annan sak (den har jag dock bannat från mina maskiner). Dock skulle jag inte ge MS allt för mycket "credit" för att det finns 10or som är "reklamfria" med tanke på hur undermåligt Home/Pro är plus att de autoinstallerar 11an om de kan...

Windows är också ytterligt irriterande när det gäller programinstallationer tills man fått igång Chocolatey jämfört med Linux och sådant som APT samt Synaptic. Snap är också bra.

Linuxforumen är OK och i många fall mer hjälpsamma än Windowsforum såvida man inte hittar rätt (det finns bra Windowsforum). Det är ofta lite för mycket mainstreamråd modell "installera Adobe Reader", "installera om Windows", "uppdatera Windows" o.dyl snarare än råd som faktiskt löser problemet för nej, "installera om" eller "uppdatera" är ingen lösning utan en band aid-variant.

Windows 10-användare dränks i reklam för Windows 11
https://www.sweclockers.com/nyhet/36...for-windows-11

Jag håller med om att Windows Enterprise LTSC är det enda acceptabla Windows-systemet och jag kör det själv. Men att installera LTSC är ju att ta en "omväg", då operativsystemet inte är tillgängligt för allmänheten så att säga (finns licenser att köpa billigt på internet dock precis som alla andra utgåvor av Windows) och inte menat för vanliga hemanvändare. Frågan är ju om man verkligen ska behöva ta en omväg för att använda Windows. Då kan man lika gärna använda Linux kanske.
Citera
2023-05-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Windows 10-användare dränks i reklam för Windows 11
https://www.sweclockers.com/nyhet/36...for-windows-11

Jag håller med om att Windows Enterprise LTSC är det enda acceptabla Windows-systemet och jag kör det själv. Men att installera LTSC är ju att ta en "omväg", då operativsystemet inte är tillgängligt för allmänheten så att säga (finns licenser att köpa billigt på internet dock precis som alla andra utgåvor av Windows) och inte menat för vanliga hemanvändare. Frågan är ju om man verkligen ska behöva ta en omväg för att använda Windows. Då kan man lika gärna använda Linux kanske.

I valet mellan Windows Home/Pro vinner Linux en förkrossande seger. Det finns absolut ingenting i Windows 10/11 Home/Pro som kan betraktas som bättre än Linux med tanke på allt bloat och alla artificiella begränsningar som är inlagda, uppdateringselände i stil med din länk och annat.

Windows 10 Enterprise LTSC är den enda versionen som är OK då den fungerar som man kan förvänta sig även om det måste påpekas att det även där krävs en del tweakande. Att MS inte har en lika debloatad version tillgänglig är tämligen illa för att inte säga katastrof med tanke på att Windows 7 erbjöd liknande egenskaper.

Jag kan till nöds förstå och acceptera att Windows Home Edition är "konsumentanpassad" med bloatware men definitivt inte Pro och Enterprise.

Överlag är det min mycket enkla uppfattning att om ens Windows utgörs av Home/Pro är det rakt av bättre att köra Linux. I de fall det finns specifika krav på Windowsprogramvara finns ju då VMWare, Wine/Lutris o.dyl som kan fixa den biten.

Numera kör jag Windows LTSC för spel och Linux för allt annat samt Windows 7 Ultimate för vad jag kallar "Windowsproduktivitet" då jag föredrar 7an som miljö för icke-spel-Windowsprogramvara.

Linux (Debian med KDE) tar jag alla veckans dagar, 365 dagar om året över Windows 11. 11an är totalt utesluten. På sikt överväger jag en burk med IOMMU och en dGPU för Windows LTSC i en VM för spel, Linux installerat direkt på hårdvaran för allt annat inklusive de spel som rullar på bra i systemet.
Citera
2023-05-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Nej visst, med Android 9 började begränsningar komma på bred front. Men fortfarande är Android ett system som är mindre låst än iOS. Sedan finns ju alltid möjligheten att låsa upp bootloadern och installera ett annat system än OEM som kom med mobilen tex Fedora KDE Plasma Mobile.

Är det inte iOS som inte tillåter någon annan motor än Safaris? Dvs alla webbläsare är egentligen Safari men med ett annat skal?

En annan reflektion jag gjort när jag försökt hjälpa vänner med olika appar som finns till både A och iOS är att iOS versionen ofta är betydligt begränsad i jmf med A versionen av appen.

Jag dumpade Android när 9an kom p.g.a att Google uppenbarligen ansåg att "kopiera iOS" var den bästa strategin. Problemet med att låsa upp bootloadern på nyare enheter är att det triggar SafetyNet vilket sedan leder till problem med t.ex bankappar vilket kan vara ytterligt frustrerande då även Google Pay slutar att fungera. Installera annat system är naturligtvis intressant men då vågar jag direkt påstå att det är bättre med en ROG Ally, GPD MicroPC, OneNetbook A1 etc snarare än en smartphone då den sistnämnda saknar UEFI och standardiserad HAL (drivrutinsproblem et al).

Med tanke på att Google dummar ned Android för varje ny version och hela tiden sneglar på Apple istället för att innovera har situationen snarare blivit sådan att en smartphone duger som digital plånbok för BankID och Apple/Google Pay samt diverse appar för kommunikation, biljetter/boarding pass o.dyl och för detta är det enklast möjliga enhet som gäller. Problemet där är att Android är efterblivet när det gäller uppdateringar (det nya är att försöka sälja enheter med uppdateringar som argument för att betala mer) vilket gör att en iPhone SE blir en lämpligare "digital plånbok". Det värsta är att SafetyNet (snart blir det Play Integrity) gör att flashar man om Androidenheten med en ny ROM dör plånboksfunktionaliteten direkt så man är i praktiken tvingad att köra stock ROM med annonser och allt för att ha fungerande Google Pay.

Det hela har gjort att jag helt släppt detta med smartphones trots att jag tidigare under flera år var stor Androidförespråkare. Android 7.1.2 Nougat var och är den sista versionen som var trevlig att använda, nyare versioner är ytterligt frustrerande.

En smartphone har väl en rätt OK funktion när det gäller webbläsare och det är att man kan ha den som synkenhet med Brave (den kan vara del av sync chain).
Citera
2023-05-17, 06:41
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
En fråga för er dagliga Linux-användare som även använder eller tidigare använt Windows.
Vad har ni för anledningar att använda Linux? Vad är fördelarna och vad finns det för nackdelar?

Jag har en gång sett operativsystemet men aldrig pillat i det så jag har egentligen noll erfarenhet.
Jag har använt Windows sedan 98 och jobbar som techsupport för en av de största datortillverkarna vi har, så det ger mig ingen fördel att börja använda Linux men jag är ändå nyfiken.

En av fördelarna med linux är att alla problem du stöter på har alltid någon annan haft och finns därför beskrivna i någon tråd på något forum.

Linux är enkelt. Alla säger att det är svårt men har du en distro som är anpassad för newbs t.ex. Mint som jag själv använder dagligen på iaf tre av mina datorer så lirar allt.

Allt lirar. Det är den stora fördelen. Inga licensnycklar, inga popups med nag, inga preinstalled antivirus och skit som kräver prenumeration och du kan direkt ansluta din dator mot lämpliga datakällor.

Två minuter install. Sen langar du in VM och installerar Wintendo som en virtual och slipper dualboot osv och har tillgång till windowsgrejs ifall du måste måste måste och har i ett fönster på skrivbordet.

Fördelen är att slippa Windows som stressar mig. Windows är ett stressande operativsystem som hela tiden är ute efter profit. Jag tycker inte om att bli stressad och jag vill inte att folk försöker sälja på mig skit under arbetstid så Windows är något jag klickar upp om jag måste, typ någon obskyr exceltabell eller något formatgrejs.
Citera
2023-05-19, 20:07
Medlem
Jonblunds avatar
Svaret på frågan är väl bland annat att det är billigast, säkrast och oberoende. Sen tror jag man kan tillägga en varning.
När jag oroligt skulle gå över till induktionsspis fick jag bland alla svaren detta: det enda man skall oroa sig för är att när man väl gått över så finns ingen väg tillbaka. Det är nog det samma med Linux, så svaret på frågan varför man borde testa är kanske att det inte går att testa man blir fast. Ungefär som med rädslan att sälja hästen för att köpa bil
Citera
2023-06-17, 12:57
Medlem
Linux är ett os som "håller käften" och det är anledning bara det.

Tänk dig en klädbutik där ingen kommer fram o frågar om ditten o datten, du kan göra upp en brasa o grilla hamburgare om du så vill utan att någon säger till, det är Linux.

Sen är väl terminalen unik för Linux, att allt går att sköta därifrån utan att behöva bemöda sig med GUI vid installation etc. Ta med chatGPT som stöd i terminalen och du kan sköta allt väldigt smidigt från ett ställe utan att behöva klicka här o där.
Senast redigerad av bosscs2 2023-06-17 kl. 13:00.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in