Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-11, 02:52
  #1
Medlem
efter lite vänskapligt bråk i en tråd där diskussionen inte hörde hemma blev jag nyfiken på vem som faktiskt kom till vår halvö först... samerna eller goterna?

enligt ett plommon så vet inte ens kuken harrison, (FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02). jag ville ställa frågor, ställde en fråga, men insåg direkt att ämnet kunde spåra ur och skulle skräpa ner tråden. därför skapar jag nu en ny tråd.

hur som helst. jag var övertygad att samerna var här först. att goterna kom typ år 0. tidigare trodde jag däremot till och med att goterna faktiskt kom från sverige, alltså att ALLT germanskt folk kom härifrån, men det har jag förstått är helt fel. sen retar det mig finnarna är så unika. inte bara språkmässigt, utan även genetiskt. kolla typ den här bilden. waaaaat. hur? och lyssna bara på deras språk... waaaaat. vem, hur, varför? är samer finnar? är finnar samer? varför pratar finnar uralska? varför pratar typ ingen annan ett uralskt språk? är vi svenskar så ljusa för att finnarna spridit sin säd hos oss?
Citera
2023-01-11, 03:03
  #2
Medlem
nousernameneededs avatar
https://sciencenordic.com/ancient-dn...opeans/1410116

Citat:
Scientists have sequenced a 37,000-year-old genome. The results show that present-day Scandinavians are the closest living relatives to the first people in Europe.

Säger allt...
Citera
2023-01-11, 03:06
  #3
Medlem
ungefär som sagan om ringen.
Citera
2023-01-11, 03:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
https://sciencenordic.com/ancient-dn...opeans/1410116



Säger allt...

den här meningen gör mig tveksam: “Actually, he is closer to Danes, Swedes, Finns and Russians than to Frenchmen, Spaniards and Germans”. Hade inte "finns" varit med där hade det varit lite troligt, men finnar är otroligt annorlunda genetiskt från oss.

Det kan vara större genetiskt skillnad mellan finska grannbyar än europeiska länder.
Citera
2023-01-11, 03:31
  #5
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looseonthelime
den här meningen gör mig tveksam: “Actually, he is closer to Danes, Swedes, Finns and Russians than to Frenchmen, Spaniards and Germans”. Hade inte "finns" varit med där hade det varit lite troligt, men finnar är otroligt annorlunda genetiskt från oss.

Det kan vara större genetiskt skillnad mellan finska grannbyar än europeiska länder.

De får du nog ta fram källa på att det är en sådan skillnad på finnar... kontra länder mellan...

Däremot så är det en jävla skillnad på ryssar och ryssar men jag antar ju att han syftar på den slaviska delen utav ryssar.
Citera
2023-01-11, 04:52
  #6
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looseonthelime
den här meningen gör mig tveksam: “Actually, he is closer to Danes, Swedes, Finns and Russians than to Frenchmen, Spaniards and Germans”. Hade inte "finns" varit med där hade det varit lite troligt, men finnar är otroligt annorlunda genetiskt från oss.

Det kan vara större genetiskt skillnad mellan finska grannbyar än europeiska länder.

Du är verkligen fullständigt faktaresistent.

https://www.science.org/doi/abs/10.1126/science.aaa0114

Du menar således att du vet bättre än forskarna till detta publicerade papper?
Just var fick du din forskarutbildning från?
Citera
2023-01-11, 04:58
  #7
Medlem
Goterna höll väl till nere på kontinenten, och gjorde veterligen aldrig någon avstickare till Skandinavien? Däremot lär de enligt sina egna historieskrivare med stor bestämdhet hävdat att de härstammade härifrån -- men det är en annan sak!
Citera
2023-01-11, 05:58
  #8
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looseonthelime
efter lite vänskapligt bråk i en tråd där diskussionen inte hörde hemma blev jag nyfiken på vem som faktiskt kom till vår halvö först... samerna eller goterna?

enligt ett plommon så vet inte ens kuken harrison, (FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02). jag ville ställa frågor, ställde en fråga, men insåg direkt att ämnet kunde spåra ur och skulle skräpa ner tråden. därför skapar jag nu en ny tråd.

hur som helst. jag var övertygad att samerna var här först. att goterna kom typ år 0. tidigare trodde jag däremot till och med att goterna faktiskt kom från sverige, alltså att ALLT germanskt folk kom härifrån, men det har jag förstått är helt fel. sen retar det mig finnarna är så unika. inte bara språkmässigt, utan även genetiskt. kolla typ den här bilden. waaaaat. hur? och lyssna bara på deras språk... waaaaat. vem, hur, varför? är samer finnar? är finnar samer? varför pratar finnar uralska? varför pratar typ ingen annan ett uralskt språk? är vi svenskar så ljusa för att finnarna spridit sin säd hos oss?

Det här har diskuterats många gånger innan och du finner länkar ifall du söker. Det är klarlagt att folk kom till Sverige nerefrån före samerna kom uppifrån. Det är ju rätt så logiskt egentligen då isarna smälte nerefrån. När det gick att bebo nedre delar av Sverige så var det fortfarande is uppåt landet. När även dessa delar blivit isfria så kunde samerna ta sig dit.
Citera
2023-01-11, 06:14
  #9
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Det här har diskuterats många gånger innan och du finner länkar ifall du söker. Det är klarlagt att folk kom till Sverige nerefrån före samerna kom uppifrån. Det är ju rätt så logiskt egentligen då isarna smälte nerefrån. När det gick att bebo nedre delar av Sverige så var det fortfarande is uppåt landet. När även dessa delar blivit isfria så kunde samerna ta sig dit.

Sverige fanns inte ens efter istiden men lapphelvrtet blev ockuperat av Européer 1500 efter Kristus golgata.
Citera
2023-01-11, 06:16
  #10
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Sverige fanns inte ens efter istiden men lapphelvrtet blev ockuperat av Européer 1500 efter Kristus golgata.

Nu diskuterar vi landmassan och inte nationen. Antog att det var underförstått.
Citera
2023-01-11, 06:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Nu diskuterar vi landmassan och inte nationen. Antog att det var underförstått.

Landmassan ifråga är hela Eurasien! Och den invaderades väl från Afrika för några hundratusen år sedan..?
Citera
2023-01-11, 06:33
  #12
Medlem
Wegassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Landmassan ifråga är hela Eurasien! Och den invaderades väl från Afrika för några hundratusen år sedan..?

Det verkar som det är landmassan som nu heter Sverige som diskuteras.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback