Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-13, 20:47
  #13
Medlem
systems avatar
Äldre systemkamera, här gärna Canon med tresiffrigt nummer. Äldre behöver inte vara skit.

Jag använder en 500D fortfarande för vissa saker. Den är utmärkt för dagsljusfilmande. (1080p)

Nackdelar:
Dålig i svagt ljus.
Tillbehörsmikrofonen behöver egen strömkälla.

Fördelar:
Kostar nästan inget.
Typ 1500:-
__________________
Senast redigerad av system 2023-01-13 kl. 20:50.
Citera
2023-01-14, 18:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Bra DSLR kamera för att filma är Sony a6400 eller Sony zv-e10 som har en bättre inbyggd mikrofon. Kosta lite mer än senaste GoPro men du får bättre kvalite, och definitivt när det är sämre ljus ute.

Båda kameror är relativt portabla vilket är bra. Det enda negativt är att man inte får stabil video utan måste fixa det själv. Osäker på om ZV-E10 kunde stabiliseras med Sony Catalyst programvaran, jag minns inte hur det var med den saken.

Är man inte intresserad av ovanstående så kan en GoPro vara ett bra alternativ, fördelen där är att man aldrig får problem med fokus vilket är drygt på betydligt äldre kameror, i alla fall om man behöver förlita sig på auto-fokus systemet i kameran. Samt att kvalite på videon blir kass om det är för dåligt ljus ute, samt även inne. Men om man kan tända upp belysning osv så kompenserar det ganska bra mot att det blir dålig kvalite på videon.

Fördelen med GoPro, DJI och andra mindre kameror är hur portabla dom är, du kan få helt OK video och ljud utan allt för stora problem bara man är medveten om svagheterna så man kan undvika eller kompensera för det. En Gimbal till en GoPro är inte dyr om man behöver en sådan.

Det mesta till DSLR som extra prylar etc kostar, och det drar iväg ganska snabbt när man börjar köpa grejer. En annan fördel är såklart mycket bättre bilder än vad du får med en mobilkamera, men frågan är om man har nytta av det. Många bryr sig inte och använder man en kamera i smartphone på rätt sätt kan man ändå få helt OK bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Jag hade en sånhär https://www.elgiganten.se/product/sp...m-kamera/30146

Var väldigt nöjd med den.
Upp till 30x zoom är väldig mycket och kvaliten höll.
Du kan identifiera en räv på några hundra meter med den.
Den går ner i bakfickan lätt.

Den enda nackdel jag känner var att batteritiden vid filmning inte var den bästa. Men tror det beror på att jag köpte min begagnad.
Batteri på kameror kan bli dålig efter tid precis som på mobiler..



Vill du va ner extrem så köp en Nikon p1000. Mycket dyrare men kvaliteten är enormt bra och zoomen är nog den bästa på hela kameramarknaden

Tacksam även för dessa tips, men (återigen mitt fel som inte tänkte hela vägen när jag skrev ihop tråden) det bakomliggande syftet är egentligen mest att se om det här med filmning är något för mig. Jag har en actionkamera liggandes hemma (Anderson eller något(?) heter den), men den filmar bara upp till 720p (säger den), men det blir kornigt som fan, så man tappar ju all lust när resultatet ser ut som något filmat med en flip phone eller en digitalkamera från 90-talet.

Jag vill mest ha något tillräckligt enkelt och bra för att se om jag är så intresserad av det som jag tror.

Hade jag kunnat revidera tråden hade jag nog satt en maxbudget på 2k, vilket jag såklart förstår är väldigt lite, men med tanke på att begagnatmarknaden för teknik brukar vara god så tror jag det ska fungera.
Citera
2023-01-14, 20:18
  #15
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Jag vill mest ha något tillräckligt enkelt och bra för att se om jag är så intresserad av det som jag tror.

Du måste även redigera ditt material, det är då det kan bli riktigt trevligt. Att bara filma en massa lösa klipp och sedan titta på dessa tröttnar man ganska snart på. Det finns gratis video-redigeringsprogram man kan använda som funkar bra att klippa filmen, lägga på musik och annat ljud, osv.

Du får lära dig programmet först. Sen får man ha lite känsla för hur det ska bli bra, har man sett mycket professionella spelfilmer så har man förhoppningsvis lärt sig lite vad som funkar och ser bra ut. Det finns även guider på Youtube om vad olika sorters klipp kallas och hur de används. Man kan göra nertoningar, övergångar och annat.

Lycka till.
Citera
2023-01-14, 22:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Tacksam även för dessa tips, men (återigen mitt fel som inte tänkte hela vägen när jag skrev ihop tråden) det bakomliggande syftet är egentligen mest att se om det här med filmning är något för mig. Jag har en actionkamera liggandes hemma (Anderson eller något(?) heter den), men den filmar bara upp till 720p (säger den), men det blir kornigt som fan, så man tappar ju all lust när resultatet ser ut som något filmat med en flip phone eller en digitalkamera från 90-talet.

Jag vill mest ha något tillräckligt enkelt och bra för att se om jag är så intresserad av det som jag tror.

Hade jag kunnat revidera tråden hade jag nog satt en maxbudget på 2k, vilket jag såklart förstår är väldigt lite, men med tanke på att begagnatmarknaden för teknik brukar vara god så tror jag det ska fungera.


Ska du ha en liten kamera du kan filma mycket olika saker med är en sån jag länkade bäst.

Det är ju ganska svårt också när du inte vet vad du ska filma.
Det är ungefär som att du säger du vill ha ett flygplan. Ska du ha ett ensidigt propellerplan eller en 200 sitsig jumbojet?


GoPro Hero har riktigt bra kvalitet sen några år tillbaka och kostar inte mer än några tusen begagnat.
Dock en väldigt begränsat användningsområde.
Deras förstoring är ungefär som ditt öga.
Citera
2023-01-15, 10:30
  #17
Medlem
Budget 2000 och kamera för filmning.

För långt för att läsa: en begagnad videokamera: Sony/Panasonic/JVC eller annat välkänt märke som spelar in på minneskort.

Att titta på:
1. Din mobil. Moderna mobiler har riktigt bra kameror.
2. En begagnad GoPro. Jag har personligen dålig koll på de äldre (nöjd med 7 och senare), men gissar GoPro 3 eller senare kunde ge bra video. Gopro 3 är väl 10 år gammal så sikta kanske lite senare.
3. En begagnad videokamera kallas ibland "handicam". Skall vara med inspelning på minneskort (tycker jag, inspelning på band är inget jag älskar). För 2000 får du en modell som spelar in i HD (alltså 1080). En ny, säg Panasonic HC-V180 eller Sony HD-XC405, kostar strax över 2000 men finns hyfsat ofta begagnad på blocket. Modellen är äldre men kameran kan vara i stort sett ny.
4. En äldre kompaktkamera, kanske Canon powershot. Äldre modeller är i klass med någorlunda moderna mobiltelefoner men tillför zoom-objektiv.
5. En ännu äldre systemkamera med obkjektiv, kanske Canon Eos500d som någon annan nämnt. Nu är kameran rejält mycket äldre i konstruktionen och mer begagnad. Rätt objekt kan vara fantastiskt bra, men det kräver mer kunskap att hitta och förstå.

Nackdelen med begagnat är att du behöver förstå vad du köper. Läs på ordentligt och kolla in recensioner på till exempel Youtube. Det har skett stora förändringar genom åren, samtidigt som du kan filma bra med 15 år gamla kameror beroende på exakt vilken det är. Äldre kameror har ofta en begränsning i att du kan spela in kanske 5 minuter (gäller inte handicom som ofta har rejält bättre tider) innan inspelningen bryts och du måste starta om. Batterier äter dem också så du vill antagligen köpa flera stycken att ha med dig ut plus att laddbara batterier blir sämre med tiden.
Citera
2023-01-15, 13:16
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Ska du ha en liten kamera du kan filma mycket olika saker med är en sån jag länkade bäst.

Det är ju ganska svårt också när du inte vet vad du ska filma.
Det är ungefär som att du säger du vill ha ett flygplan. Ska du ha ett ensidigt propellerplan eller en 200 sitsig jumbojet?


GoPro Hero har riktigt bra kvalitet sen några år tillbaka och kostar inte mer än några tusen begagnat.
Dock en väldigt begränsat användningsområde.
Deras förstoring är ungefär som ditt öga.

Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Budget 2000 och kamera för filmning.

För långt för att läsa: en begagnad videokamera: Sony/Panasonic/JVC eller annat välkänt märke som spelar in på minneskort.

Att titta på:
1. Din mobil. Moderna mobiler har riktigt bra kameror.
2. En begagnad GoPro. Jag har personligen dålig koll på de äldre (nöjd med 7 och senare), men gissar GoPro 3 eller senare kunde ge bra video. Gopro 3 är väl 10 år gammal så sikta kanske lite senare.
3. En begagnad videokamera kallas ibland "handicam". Skall vara med inspelning på minneskort (tycker jag, inspelning på band är inget jag älskar). För 2000 får du en modell som spelar in i HD (alltså 1080). En ny, säg Panasonic HC-V180 eller Sony HD-XC405, kostar strax över 2000 men finns hyfsat ofta begagnad på blocket. Modellen är äldre men kameran kan vara i stort sett ny.
4. En äldre kompaktkamera, kanske Canon powershot. Äldre modeller är i klass med någorlunda moderna mobiltelefoner men tillför zoom-objektiv.
5. En ännu äldre systemkamera med obkjektiv, kanske Canon Eos500d som någon annan nämnt. Nu är kameran rejält mycket äldre i konstruktionen och mer begagnad. Rätt objekt kan vara fantastiskt bra, men det kräver mer kunskap att hitta och förstå.

Nackdelen med begagnat är att du behöver förstå vad du köper. Läs på ordentligt och kolla in recensioner på till exempel Youtube. Det har skett stora förändringar genom åren, samtidigt som du kan filma bra med 15 år gamla kameror beroende på exakt vilken det är. Äldre kameror har ofta en begränsning i att du kan spela in kanske 5 minuter (gäller inte handicom som ofta har rejält bättre tider) innan inspelningen bryts och du måste starta om. Batterier äter dem också så du vill antagligen köpa flera stycken att ha med dig ut plus att laddbara batterier blir sämre med tiden.

Bra poänger ni lyfter båda två. Antagligen kommer det mestadels att filmas inomhus vid datorn då jag recenserar produkter, men det lär även förekomma filmning utomhus. Att filma inne bör ju gå att trixa till själv en hel del med ljus och så. På samma not är därför batteritid/lagringstid kanske inte det absolut viktigaste då den oftare än inte lär vara inkopplad till just datorn.
Citera
2023-01-15, 13:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
På samma not är därför batteritid/lagringstid kanske inte det absolut viktigaste då den oftare än inte lär vara inkopplad till just datorn.
Det är inte riktigt så enkelt. Det är ganska nytt att kunna koppla kameran direkt till datorn via USB eller sånt. Äldre kameror kan ha HDMI-utgång och då behöver du nånting för att få in det i datorn. Jag har själv en Elgato Camlink 4K men den är inte gratis, finns troligen billigare alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback