Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-10, 14:27
  #25
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorup
Kör om på höger sida då. Vad ska han göra, ringa polisen?
TS verkar visserligen ha lite svårt att förstå det här med allmän samfärdsel, men jag tycker att det är elakt av dig att förutsätta att han skulle vara psykopat (ingen annan än en psykopat skulle följa ditt råd).
Citera
2023-01-10, 14:32
  #26
Medlem
Blaskas avatar
Fan ska du tuta på människan för. Bara vänta tjugo sekunder så kan du köra vidare sen.
Citera
2023-01-10, 14:33
  #27
Medlem
snorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
TS verkar visserligen ha lite svårt att förstå det här med allmän samfärdsel, men jag tycker att det är elakt av dig att förutsätta att han skulle vara psykopat (ingen annan än en psykopat skulle följa ditt råd).
Ligger någon i 90 i vänster fil bara för att jävlas med en så är det rätt och riktigt att köra om på höger sida. Inget psykopatiskt i det, däremot måste man ha något fel i skallen om man finner sig i det och ligger kvar bakom idioten.
Citera
2023-01-10, 14:36
  #28
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorup
Ligger någon i 90 i vänster fil bara för att jävlas med en så är det rätt och riktigt att köra om på höger sida. Inget psykopatiskt i det, däremot måste man ha något fel i skallen om man finner sig i det och ligger kvar bakom idioten.
Nej, det är olagligt att köra om till höger även i den situationen. Dessutom demonstrerar det en likgiltighet inför trafiksäkerheten på en nivå som endast en psykopat kan uppvisa. Kanske borde du gå och få det där kollat, så att du kan få hjälp?
Citera
2023-01-10, 14:42
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Till alla tutande fittor i trafiken vill jag ställen enkel fråga:
Om någon är i vägen för dig när du går på stan, springer du emot personen och vrålar så att hen ska flytta sig?

Om jag går långt till höger och någon fitta kommer gående mot mig på hans vänster sida blir det en hård Axel takling så personen får lite små ont.

Lika så om nån står i vänster del av rulltrappan när man åker det finns oskrivna regler att dom som är slö och inte har bråttom står till höger så att dom som är stressad eller har högre tempo kan smita förbi på vänster sida. Bryter man detta flöde får man vara beredd att någon kommer få en utskällning eller bli flyttad på.
Citera
2023-01-10, 14:42
  #30
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Nej, det är olagligt att köra om till höger även i den situationen. Dessutom demonstrerar det en likgiltighet inför trafiksäkerheten på en nivå som endast en psykopat kan uppvisa. Kanske borde du gå och få det där kollat, så att du kan få hjälp?

Äh. Filkörning på 70-väg men plötsligt livsfarlig dödsfälla på 90-väg? Nja.. Uppenbart att den som kör för sakta i vänster fil ändå saknar förståelse för sådana saker. De är lika beredda på att en älg ska springa fram på Drottninggatan som att de ska bli omkörda på fel sida i 140. Konstant hariga. Det är därför de kör så våldsamt långsamt, de saknar förmåga att rangordna risker och räknar därför med katastrof i varje sekund och hastigheten blir därefter.
Citera
2023-01-10, 14:47
  #31
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Om jag går långt till höger och någon fitta kommer gående mot mig på hans vänster sida blir det en hård Axel takling så personen får lite små ont.

Tuffing! Föreställer hur du tacklar en tant med rollator. "Flytta på dig, kärring! DU GICK FEL!".
Citera
2023-01-10, 14:47
  #32
Medlem
”Biltutan” ska användas för att signalera fara till andra bilister.

Så bilar framför dig gör helt rätt att sänka hastigheten när du tutar.
Citera
2023-01-10, 14:54
  #33
Medlem
Tomtekukars avatar
Seriöst? Vuxna bilförare beter sig som kränkta tonåringar. Ser det ofta nuförtiden. Såg sällan detta beteende för 20 år sedan. Sverige har blivit barnsligare och lättkränkt. Patetiskt.
Citera
2023-01-10, 14:55
  #34
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorup
Kör om på höger sida då. Vad ska han göra, ringa polisen?
Varför uppmuntrar du folk till trafikfara?
Citera
2023-01-10, 14:56
  #35
Medlem
Kennethkvartings avatar
Trafikanten framför dig är uppenbarligen kass.

Med det sagt: Starta tidigare nästa gång jävla bråttomdåre.

Är du en sån som genar i kurvorna även när du får möte?
Citera
2023-01-10, 15:01
  #36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej

Jag var sen till ett möte på morgonen i Måndags och körde lite extra fort på motorvägen.
Höll c/a 140 km/h.

Jag närmar mig en kolonn med 3 bilar. Bilen längst bak kör då ut framför mig för att köra om de 2 framför. Det var ett visst avstånd mellan oss när vi gjorde det men min höga hastighet gjorde att jag fick bromsa, han bedömde såldes avståndet dåligt.

Men det är en liten gråzon på motorvägar, egentligen har han ju rätt att köra om även om det är lite orutinerad och "taskigt". Hade inte gått väl hem i Tyskland.

Jag blev inte arg över det utan fortsatte köra. Jag kör ju trots allt i Sverige, händer dagligen.
Problemet är nu att idioten stannar i vänsterfil i 100 km/h efter omkörningen av de 2 bilarna. Där är en lastbil i höger körfält framför oss men "fönstret" att gå in i högerfil innan lastbilen är ca 15 sekunder, och släppa förbi mig. Alltså ett ordentligt avstånd till nästa omkörning för honom i hans hastighet 100 km/h.

Ändå stannar idioten i vänsterfil i ca 100 km/h. Då tutar jag.
Han går inte in i högerfil och släpper förbi mig.

Jag tutar igen och "flashar" med helljus snabbt (halvtunnel, ingen mötande trafik så ok).

Idioten ligger fortfarande kvar och sen gör han det sjukaste.

Han bromsar på motorvägen när vi efter 15 sekunder är jämsides med lastbilen. För att liksom visa att han har minsann "rätt" och ska få ligga i vänster körfält i 100 km/h. Ligger där i 90 ett tag och kör sedan om lastbilen och låter mig köra om honom.
Värsta jag sett.

Verkar som att i Sverige så får man ligga kvar i vänster körfält bara för att man ser en lasbil 1 km framåt. I Tyskland så går man in höger körfält och släpper förbi i minsta lilla jävla lucka.

En Svensk började köra trafikfarligt och medvetet hindra mig för att han verkade bli arg över att bli tutad på en gång. Klarar inte Svenskar detta?
Svenskar tror alltid att dom har rätt och ska alltid känna att dom måste "vinna".

Frågeställningen, tål inte Svenskar att bli tutade på?
I te.x. balkan är det ju tutorkester alltid och folk kör som galningar, men släpper även förbi galningarna.
Du körde olagligt, så du har inte moralisk rätt att klaga på någon.

"han bedömde såldes avståndet dåligt". Nej, det var du som gjorde en dålig bedömning. Detta hände framför dig, eller hur?

Nu vet jag var du har tagit ditt körkort och hur man använder tutan där du kommer ifrån. Men i Sverige använder vi tutan enbart för att förebygga eller avvärja fara. Bilisten framför dig handlade helt logiskt. Eftersom du tutade så trodde han att det var något farligt som höll på att hända och gjorde det mest logiska i den situationen - han saktade ner.

Så nu har du lärt dig hur man använder tutan i Sverige och kan i fortsättningen bli en säkrare bilist som inte ställer till fler riskabla situationer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback