Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-09, 23:07
  #1
Avstängd
Trump24s avatar
Tänkte att man kunde diskutera om filmer som man eventuellt planerar att kolla på är fylld av woketrams eller faktiskt är en bra film.

Någon som kan svara på om avatar 2 är värd att kolla på eller om den är förstörd på grund av wokeism?
Citera
2023-01-09, 23:21
  #2
Medlem
Jag tyckte inte avatar 2 var woke alls. Bättre än jag förväntade mig måste jag säga.

Däremot har väl wokefolket gnällt över att det är en vit mans skildring av en "urbefolkning" har jag för mig. Så den får ett plus i kanten även för det.
Citera
2023-01-09, 23:21
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Bra initiativ. Fyll på med filmer. Älska eller hata?
Citera
2023-01-09, 23:23
  #4
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Tänkte att man kunde diskutera om filmer som man eventuellt planerar att kolla på är fylld av woketrams eller faktiskt är en bra film.

Någon som kan svara på om avatar 2 är värd att kolla på eller om den är förstörd på grund av wokeism?
Citat:
Hollywood filmmaker James Cameron reflected upon his upcoming Avatar sequel and how it will focus on some of his lessons of evolving as a man, likening the testosterone that fueled him in his youth to a “toxin” that he had to cleanse himself of.

https://www.breitbart.com/entertainm...eansed-of/amp/

Citat:
Director James Cameron Touts 'Avatar 2' Pregnant Warrior as 'Female Empowerment'

James Cameron’s Avatar: The Way of Water pushed feminist boundaries to the max by featuring a very pregnant alien woman riding into battle alongside the men, an image the director touted as a sign of “female empowerment.”

https://www.breitbart.com/entertainm...powerment/amp/

Har inte sett Avatar 2 men det låter ju inte lovande om man inte vill titta på en film som har blandat in en politisk agenda.
Citera
2023-01-09, 23:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlink
Har inte sett Avatar 2 men det låter ju inte lovande om man inte vill titta på en film som har blandat in en politisk agenda.

Det är några sekunder av filmen. Jag suckade lite inombords men det var ju verkligen ingen stor del av handlingen. Huvudkaraktären pratar mycket om hur en man ska skydda sin familj osv., jag tror det säkert retat gallfeber på feminister. Om du gillar sci-fi och action så tycker jag du ska se den och gärna i 3D, det är ett riktig spektakel i ordets bästa bemärkelse.
__________________
Senast redigerad av impasto 2023-01-09 kl. 23:42.
Citera
2023-01-09, 23:42
  #6
Medlem
Dofternas avatar
Om en film är woke och bra, får man tipsa om den i denna tråd då?
Citera
2023-01-09, 23:43
  #7
Medlem
Den senaste filmatiseringen av Mordet på Orientexpressen, 2017 eller var det 2018, är den woke eller inte?

I denna nya film så är läkaren en svart man vid namn Arbuthnot som visade sig vara tjänstgörande med Armstrong i vad jag får anta var någonstans i det brittiska imperiet. Men, hur ofta blev en svart man kompis med ett högt uppsatt befäl och dessutom som i filmen fick stipendium av densamma till att studera till läkare. I filmen från 74 var det Sean Connery som spelade Arbuthnot och var tidigare kompis med Armstrong.

Vidare så visar sig en av poliserna i slutet av filmen som ska ta emot Poirots förklaring av fallet vara en afrikan trots att de befinner sig någonstans på balkan. Hur ofta var svarta poliser i mellankrigstidens balkan?

Sedan poängterar denna filmen i större utsträckning karaktäernas judiska bakgrund än vad äldre filmer har gjort. Nu var det årtionden sedan jag faktiskt läste boken, men jag har sett både versionen från 74 och den senaste nyligen och i sistnämnda gjorde de en större poäng av att i slutet framhäva flera karaktärers judiska bakgrund medan i den äldre nämndes ett judiskt namn i förbigående.
Citera
2023-01-09, 23:52
  #8
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Det är några sekunder av filmen. Jag suckade lite inombords men det var ju verkligen ingen stor del av handlingen. Huvudkaraktären pratar mycket om hur en man ska skydda sin familj osv., jag tror det säkert retat gallfeber på feminister. Om du gillar sci-fi och action så tycker jag du ska se den och gärna i 3D, det är ett riktig spektakel i ordets bästa bemärkelse.
Jag minns att jag tyckte den första Avatar var väldigt bra.

Tack för ditt inlägg, det får väl bli att titta på den!
Citera
2023-01-09, 23:53
  #9
Avstängd
Trump24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Om en film är woke och bra, får man tipsa om den i denna tråd då?
Ja det är väl ok.
Citera
2023-01-09, 23:54
  #10
Avstängd
Trump24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starlink
Har inte sett Avatar 2 men det låter ju inte lovande om man inte vill titta på en film som har blandat in en politisk agenda.
Woke-radarn drar igång när man läser den smörjan. Får ge filmen en chans ändå.
Citera
2023-01-09, 23:54
  #11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starlink
Har inte sett Avatar 2 men det låter ju inte lovande om man inte vill titta på en film som har blandat in en politisk agenda.

Frågan är väl vad du menar med agenda och politik.
Allt som handlar om åsikter och värderingar angående samhället är ju i grunden politiskt.
Ont, gott, rätt, fel, konspirationer, mörkläggningar, rika vs fattiga, dystopier, apokalypser, historiska skildringar, Sf - alltihop har, av nödvändighet politiska undertoner.
Kan du nämna någon film som helt saknar politik i någon form?
Citera
2023-01-09, 23:57
  #12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Ja det är väl ok.

Då vill jag tipsa om Little Big Man från 1970 med Dustin Hoffman i huvudrollen.

"Little Big Man is an early revisionist Western in its sympathetic depiction of Native Americans and its exposure of the villainous practices of the United States Cavalry. The revision uses elements of satire and tragedy to examine prejudice and injustice. Little Big Man is an anti-establishment film of the period, indirectly protesting America's involvement in the Vietnam War by portraying the United States Armed Forces negatively.[2]

In 2014, Little Big Man was deemed "culturally, historically, or aesthetically significant" by the Library of Congress and selected for preservation in the National Film Registry."

https://en.wikipedia.org/wiki/Little_Big_Man_(film)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback