2025-07-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag kör på carnivore nu. Ägg och rent kött mestadels. Ibland bara kött under en dag.
Hur mår du kring dieten då? lista gärna lite saker å faser!
Citera
2025-07-04, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavista200
Hur mår du kring dieten då? lista gärna lite saker å faser!

Det känns som vanligt. Så funkar toppen. Med carnivore så menar jag förresten att man äter minst 80% protein och fett. Vissa tror ju att det är 100% protein man måste äta.
Jag har gjort förändringar i kosten lite då och då genom åren och mer och mer har det gått till bra råvaror. Nu är det mest kött och ägg bara som jag äter. Men givetvis lagar jag kött på olika sätt. Tex Långkok i ugn, gott kryddat och någon hemlagad sås till på bra ingredienser.
Det känns väl naturligt och livet flyter på som vanligt. Har 2 jobb där ena är egen snickerifirma och hus (230 kvadrat) på landet med 3000 kvadrat meter tomt. Så jag behöver vara i bra form för att hinna med allt som ska göras.
Jag nämner absolut aldrig att jag äter "carnivore". Jag tycker benämningar på kosten bara är löjligt och vill inte sätta mig i ett fack. Vill jag kunna göra undantag när det gäller min kost och känna full frihet att äta vad jag vill, när jag vill. Det är mest att jag snubblat över att jag äter på det sättet som många kallar för "carnivore".
Citera
2025-10-20, 19:25
Avslutad
Har kört Lion/Carnivore till och från i ett år nu. Funkar utmärkt.
Vissa veckort äter jag bara kött andra kött,smör,ägg och ibland ost. Men jag är 40%lion 55%carnivore 5% lite bär ibland
Förmodligen bästa investeringen jag gjort. I mig själv!
Citera
2025-10-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Har kört Lion/Carnivore till och från i ett år nu. Funkar utmärkt.
Vissa veckort äter jag bara kött andra kött,smör,ägg och ibland ost. Men jag är 40%lion 55%carnivore 5% lite bär ibland
Förmodligen bästa investeringen jag gjort. I mig själv!

Kul för dig! vill verkligen göra detsamma men har inte vågat än då jag testade coldturkey keto å det var jobbigt...

Men vad är din vikt,längd? å hur mycket kalorier får du i dig på dieten. Jag vill gärna öka i vikt
Citera
2025-10-24, 09:59
Avslutad
Citat:
Kul för dig! vill verkligen göra detsamma men har inte vågat än då jag testade coldturkey keto å det var jobbigt...

Men vad är din vikt,längd? å hur mycket kalorier får du i dig på dieten. Jag vill gärna öka i vikt

Väger 82kg och är 186cm. Men jag var uppe i 115+kg innan. De senaste 15 månaderna har jag stått still i vikten helt.
Jag räknar egentligen inte kalorier då det inte finns någon mening med det. De dagar/veckor jag äter ägg, smör och bär får jag i mig enorma mängder kalorier medan andra veckor så blir det inte super mycket då jag är på "Lion" och äter bara kött.

För mig är mättnaden viktig och att jag kan fungera som vanligt och att jag har energi att göra saker.

För mig personligen, mår jag bäst och har mest energi när jag är på strikt Lion och efter 48-72h fasta. Då pikar jag i energinivåer och då tränar jag ofta som hårdast.
Citera
2025-10-25, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Väger 82kg och är 186cm. Men jag var uppe i 115+kg innan. De senaste 15 månaderna har jag stått still i vikten helt.
Jag räknar egentligen inte kalorier då det inte finns någon mening med det. De dagar/veckor jag äter ägg, smör och bär får jag i mig enorma mängder kalorier medan andra veckor så blir det inte super mycket då jag är på "Lion" och äter bara kött.

För mig är mättnaden viktig och att jag kan fungera som vanligt och att jag har energi att göra saker.

För mig personligen, mår jag bäst och har mest energi när jag är på strikt Lion och efter 48-72h fasta. Då pikar jag i energinivåer och då tränar jag ofta som hårdast.

Lite nyfiken på hur kan du få i dig enorma mängder kalorier på ägg, smör och bär? Hur mycket äter du av varje och hamnar kalorierna på? Jag är elit och känner inte igen mig. Äter själv nästan bara mat från djurriket. Vill inte sätta dit dig utan är intresserad vad du hamnar på.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-10-25 kl. 11:17.
Citera
2025-10-30, 09:13
Medlem
Citat:

Jag tror han ovan inte hade så bra koll. Annars hade han nog svarat nu. Vill du ha lite hjälp kan jag hjälpa dig. Bara fråga på i så fall. Jag brinner för liv och hälsa. Jag äter bara ägg och kött som bas sedan några månader. Innan åt jag ganska likt men åt alltid kolhydrater innan träningen och innan jag gick ut i verkstaden då jag även driver egen snickerifirma vid sidan som hobby. Sen ofta såser till köttet på bara riktiga råvaror som ost, cheme fraiche 32% fett. Kör oftast olika kebabsåser på det. Men eget vitlökssmör slår inte mycket så har alltid mycket färdigt i frysen.
Jag tränar styrketräning sedan 21 år och idag på ganska hög nivå. Jag brukar hamna runt 2000-2500 kcal och för att öka kalorierna äter jag 100g jordnötter varje dag.

Dagarna ser ut såhär på vardagar
Första målet runt kl 6-7, jordnötter 100g
Andra målet runt kl 10-12 äggröra 700g
Tredje målet kl 18, 500-600g kött (rött kött eller kyckling) med sås till på recept i texten ovan.

På helgerna och ibland fredagar ser maten likadan ut förutom att jag alltid äter med frun kl 18-19 tiden och oftast har rödvin till maten. Då väger vi aldrig maten utan äter oss mätta.

Är man, 45 år, 188cm, strax över 90kg med 6 pack. Tränar styrketräning 3 dagar i veckan senaste 4 åren men har precis ökat till 4 dagars styrketräning. Kör ingen kondition.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-10-30 kl. 09:15.
Citera
2025-10-30, 21:57
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:

Det är en keto/lchf diet och inte carnivoriskt.
Citera
2025-10-31, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Det är en keto/lchf diet och inte carnivoriskt.

Sant. Men strikt carnivore är det väl få som äter. Eller hur tänker du? Vet inte om du äter carnivore själv. Men runt 70% räknas fortfarande som carnivore brukar man väl säga?
Jag har inga regler jag följer utan är flexibel. Så skulle också säga att jag äter lchf även om det mesta är från djurriket.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-10-31 kl. 06:59.
Citera
2025-10-31, 22:26
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Sant. Men strikt carnivore är det väl få som äter. Eller hur tänker du? Vet inte om du äter carnivore själv. Men runt 70% räknas fortfarande som carnivore brukar man väl säga?
Jag har inga regler jag följer utan är flexibel. Så skulle också säga att jag äter lchf även om det mesta är från djurriket.

Ok 70% känns som extremt lågt men visst. Bara man vet vad man pratar om. En fundamental del är ju exkluderingen av allt vegetabiliskt material som många karnevorförespråkare menar är toxiskt. Då är tom ett korn peppar förbjudet.

70% skulle jag placera i lchf-facket. Inget karnevoriskt djur äter 70% grönt. Grisar kanske?
Citera
2025-11-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Ok 70% känns som extremt lågt men visst. Bara man vet vad man pratar om. En fundamental del är ju exkluderingen av allt vegetabiliskt material som många karnevorförespråkare menar är toxiskt. Då är tom ett korn peppar förbjudet.

70% skulle jag placera i lchf-facket. Inget karnevoriskt djur äter 70% grönt. Grisar kanske?

Förstår hur du tänker. Man ska nog aldrig överdriva en diet och göra den till en religion. Vad jag vet är det mest personer mer ovanliga sjukdomar som följer carnivore slaviskt eftersom de måste. Men jag äter kött bara av hälsoskäl. Men det är keto jag äter om någon frågar men det händer nästan aldrig i verkliga livet.
Citera
2025-12-10, 23:43
Medlem
Citat:
Jag tror han ovan inte hade så bra koll. Annars hade han nog svarat nu. Vill du ha lite hjälp kan jag hjälpa dig. Bara fråga på i så fall. Jag brinner för liv och hälsa. Jag äter bara ägg och kött som bas sedan några månader. Innan åt jag ganska likt men åt alltid kolhydrater innan träningen och innan jag gick ut i verkstaden då jag även driver egen snickerifirma vid sidan som hobby. Sen ofta såser till köttet på bara riktiga råvaror som ost, cheme fraiche 32% fett. Kör oftast olika kebabsåser på det. Men eget vitlökssmör slår inte mycket så har alltid mycket färdigt i frysen.
Jag tränar styrketräning sedan 21 år och idag på ganska hög nivå. Jag brukar hamna runt 2000-2500 kcal och för att öka kalorierna äter jag 100g jordnötter varje dag.

Dagarna ser ut såhär på vardagar
Andra målet runt kl 10-12 äggröra 700g
Tredje målet kl 18, 500-600g kött (rött kött eller kyckling) med sås till på recept i texten ovan.

På helgerna och ibland fredagar ser maten likadan ut förutom att jag alltid äter med frun kl 18-19 tiden och oftast har rödvin till maten. Då väger vi aldrig maten utan äter oss mätta.

Är man, 45 år, 188cm, strax över 90kg med 6 pack. Tränar styrketräning 3 dagar i veckan senaste 4 åren men har precis ökat till 4 dagars styrketräning. Kör ingen kondition.

tack för svar men ville mer veta om du var riktig carnivore följare. För det är den stora utmaningen då jag själv tänkt testa men kanske ska börja mot ditt håll så det blir en lagom snabb förändring också.
(Jordnötterna gör så det egentligen inte blir carnivore för dig å det är ändå 600 stabila kalorier du får i dig där. Plus liiite carbs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in