Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-08, 13:46
  #1
Medlem
Starlinks avatar
Idag är det den årliga Folk och försvars rikskonferens uppe i Sälen. Fokuset ligger på säkerhetsläget i NATO och EU.
Citat:
Statsminister Ulf Kristersson (M), Finlands utrikesminister Pekka Haavisto och Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg är på plats för att tala under konferensen.

Samtidigt säger Kristersson att det inte är möjligt att uppfylla alla Turkiets krav på ett svenskt Nato-medlemskap.
– Turkiet både bekräftar att vi har gjort de saker vi skulle göra.
Men de säger också att de vill saker som vi inte kan och vill ge dem. Nu ligger beslutet hos Turkiet.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...na-ar-pa-gang/
Hur känner ni i dagsläget kring vår ansökan till NATO? Har eran åsikt ändrats under dom senaste månaderna?

Jag tycker personligen att det snart är dags för USA att sätta ner foten, annars kan Sverige lika gärna dra tillbaka ansökan om vi ska sälja oss till Turkiet.

Att Turkiet ställer krav som Sverige varken vill eller kan uppfylla rent juridiskt är enligt mig orimligt på alla plan.
__________________
Senast redigerad av Starlink 2023-01-08 kl. 13:51.
Citera
2023-01-08, 13:51
  #2
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Att Sverige ska söka medlemskap i massmördarorganisationen NATO är för mig det mest orimliga. Att vi sedan måste krypa inför en muslimsk diktator som vill utrota kristna för att få bli medlemmar gör det hela ännu orimligare.
Citera
2023-01-08, 13:51
  #3
Medlem
Soulflowers avatar
Vi skulle aldrig sökt medlemskap från första början.
Men när vi nu gjort det borde vi dragit tillbaka ansökan för länge sedan, så kunde turken stå där med byxorna nere.
Citera
2023-01-08, 13:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlink
Idag är det den årliga Folk och försvars rikskonferens uppe i Sälen. Fokuset ligger på säkerhetsläget i NATO och EU.

Hur känner ni i dagsläget kring vår ansökan till NATO? Har eran åsikt ändrats under dom senaste månaderna?

Jag tycker personligen att det snart är dags för USA att sätta ner foten, annars kan Sverige lika gärna dra tillbaka ansökan om vi ska sälja oss till Turkiet.

Att Turkiet ställer krav som Sverige varken vill eller kan uppfylla rent juridiskt är enligt mig orimligt på alla plan.

Det enda formella hotet har varit Ryssland och nu ser vi att se knappt kan hålla en åker 1mil från sin egna gräns. Att öht fundera över en offensiv mot något Nato land (eftersom Gotland och Sverige är endast intressant för Ryssland om de ska ta något baltiskt land) är helt obeskrivligt långt ifrån verkligheten så att öht sjösätta Nato medlemskap borde tenderat en sinnesundersökning hos Hultqvist och ansvarig regering.

Jag kan faktiskt inte ens hitta något mer osannolikt än att se Ryssland i ett flerfrontskrig, vilket är vad som sker om de försöker ta Gotland oavsett om vi är med i Nato eller inte.


Sverige ska inte dansa efter en turkisk pipa.

Ryssland är inget hot längre.

Vi ska inte med i Nato. Jag vill inte att mina barn ska dö för något annat land än Sverige.
Citera
2023-01-08, 13:52
  #5
Medlem
swebarbs avatar
Vi ska inte in i nato så jag hoppas turkarna sätter stopp så får alla politiker stå där med brallorna nere, vi har nog med egna problem som det är redan.
Citera
2023-01-08, 14:00
  #6
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Vi skulle aldrig sökt medlemskap från första början.
Men när vi nu gjort det borde vi dragit tillbaka ansökan för länge sedan, så kunde turken stå där med byxorna nere.

Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det enda formella hotet har varit Ryssland och nu ser vi att se knappt kan hålla en åker 1mil från sin egna gräns. Att öht fundera över en offensiv mot något Nato land (eftersom Gotland och Sverige är endast intressant för Ryssland om de ska ta något baltiskt land) är helt obeskrivligt långt ifrån verkligheten så att öht sjösätta Nato medlemskap borde tenderat en sinnesundersökning hos Hultqvist och ansvarig regering.

Jag kan faktiskt inte ens hitta något mer osannolikt än att se Ryssland i ett flerfrontskrig, vilket är vad som sker om de försöker ta Gotland oavsett om vi är med i Nato eller inte.


Sverige ska inte dansa efter en turkisk pipa.

Ryssland är inget hot längre.

Vi ska inte med i Nato. Jag vill inte att mina barn ska dö för något annat land än Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vi ska inte in i nato så jag hoppas turkarna sätter stopp så får alla politiker stå där med brallorna nere, vi har nog med egna problem som det är redan.
Den senaste opinionsundersökningen från Sifo genomfördes 29/6.

Citat:
Vid det tillfället genomförde Kantar Sifo en opinionsundersökning som visade att 56 procent fortfarande tyckte att det var rätt av Sverige att söka medlemskap i Nato.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...en-med-turkiet

Det hade varit intressant att se hur siffrorna skulle se ut idag.

Att Sverige efter tre års vapenexportstopp öppnat för vapenexport till Turkiet får mig att tro vi är långt borta från att ta tillbaka vår ansökan.
Citera
2023-01-08, 14:04
  #7
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det enda formella hotet har varit Ryssland och nu ser vi att se knappt kan hålla en åker 1mil från sin egna gräns. Att öht fundera över en offensiv mot något Nato land (eftersom Gotland och Sverige är endast intressant för Ryssland om de ska ta något baltiskt land) är helt obeskrivligt långt ifrån verkligheten så att öht sjösätta Nato medlemskap borde tenderat en sinnesundersökning hos Hultqvist och ansvarig regering.

Jag kan faktiskt inte ens hitta något mer osannolikt än att se Ryssland i ett flerfrontskrig, vilket är vad som sker om de försöker ta Gotland oavsett om vi är med i Nato eller inte.


Sverige ska inte dansa efter en turkisk pipa.

Ryssland är inget hot längre.

Vi ska inte med i Nato. Jag vill inte att mina barn ska dö för något annat land än Sverige.
Har du läst något om Geopolitik? Sverige är nödvändigt för Nato. en Ryskt angrepp på Gotland i preventivt syfte för att försvåra för NATO vid ett eventuellt angrepp på något baltiskt land, ska man inte se som helt omöjligt? Men jag är ju en kvinna så vad kan vi om Geopolitik

När det gäller trätan mellan Turkiet och Sverige så låter det som om Turkiet försöker hitta på alltfler anledningar för att inte ha med Sverige i NATO.
Citera
2023-01-08, 14:05
  #8
Medlem
GeleZachas avatar
Var emot NATO från början, men nu är jag ännu mer emot. Vi ska inte vika oss för en skurkstat som Turkiet.
Citera
2023-01-08, 14:09
  #9
Medlem
quts avatar
som du säger så får NATO sätta ner foten,,,,,,,,,,,,,, De han kallar terrorister är de som inte tycker som Erdogan. Han är en idiot.
Citera
2023-01-08, 14:11
  #10
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Vi skulle aldrig sökt medlemskap från första början.
Men när vi nu gjort det borde vi dragit tillbaka ansökan för länge sedan, så kunde turken stå där med byxorna nere.
Jag tror att Socialdemokraterna helt plötsligt vände i frågan då det var val samma år.

Högersidan var överens om en ansökan till NATO och opinionsundersökningarna visade att fler än hälften av svenskarna var för ett medlemskap i NATO.

Det är tragiskt om det var ett strategiskt beslut i hopp om att inte förlora röster till högersidan under valrörelsen.
Citera
2023-01-08, 14:19
  #11
Medlem
Kan kan man, vill vill man inte dock.

Samtidigt idag på expressen;

https://www.expressen.se/ekonomi/kur...-till-sverige/

Kurdiska politiker i Sverige som fått fristad tidigare att jobba för kurdiska intressen (!?) kanske nu börjar bli hemskickade?


EDIT: Är det nu Sverige säger åt Finland att söka in till NATO själva?
__________________
Senast redigerad av KoralEW 2023-01-08 kl. 14:33.
Citera
2023-01-08, 14:28
  #12
Medlem
RobbanUCs avatar
Varför bemöda sig med att bli del av en organisation som inte kommer att existera om ett antal år?
Slapptasken/statsministern lär inte kunna övertyga Turken med tomma löften om utlämningar i större mängd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback