Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-08, 08:00
  #13
Medlem
helt sjukt när man ska vänta på någon tonåringen vid ett säkerhetsgångsställe som bara går utan att ens titta fram från luren, man ba hallå snälla någon eller?!
inte oft ajag blir irriterad i trafiken förutom just då, jävla pulver till människor det finns tyvvärr
Citera
2023-01-08, 09:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Hastighet - skyltar och kameror

Synlighet - reflexvästar och skyltar

Själv är jag av åsikten att det är vansinne att människor ska ut på vägen på vägar med dessa hastigheter, risken att köra på någon är inte försumbar.

Antar att det är trafikverket du ska prata med gällande dessa frågor.

Tack för bra råd och du har väldigt rätt i att trafikverket har ett stort ansvar, det finns dock liten chans att de storsatsar överallt det skulle behövas så därför är frågan vad gemene fotgängare kan göra för att få en gynnsam effekt.
Det går ju inte att hindra människor att röra på sig.

Hundägare och hundar skulle nog bli galna om de behövde gå i cirklar på gården för att få upp milen och stanna inne funkar inte, det finns gott om hundägare här bl a.


Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
En hel del här som inte använder reflexer, dem sätter inte ens på nåt på ungarna. Dagens vuxna är förvuxna dagisbarn som inte ens kan tänka på sin egen säkerhet. Antar att det måste komma till lagar för precis allt men det är väl så många svenskar vill ha det.

Citat:
Ursprungligen postat av bengbengskeet
helt sjukt när man ska vänta på någon tonåringen vid ett säkerhetsgångsställe som bara går utan att ens titta fram från luren, man ba hallå snälla någon eller?!
inte oft ajag blir irriterad i trafiken förutom just då, jävla pulver till människor det finns tyvvärr

Ja att bara sätta sig i bilen istället löser inte hela problemet, som bilförare skulle man vilja att fotgängare tar ett större ansvar för sin säkerhet och samtidigt underlättar körandet.
Så frågan kan lika gärna vändas till hur man som fotgängare bäst underlättar för övrig trafik att öka säkerheten.
Citera
2023-01-08, 10:36
  #15
Medlem
godboys avatar
De få gångerna jag är ute och går på landsvägar så har jag reflexjacka eller reflexväst samt någon liten lysande blinkande lampa som hänger på sidan på mig. Det är viktigt att synas, även om det inte är en garanti för att en olycka skall hända.
Citera
2023-01-08, 15:23
  #16
Medlem
Christopher.s avatar
Glömde bort en enkel sak som folk glömmer bort men jag lärde mig som barn, färdas du på landsväg med cykel/gående så ska du gå MOT trafiken inte med trafiken, detta för att ha en teoretisk chans att väja ut i diket om mötande fordon inte observerar dig.
Citera
2023-01-24, 22:05
  #17
Medlem
Om du nu måste gå på dessa farliga vägar så använd varselkläder. Även på dagtid syns du extra bra och det får folk att sänka hastigheten per automatik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback