Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-07, 22:15
  #1
Medlem
DennisOlofs avatar
Hej.

Tänkte höra med er som vet, har inte någon bra koll på detta. Utrustning kan man t.ex. köpa hos CyberPhoto, Rajala Pro Shop osv. Det finns säkert andra men vad jag förstår så är det mest grejer som kameror, linser osv.

Jag har fått låna ett äldre fotoalbum med ganska många bilder och det är bilder från typ 1880 och framåt. Gamla släktbilder och sådant, jag trodde från början att bilderna var limmade (har sett sådant förut) men nu när jag undersökt albumet närmare så är det inte så. Vilken tur att bilderna finns på rätt plats med texter etc.

Jag kan också lägga till att jag provade skanna av en del skolkataloger, mer som prov och var för mig ett sätt att skapa ett digitalt index. Det var A4 och jag körde på skanners optiska 1200dpi vilket nog var mer än vad som behövdes, majoriteten av bilderna blev bra men några andra sådär. Randigt och reflekterande etc. Men sak samma det funkade i alla fall för att bygga upp mitt index. Jag hade tänkt göra samma sak med dessa bilder även om dom kräver mycket mer bildbehandling i efterhand eftersom kvaliten inte är det bästa. Repor och annat sådant vilket kanske inte är konstigt med tanke på åldern. Jag är mest glad att grejerna ens finns kvar, nästan otroligt att det överlevt alla dessa år.

Problemet jag har nu är att fotoalbumet som bilderna finns i inte är speciellt bra, en del fotografier sitter inte kvar där som ska sitta. Inte konstigt om albumet är cirka 100 år gammalt. Självklart vill jag inte limma fast bilderna. Är det någon som känner till vilket stället som är bäst eller bra vad gäller att köpa en massa tillbehör för fotografier, måste finnas något på nätet antar jag ?

Fotoalbum och en massa andra praktiska prylar som jag behöver för att ersätta det gamla fotoalbumet och skapa ett nytt mycket bättre än det som finns nu ?

Eller hur ska man annars lagra fotona på ett bra sätt ?

Något förslag eller ide ?
__________________
Senast redigerad av DennisOlof 2023-01-07 kl. 22:18.
Citera
2023-01-07, 23:34
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Resultatet i scannern blev dåligt då trycket är Offsettryck och du måste slå på funktionen "descreen" för att slippa moire-mönster.

Fotografier ska helst inte limmas alls för att klara förvarning.
Leta upp fotografiska fickor där de ligger en och en.
Citera
2023-01-08, 12:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Resultatet i scannern blev dåligt då trycket är Offsettryck och du måste slå på funktionen "descreen" för att slippa moire-mönster.

Fotografier ska helst inte limmas alls för att klara förvarning.
Leta upp fotografiska fickor där de ligger en och en.
Bilder från slutet på 1800-talet är INTE offset...
Så nej - det ska inte slås på någon "descreen" funktion.
Framkallade bilder är över huvud taget aldrig offset. Offset är en fruktansvärt dyr metod om man ska framställa enstaka exemplar. Du har nog ingen aning om vad det är, men jag ska ge dig en länk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Offset_printing


Till TS.
Det bilder som inte blir bra att skanna - prova att fotografera av dem med en riktigt bra kamera. reflexer kan ibland undvikas genom att ljussätta från sidorna och ha längre slutartid. Det finns även ett problem med att man på riktigt blanka bilder från 1970-80-talet riskera få med halva rummet då ytan blir som en spegel. Det finns lådor eller tält som löser det men det går även med pappskivor.
__________________
Senast redigerad av martinator 2023-01-08 kl. 12:13.
Citera
2023-01-08, 12:13
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Bilder från slutet på 1800-talet är INTE offset...
Så nej - det ska inte slås på någon "descreen" funktion.
Framkallade bilder är över huvud taget aldrig offset. Offset är en fruktansvärt dyr metod om man ska framställa enstaka exemplar. Du har nog ingen aning om vad det är, men jag ska ge dig en länk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Offset_printing
Skolkatalogerna...
Citera
2023-01-12, 21:55
  #5
Medlem
DennisOlofs avatar
@martinator absolut.

Jag vet att det som inte går att skanna av måste fotograferas. Jag är mycket glad att alla gamla släktfoton inte är limmade. Att det blev randigt mönster från skolkatalogerna är för att ytan är glansig men jag har inte lagt någon mer tid på det så att säga.

Det var bara ett första försök för att se om 1200dpi optisk upplösning var tillräckligt för A4 storlek vad gäller just skolkataloger, vissa typer av utklipp osv och det tycks vara mer än tillräckligt för att få tillbaka samma eller mer kvalité som själva skolkatalogen i sig har. Visst är dom ursprungliga 35mm bilderna bättre men dom äger ju inte jag, det är företagen som tagit fram skolkatalogerna och jag tror nog inte dessa original finns kvar, dessutom lär jag inte få låna dom för att digitalisera

Jag kommer få gå tillbaka och köra skolkatalogerna igen och fixa allt det där men det får bli en senare fråga. Tog tillräckligt mycket tid att bara läsa in alla kataloger för att bygga upp ett digitalt index. Som tur är har inte de äldre släktfotona detta problem, det är dom där klassiska fotona som ni säkert själva känner igen och vet vad jag syftar på. Porträtt foton från förr i tiden, inte så bra bilder men grymt beständiga måste jag nog ändå säga.

Hur ska man på bästa sätt montera in dessa bilder i någon form av album, som det ser ut nu är det någon form av album med tjockare papperssidor, på dessa är fotona monterade i små flickar i varje hörn som håller dom på plats (mer eller mindre). Dessa små flikar i sin tur har någon form av lättare klister på sig.

Frågan är då, om jag gör något liknande hur ska jag göra det på bästa sätt för att återskapa och förbättra fotoalbumet ?

Vet inte vart man kan köpa material, får söka och se om jag kan hitta. Går bra att köpa från utlandet också men jag tänkte mer fråga er som vet vad som är lämpligaste metoden eller hur man ska göra. Länkar till material kanske etc.
__________________
Senast redigerad av DennisOlof 2023-01-12 kl. 21:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback