Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-01-08, 00:46
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Bra inlägg!
ja har läst alla övriga inlägg då jag själv varit tveksam vad som gäller här , har dykt upp många liknande övergångar med och utan skyltar genom åren och detta fanns inte när man själv tog körkort.

Som både bilist och cyklist kan jag säga att många är förvirrade över dessa olika varianter av övergångar det märker man.
Själv om man cyklar stannar jag alltid om det kommer bilar för finns inga garantier dom stannar även om det är skyltat , gällande denna övergång som diskuteras här stannar många bilar , bussar om man står väntar med cykeln har jag märkt.

Men det finns ju bara en väg att ta, så svårt är det inte.

Regeln om defensiv körning stadgar att du som bilist självklart sätter dig själv som väjande för allt som korsar, då du har en väldigt komplex trafiksituation där. Du kör inte före folk och blockerar den korsande banan för att du inte hann i korsningen. Så rent praktiskt kommer du att väja även för gående om man nu inte är ett bockstyre.
Citera
2023-01-08, 01:19
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Korsningen är glasklar. Gående och cyklister har väjningsplikt. Bilister har väjningsplikt mot andra fordon i korsningen efter passagen.

För sakens skull kan jag lägga till att jag själv hade stannat för gående och cyklister som är på, eller precis ska kliva på, passagen.

Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Mitt fetade.

Nu vet jag att du är full. Jag skriver ju, och har hela tiden skrivit, att det är en cykelpassage, så vad svamlar du om?

Och lägg ner tugget om skyltning! Faktum är, lägg ner din involvering i den här tråden med detta avslut:
GC-banor markeras med cykel- och gångsymboler (M26, M27). Dessa kan ersätta vägmärken för gång- och cykelbana.

Sid 12.
https://bransch.trafikverket.se/cont...elpassager.pdf

Ok jag ser att M26 och M27 kan ersätta vägmärken för gång och cykelbana, ett okänt fenomen för mig, för i Stockholm har jag sett att alla dessa har Vägmärken. Det verkar även vara en gång och cykelpassage i korsningen. På raksträckor måste cyklister lämna företräde till bilar som korsar cykelpassagen, men bilar som lämnar korsningar eller cirkulationsplatser och korsar cykelpassagen måste låta cyklarna passera, så vitt jag kan se i Transportstyrelsens introduktionsklipp, vilket du verkar motsäga;
https://www.transportstyrelsen.se/sv...Cykeloverfart/
__________________
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2023-01-08 kl. 01:25.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback