Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-01-08, 20:42
  #49
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Eller så studerar man hur de flesta kör och ändrar reglerna efter dessa.
Även jag hade förstått den lokala högerregeln om inte vägen varit huvudled.

Nej. Vid ett tillfälle är vad jag skriver. Sedan skrev jag att jag testade igen.
Var i ligger felet att öka sin hastighet?
Den enda problematiken är att de som kör efter en högerregel gör fel men att samma högerregel är ”den lokala föreskriften”.
Jag har inte ens påtalat att detta är ett problem för mig av den enkla anledningen att jag efter första incidenten förstod vad som gäller.
Skulle du som inte bor här förstå detta eller skulle du förstå skyltarna du passerar?

Men redan när tråden var ung var det EN som förstod topic som utgår från att ändra reglerna utifrån hur folk kör där. Min lösning är att slopa huvudleden fram till 80-sträckan.
Finns inget fel med att använda "högerregeln" också på huvudled. Det är ok att lätta på gasen för att underlätta för dem som har för avsikt att ta sig ut på huvudled.
Högerregeln betyder väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger. Många tolkar högerregeln som att de har rätt att köra ut framför det fordon som kommer från vänster. Många trafikanter har svårt för det här med regler.
I trafiken finns inga rättigheter, bara skyldigheter!
__________________
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-01-08 kl. 20:47.
Citera
2023-01-08, 20:43
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Inspirerad av denna tråd https://www.flashback.org/t3499824 samt hur jag tvingats bromsa på en huvudled två gånger innan jag förstod urbefolkningens regler.
Utmed en av infarterna i min lilla by ligger en större affär. Att ta sig ut från denna parkering hamnar man i en bra skyltad korsning där det ofta är köer ut på huvudleden. Inga konstigheter där men det finns en utfart till från parkeringen.
Här blir det knepigt då skyltningen på vägen säger att det är en huvudled som går från 40 till 60 efter den reglerade korsningen samt efter 100m blir det 80km/h.

Det som hände mig två gånger var hur jag körde över farthindret jag inte nämnt tidigare och stampat på gasen för att snabbt komma upp i de där 90-100km/h jag kan ta böter för.
Då kör folk ut från parkeringen och de har inte ens kollat åt vänster och när de ser mig tvärnitandes så har jag sett många handtecken och det inkluderar inga handhjärtan.
Ok, andra gången såg jag faran i tid och ville mest testa om första var en engångsgrej.

Nu ska jag villigt erkänna att jag inte kan utfartsregeln men då detta är en skyltad huvudled samtidigt som parkeringen saknar reglerande skyltar så förutsätter jag att detta är utfartsregeln som gäller här.

Först och främst så är huvudled fram till 60-skylten totalt värdelös då den skapar köer. Redan där borde man ändra till högerregeln men när det kommer till utfartsregeln så är den värdelös. Självklart kan man ha 40km/h förbi parkeringen samt ha högerregeln där eller så borde man skylta upp med Lämna företräde.
Detta borde vara kutym på alla offentliga parkeringar och utfartsregeln borde i princip bara gälla när man lämnar ”privat” tomtmark.
Det som händer på liknande platser är att inaveln skapar egna regler medan utbölingar kör efter regelboken.
Vi hade ett liknande fall i Karlstad för många år sedan så det kan ha skyltats om. Men genom centrum var det högerregeln som gällde man alla från Karlstad visste att det var huvudled på den större gatan vilket jag förstod när alla tutade😂.

Frågan nu är: Varför ens ha trafikregler som ingen förstår när man lätt kan ändra dem genom skyltning utifrån hur trafikanterna faktiskt kör.

Precis som att folk på landet skaffar barn med sina kusiner så hittar de på sina egna trafikregler. Det är sedan gammalt.
Citera
2023-01-09, 11:39
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Finns inget fel med att använda "högerregeln" också på huvudled. Det är ok att lätta på gasen för att underlätta för dem som har för avsikt att ta sig ut på huvudled.
Högerregeln betyder väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger. Många tolkar högerregeln som att de har rätt att köra ut framför det fordon som kommer från vänster. Många trafikanter har svårt för det här med regler.
I trafiken finns inga rättigheter, bara skyldigheter!
Självklart. Jag har aldrig påstått att jag har problem med den ”lokala föreskriften” nu när jag vet om den.
Men problemet är när nästa utböling kommer där. Det är inte utbölingen som kommer bli vållande utan den som körde efter inavlade regler.
Precis det som hände mig första gången.
Då måste jag ställa en motfråga då de flesta i tråden verkar tro att jag har problem och kommer fortsätta köra som jag gjorde första gången.
Är det inte bättre att ändra föreskriften än att låta utbölingar smälla infödingarna?
Citera
2023-01-09, 16:38
  #52
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Självklart. Jag har aldrig påstått att jag har problem med den ”lokala föreskriften” nu när jag vet om den.
Men problemet är när nästa utböling kommer där. Det är inte utbölingen som kommer bli vållande utan den som körde efter inavlade regler.
Precis det som hände mig första gången.
Då måste jag ställa en motfråga då de flesta i tråden verkar tro att jag har problem och kommer fortsätta köra som jag gjorde första gången.
Är det inte bättre att ändra föreskriften än att låta utbölingar smälla infödingarna?
”Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse” Trf 3 kap 14 § 1 stycket.
Som som du förklarat så har de som kommer från parkeringen missbedömt din hastighet eftersom du medvetet kört fortare än vad som är lämpligt vid den rådande trafiksituationen.
Är det vanligt att "utbölingar smäller infödingarna" vid denna utfart?
Citera
2023-01-09, 16:48
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
”Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse” Trf 3 kap 14 § 1 stycket.
Som som du förklarat så har de som kommer från parkeringen missbedömt din hastighet eftersom du medvetet kört fortare än vad som är lämpligt vid den rådande trafiksituationen.
Är det vanligt att "utbölingar smäller infödingarna" vid denna utfart?
Det var nära på när jag var utböling. Men vad i helvete har ditt svar med topic att göra?
Antingen har du inte ens läst eller så är du helt dum i huvudet? Snälla svara på min sista fråga så jag vet hur du ska bemötas
Citera
2023-01-09, 17:30
  #54
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
...
Frågan nu är: Varför ens ha trafikregler som ingen förstår när man lätt kan ändra dem genom skyltning utifrån hur trafikanterna faktiskt kör.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
...
Är det inte bättre att ändra föreskriften än att låta utbölingar smälla infödingarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det var nära på när jag var utböling. Men vad i helvete har ditt svar med topic att göra?
Antingen har du inte ens läst eller så är du helt dum i huvudet? Snälla svara på min sista fråga så jag vet hur du ska bemötas
Reglerna är tydliga så någon ändring av "föreskriften" är inte nödvändigt.
Regelföljande förare är bra i de flesta sammanhang. Ibland räcker dock inte reglerna till och då kan dessa förare falla tillbaka till det omogna stadiet och ”hävda sin rätt”. Och som sagt, i trafiken finns inga rättigheter, bara skylldigheter.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback