2023-01-06, 00:03
Medlem
olasvenssons avatar
Själv brukar jag skölja broccoli med vatten innan kokning. Sallad brukar jag skölja med kallt vatten innan förtäring. Frågan är om enbart vatten gör rent tillräckligt? Borde man använda något som tar bort ytspänning också? Får en känsla att det borde bli mer rent i så fall...

Räcker det med att enbart skölja med vatten?

Hur gör ni?

Annat?
Citera
2023-01-06, 00:35
Medlem
peterZiipens avatar
Känner en tjej som alltid skrubbade grönsakerna med salt först. Men samtidigt, vart går gränsen? Vet ingen som tvättar coca cola- eller ölburken innan de tar en sipp. Bara gud vet hur många råttor, kackerlackor och otvättade fingrar som rört den burken innan mina fuktiga läppar suger in allt äckelpäckel.
Citera
2023-01-06, 00:37
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Själv brukar jag skölja broccoli med vatten innan kokning. Sallad brukar jag skölja med kallt vatten innan förtäring. Frågan är om enbart vatten gör rent tillräckligt? Borde man använda något som tar bort ytspänning också? Får en känsla att det borde bli mer rent i så fall...

Räcker det med att enbart skölja med vatten?

Hur gör ni?

Annat?
Vatten och ättika.
Nåt som det informeras om ganska friskt.
Vatten: 80% rent.
Ättika: 99-100% rent.
Senast redigerad av ShotsFired 2023-01-06 kl. 00:52.
Citera
2023-01-06, 00:38
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Borde du inte låta brockolin ligga i vodka över natten innan du kokar? För att vara säker.
Denna. Men varför koka den? Vad vore världen utan lite spetsad broccoli?
Citera
2023-01-06, 08:03
Medlem
Sladdarens avatar
THE BEST WAY TO REMOVE PESTICIDES FROM YOUR FRUITS AND VEGETABLES - Dr Mandell, DC

https://www.youtube.com/watch?v=DCBq...otivationaldoc
Citera
2023-01-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
THE BEST WAY TO REMOVE PESTICIDES FROM YOUR FRUITS AND VEGETABLES - Dr Mandell, DC

https://www.youtube.com/watch?v=DCBq...otivationaldoc

En gubbe som babblar massa på engelska.
Skittråkig video som ingen orkar kolla klart på.

Skriv istället vad som skall göras.

Odla egna grönsaker?
I andra länder så använder man till exempel kloakvatten till bevattningen av grönsakerna.
Det fungerar väl så länge som det regnar som beräknat innan skörd.
Ibland när det är torrt så är allt smittat med salmonella eller E. coli-bakterier.

Koka skiten i lut?
Senast redigerad av 45Lokar 2023-01-06 kl. 15:03.
Citera
2023-01-06, 15:17
Medlem
Du kokar det, kan det bli renare?
Citera
2023-01-06, 16:05
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Vet ingen som tvättar coca cola- eller ölburken innan de tar en sipp.

Jag gör detta, men har en hel del extrema hygienrutiner

Grönsaker sköljer jag däremot bara av, har inte orken att beskaffa mig mer tidsödande laster
Citera
2023-01-06, 16:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Odla egna grönsaker?
I andra länder så använder man till exempel kloakvatten till bevattningen av grönsakerna.
Ibland när det är torrt så är allt smittat med salmonella eller E. coli-bakterier.

Koka skiten i lut?
Jo, det var en tråkig gubbe, och väldigt lite information, mer än att bikarbonat var bra på ta bort detta.
Dock gick det uthärda då videon var så kort, men med innehållet så kunde videon lika gärna varit 1min istället.

Det går inte använda kloakvatten, då det kommer garanterat ge sjukdomar och alla EHEC utbrott på grönt är just detta som skett av misstag och av en djurpopulation i närheten och vatten som man använder till bevattning.
Och sen vattnar man för det är för torrt.
Citera
2023-01-06, 17:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Odla egna grönsaker?

Koka skiten i lut?

1. Skölja med kallt vatten ordentligt oavsett med en mjuk tvättborste eller mjuk tvättsvamp men förstör inte varan så su skrubbar sönder skinnet eller så det ramlar lös

sen antingen..

2. Skölj med vitvinsvinäger

För att skölja med vitvinsvinäger behöver man 1 del vinäger till 4 delar vatten. Lägg sedan i frukter eller grönsaker och blötlägg i 15-20 minuter för att sedan skölja av och torka med en ren handduk. Observera att porös frukt såsom mjuka bär kan bli geggig om den blötläggs för länge

3. Blötlägg i saltvatten

Ett av de bästa sätten att skölja frukt och grönt och få bort insekter och bekämpningsmedel är att skölja dem i saltvatten. Vi rekommenderar att blötlägga ingredienserna i himalayasalt eller havssalt i minst 20 minuter för att sedan skölja av med vatten. Då är de rena och redo att ätas!

4. Prova bikarbonat (rekommederas mest)

Bikarbonat är ett utmärkt sätt att rengöra frukt och grönt. Blanda 1 tsk bikarbonat med 5 dl vatten och blötlägg i 15 minuter. Skölj sedan av.

Sen kan du ju skölja med obs kallt vatten igen efter det

Har du provat Young Livings Thieves® Fruit & Veggie Soak ?

Ja jag googlade fram det (kopierat) men kände till det mesta innan ang vinäger, bikarbo, inkl saltvatten iaf och vanligt vattenskrubb skölj så jag slapp skriva en massa som är beprövat redan och funkar
Citera
2023-01-06, 21:40
Det finns diskmaskiner som har lämpliga sköljprogram för frukt och grönt.

Är man lite nojig kan en sådan vara en bra investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in