Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Förbrukar bara 80 kwh per månad så det blir ingen dramatik.
Byt till en svagare lampa så kan du nog spara en femma ändå.
Citera
2023-01-05, 21:15
Medlem
GrillTeknikers avatar
Misstänker att tråden blir sammanfogad med den stora tråden om elpriser och sånt.

December 2022 kostade mig 7600kr, jämfört med 7100 i december 2021. Minskade förbrukningen från december 2021 med ca 20%.

Hade befarat mycket högre elräkning. Blev förvånad att elpriset "bara" var ca 1.5ggr högre än december 2021 faktiskt, hade räknat med betydligt mer. Område 4, villa på ca 130 kvm.
Senast redigerad av GrillTekniker 2023-01-05 kl. 21:18.
Citera
2023-01-05, 21:16
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Ca 15% lägre kostnad jämfört med Dec-21 pga minskad förbrukning
Citera
2023-01-05, 21:21
Medlem
Inhale82s avatar
Brukar normalt ha 1500-1700:- kring vintermånaderna.
Senaste decemberräkningen låg på 2000:- så det är väl ingenting att gråta floder över.

Obundet elpris.
Mindre enplansvilla, cirka 120 kvadrat.
Luft/luft värmepump, stödeldar i insatskamin då och då.
Citera
2023-01-05, 21:37
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Om elen kostar lite mer så kommer såna som du att lägga pengar på energibesparande åtgärder.
Det hade du inte gjort annars.
Det här är en av de bästa saker som hänt Sverige.
Jodå, jag började med åtgärder redan när jag köpte huset för fyra år sen. Men allt går inte att göra på en gång, då jag dels gör det själv, dels sparar ihop pengarna som ska in i kåken.

Visst, det går att låna och leja bort det som är kvar att göra men jag trivs med att bara ha en halv miljon i lån och att göra jobbet själv.
Citera
2023-01-05, 21:43
Medlem
Ingen dramatik alls. Dyrare såklart men efter ett år av panik i dagspressen om elbrist, elpriser, elakut, nedstängningar så kommer räkningen knappast som en överraskning. Man får anpassa sig och se till att ha pengar på kontot inför en stor kommande utgift. Inget konstigt med det. De som klagar över att de inte kan köpa mat pga den höga kostnaden på decemberräkningen kanske borde vara lite mer ansvariga? Dra ner på julklapparna och lägga undan pengar för elräkningen kanske är en bra idé?
Citera
2023-01-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jodå, jag började med åtgärder redan när jag köpte huset för fyra år sen. Men allt går inte att göra på en gång, då jag dels gör det själv, dels sparar ihop pengarna som ska in i kåken.

Visst, det går att låna och leja bort det som är kvar att göra men jag trivs med att bara ha en halv miljon i lån och att göra jobbet själv.
Ursäkta då att jag uttryckte mig så, men de flesta i din situation har sovit fram tills nu.
Rätt tänkt med att hålla nere lånen, så lukrativt som försäljarna av solceller påstår att deras produkter är ska du inte gå på.
Det var det nu en liten stund när räntan var låg och elpriset högre, men det fönstret är stängt.
Citera
2023-01-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Förbrukar bara 80 kwh per månad så det blir ingen dramatik.

Det måste vara superintressant för tråden att veta om man inte gör slut på el, så blir det inga kostnader.
Tack för ditt fantastiska bidrag.
Citera
2023-01-05, 21:49
Medlem
Innan skatt och pålagor. 109 kr. Nästan halverat gentemot förra året. Tvåa i Stockholm.
Citera
2023-01-05, 21:51
Medlem
KillPus avatar
2300 i januari förra året. Strax under 3000 denna januari. Hus. Uppvärmning - fjärrvärme. Förväntade mig ngt sånt. Det blir ingen elkompensation för detta belopp eller?
Citera
2023-01-05, 21:54
Medlem
Rastapunxs avatar
Dubbelt sen förra månaden. Sjukt att inga tar tag i detta. För ingen gör ju något överhuvudtaget
Citera
2023-01-05, 21:57
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ursäkta då att jag uttryckte mig så, men de flesta i din situation har sovit fram tills nu.
Rätt tänkt med att hålla nere lånen, så lukrativt som försäljarna av solceller påstår att deras produkter är ska du inte gå på.
Det var det nu en liten stund när räntan var låg och elpriset högre, men det fönstret är stängt.
Solceller är jag faktiskt redan tveksam till. Det är ett hyggligt sätt att få el men förutom att elen produceras som mest när man behöver den som minst är det inget för mig, då det är svårt att räkna hem. Kostar mer än det smakar.

För mig är det nog mer lönande att byta ut sågspånsisoleringen i bjälklaget än att sätta upp en solkraftspark i trädgården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in