Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Får man bara svara om man har hög förbrukning?

Nä, det är naturligtvis jätteintressant med alla svar från folk som inte påverkas alls.
Vi skulle kanske uppmuntra folk som flyttat till peru att skriva mer i tråden?
Citera
2023-01-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Om elen kostar lite mer så kommer såna som du att lägga pengar på energibesparande åtgärder.
Det hade du inte gjort annars.
Det här är en av de bästa saker som hänt Sverige.

Skulle gjorts på ett annat sätt istället.
Nu är man ändå tvungen att elda mer kol pga dåliga beslut.
Elen som produceras och används nu i Europa är sämre för miljön pga av att man stängde ner kärnkraftverken för snabbt och satte sig i Putins knä.
Oavsett vad familjen Karlsson sparar.

Det lilla som familjen Karlsson sparar är en liten fis jämfört med vad industrierna i Tyskland använder i kolkraft.
Och framförallt vad de asiatiska länderna och USA spyr ut varje sekund.

Tack vare mp, S, Merkel o co blir miljön sämre varje dag istället ä. Just pga den för snabba nedmonteringen av kärnkraftverken.
Tänk att de kunde förstöra för alla människor så himla mycket. Både ekonomiskt och för miljön.
Det blir så när man låter ett gäng fanatiska pundare och miljömuppar på knappa 4% få inflytande i politiken och ta beslut utan konsekvenstänk.

Sen är det bra att vi börjar spara och hushålla med energiresurserna. Men det är just nu av helt fel orsaker.
Citera
2023-01-06, 09:41
Medlem
Tror det kommer kännas svida för en hel del företag och företagare. Och detta kommer dessvärre leda till fler konkurser och uppsägningar.
I mars-april kommer det kännas på riktigt för då har många fortfarande skyhöga elräkningar. Det och samtidigt har fler blivit av med jobben.

Som det ser ut nu så är det inte bra alls om fler företag går i konkurs och ännu fler blir arbetslösa pga av dålig energipolitik. Det är redan nu för få som betalar skattepengar till staten.
Citera
2023-01-06, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumtrums
Sann flashbacktråd med inslag av stora fb-kukar.
Är det verkligen ingen som bor i en stor villa där man förbrukar minst 2000 kwh under en normal vintermånad?

Löjeväckande.
Jag bor i en etta i norrland med bundet elavtal. Jag hade 600kr, e jag inte duktig?
Djävla töntar.

Bor själv område 3. Gård med flera byggnader 16k för december, hade 9k förra året.
Vi klarar det, men känns trist att lägga så stor del av konsumtionsutrymmet på el.
Förmodligen mycken konsumtionsverksamhet och dess anställda som blir lidande, när elbranschen gör klipp.
Citera
2023-01-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Vilken zon? Har inte fått räkningen ännu (men ligger förmodligen digitalt någonstans). I zon 4 (där jag bor med två hus) talades det om 1,27 gånger novemberfakturan vilket lät klart överkomligt för egen del - 1,68 är förstås sämre men verkligen ingen katastrof och fortfarande över förväntan jämfört med katastrofprofetian i höstas.

Zon 4.
Citera
2023-01-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumtrums
Sann flashbacktråd med inslag av stora fb-kukar.
Är det verkligen ingen som bor i en stor villa där man förbrukar minst 2000 kwh under en normal vintermånad?

Precis vad jag tänkte när jag läste tråden. Alla på FB tjänar flera miljoner i årslön enligt trådarna, men de flesta verkar göra av med runt 100 kw/h per månad. Löjligt att ni som bor i era miniettor ens kommenterar i denna tråd att ni fick en ökning på hundra kronor.

Gjorde själv av med 2800 vilket är en minskning mot tidigare december och jag gissar att vi landar på runt 14 tkr.

Tack Miljöpartiet!
Senast redigerad av H-AB-K 2023-01-06 kl. 09:45.
Citera
2023-01-06, 09:47
Medlem
Ign faktura har kommit än men räknar kallt med runt 2000 kWh för dec. 3,57kr/kWh blev priset för elen i alla fall så elen verkar bli största utgiftsposten i jan. Irriterande minst sagt men det är ju bara att betala och se glad ut.
Problemet är väl att många varken kan betala eller se glada ut när fakturan för elen dimper ner. För mig är dessutom det lovade elstödet såpass litet att jag i stort kan bortse från det. Så varför utformades inte elstödet så dom som verkligen behöver det också får större andel av det den dagen det nu ev. betalas ut.
Citera
2023-01-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Tror du att det är här man hittar alla större husägare eller är det kanske mer troligt att det är här man hittar folk som egentligen bor i små lägenheter eller t. om hemma men kallar det att "hyra ett våningsplan med egen ingång" eller så? Det hade förklarat svaren i tråden.

Det var därför jag skrev ”läser man härinne”.
Självklart kan man inte använda ett anonymt forum som svar på frågan. Däremot tycker jag att vänner och bekanta som bor i hus också är väldigt lugna och fått runt 5000-7000 i räkning för november (inte frågat om december) de bygger solceller och köper kamin samt har något kallare i husen än normalt men tycker de flesta man träffar är ganska lugna över elpriserna.
Sen läser man tidningen då verkar alla ha skitsvårt att klara sig och många får räkningar på +15000.

Så undrar om det verkligen är så illa som AB osv vill framställa det som, de flesta borde ju kunna sänka elanvändandet med 40% hyfsat enkelt och därmed få en helt ok (hög men ok) elräkning?
Citera
2023-01-06, 09:54
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Om elen kostar lite mer så kommer såna som du att lägga pengar på energibesparande åtgärder.
Det hade du inte gjort annars.
Det här är en av de bästa saker som hänt Sverige.

Du känner inte så mycket kärlek till människan?
Citera
2023-01-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Du känner inte så mycket kärlek till människan?
En kortvarig kostnadsökning bara som kommer ge positiva effekter för ekonomin, miljön och svenskarna.
Citera
2023-01-06, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Tror du att det är här man hittar alla större husägare eller är det kanske mer troligt att det är här man hittar folk som egentligen bor i små lägenheter eller t. om hemma men kallar det att "hyra ett våningsplan med egen ingång" eller så? Det hade förklarat svaren i tråden.

Som en flashbackare i en etta så nickar jag instämmande på detta.
Vill man ha roligare svar sä får man nog ställa frågan i familjeliv istället nog många överbelånade jäklar där som bor i stort hus
Citera
2023-01-06, 10:05
Medlem
fenomenals avatar
Elhandel 308 kr.

Elnät 588.

All good.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto