Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-05, 13:59
  #1
Medlem
Dementerads avatar
Hej, jag bor i en hyresrätt där det endast finns öppen fiber via open universe att köra TV-kanaler genom. Hyresvärden har ett avtal med telenor med basutbud för 0:- månaden för kanal 1,2, 4 typ. Detta paket har dock en "Startavgift" på 1999:- vilket känns helt orimligt då jag betalar för dessa kanaler via skatt.

Försöker googla men hittar inga vettiga svar på om det går att köpa något typ "obundet" kort att sätta i TVns CA+ modul för att få in basutbudet med kanaler så jag slipper skriva avtal med någon blodsugande telecomjätte. Har som bredband 500mbit via tele2 och det känns löjligt att jag inte ska kunna kolla på tvkanalerna jag betalar för.

Finns det några lösningar på detta? Typ något offbrand CA+ kort eller dylikt?

Mvh
Citera
2023-01-05, 14:15
  #2
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dementerad
Mvh
De som bor i en fastighet ansluten till kabel-tv ska ha gratis tillgång till samma programutbud som de skulle ha haft om de hade tagit emot marksänd tv.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...elnat_GS01KU26

Vad beslutet blev och om det gäller, har jag inte en aning om.
__________________
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-01-05 kl. 14:18.
Citera
2023-01-05, 15:16
  #3
Medlem
Blaze.s avatar
Bör inte Telenor skicka ut nån slags tv box (utan betalkort) som är gratis med alla kanaler som ingår i basutbudet? Är dåligt insatt men basutbudet ska vara gratis i hyresrätt alternativt att kostnaden ingår i hyran. Att betala 2000 kr för det där känns väldigt fel indeed. Har du frågat hyresvärden?
Citera
2023-01-05, 15:50
  #4
Medlem
6stringlevins avatar
Här finns 1,2,4 som basutbud men hyresvärden har försämrat kvaliten så ingen klarar sig med enbart dessa. För 40kr i månaden (var avgiften förr) får man hd kvalite av dessa.

Jag ser i princip inte tv så jag betalar inte 40 spänn. Jag ser film och serier från nätet till 97% och nån gång tittar jag på agenda om vi har nån diskussion på gång här på fb.
Citera
2023-01-05, 15:51
  #5
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dementerad
Finns det några lösningar på detta? Typ något offbrand CA+ kort eller dylikt?
Ett alternativ kan vara digital bordsantenn, har själv en liggande liknande denna: https://www.amazon.se/MAHAL-Antenn-T...%2C312&sr=1-21 med förstärkare som gör att jag får in fria kanaler i bra kvalité, ett par till i liknande pris:
https://www.biltema.se/kontor---tekn...tt2-2000033100
https://www.ebay.com/itm/35185824069...6WwYQ&LH_BIN=1
Citera
2023-01-05, 16:25
  #6
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dementerad
Hej, jag bor i en hyresrätt där det endast finns öppen fiber via open universe att köra TV-kanaler genom. Hyresvärden har ett avtal med telenor med basutbud för 0:- månaden för kanal 1,2, 4 typ. Detta paket har dock en "Startavgift" på 1999:- vilket känns helt orimligt då jag betalar för dessa kanaler via skatt.

Försöker googla men hittar inga vettiga svar på om det går att köpa något typ "obundet" kort att sätta i TVns CA+ modul för att få in basutbudet med kanaler så jag slipper skriva avtal med någon blodsugande telecomjätte. Har som bredband 500mbit via tele2 och det känns löjligt att jag inte ska kunna kolla på tvkanalerna jag betalar för.

Finns det några lösningar på detta? Typ något offbrand CA+ kort eller dylikt?

Mvh

Fan bland det värsta jag hört! Två lax för den skiten?!

Tele 2 borde väl ha nåt du kan strömma och casta till tv:n?
Citera
2023-01-05, 16:49
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dementerad
Hej, jag bor i en hyresrätt där det endast finns öppen fiber via open universe att köra TV-kanaler genom. Hyresvärden har ett avtal med telenor med basutbud för 0:- månaden för kanal 1,2, 4 typ. Detta paket har dock en "Startavgift" på 1999:- vilket känns helt orimligt då jag betalar för dessa kanaler via skatt.

Försöker googla men hittar inga vettiga svar på om det går att köpa något typ "obundet" kort att sätta i TVns CA+ modul för att få in basutbudet med kanaler så jag slipper skriva avtal med någon blodsugande telecomjätte. Har som bredband 500mbit via tele2 och det känns löjligt att jag inte ska kunna kolla på tvkanalerna jag betalar för.

Finns det några lösningar på detta? Typ något offbrand CA+ kort eller dylikt?

Mvh
SVT Play och TV4 Play, alt. en bordsantenn för markbunden utsändning.
Citera
2023-01-05, 17:49
  #8
Medlem
Varför inte IPTV?. har du bara internet, så finns det massor med olika valmöjligheter
Citera
2023-01-05, 18:02
  #9
Moderator
yz44s avatar
Som andra redan sagt så finns det mesta på nätet.
Plutotv, svtplay, tv4play o.s.v.

Om det inte går att casta till tv`n du har så skaffar du en chromecast eller liknande.

Alternativet är en extern antenn (kan öven fungera med en inomhusantenn om mottagningen är bra).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback