Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-05, 11:48
  #1
Medlem
GrillTeknikers avatar
Rent hypotetiskt, tror ni att ett videobaserat forum, typ som Flashback men istället för att folk skriver inlägg i text så gör man inläggen via video. Dvs. man är icke anonym (om man inte bär förklädnad varenda gång man gör ett inlägg).

I övrigt ska det vara exakt som ett vanligt forum, med avdelningar, trådar, trådstart, inlägg, citering, etc.

Tror ni att det skulle tilltala någon? Varför? Varför inte?

Var det inte en massa hajp om något liknande för några år sedan, Clubhouse? Fast det var väl mer för kändisar att hålla videomöten med sina fans, eller typ som en chat? Det jag menar är exakt som ex. Flasback men byt ut texten mot video, så man ser och hör de som man diskuterar med (inte i realtid alltså, utan inlägg precis som vanliga textforum).
Citera
2023-01-05, 11:59
  #2
Medlem
Aigiss avatar
Låter väldigt omständigt. Dessutom är det väl tveksamt om folk har lust att filma sig själva när de är orakade, osminkade, bakis, trött, etc.
Citera
2023-01-05, 12:11
  #3
Medlem
Då skulle folk iaf inte våga säga sanningen helt klart, hade aldrig funkat.
Citera
2023-01-05, 12:26
  #4
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Rent hypotetiskt, tror ni att ett videobaserat forum, typ som Flashback men istället för att folk skriver inlägg i text så gör man inläggen via video. Dvs. man är icke anonym (om man inte bär förklädnad varenda gång man gör ett inlägg).
Har kollegor som sitter med sånt under lugna stunder. I och för sig verkar samtliga i gruppen de är inne i vara online samtidigt. Så det är i och för sig realtid.
Citera
2023-01-05, 13:44
  #5
Medlem
problemet jag inte orkat med är att klicka på varenda video för att få höra skiten, tar för lång tid

i en tråd kan jag snabbt skanna med ögonen vad som verkar värt att läsa å vad som verkar vara dynga

tänk att behöva klicka sig in på en video och lyssna för att få reda på det varje gång

det går ju att använda olika plattformar t.ex. twitter för att skapa en röstkanal och bjuda in folk för å tjöta å så väljer man ut ett specifikt ämne å så får en person moderera det hela så det funkar.. det är ju ganska schyst
Citera
2023-01-05, 13:50
  #6
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
problemet jag inte orkat med är att klicka på varenda video för att få höra skiten, tar för lång tid

i en tråd kan jag snabbt skanna med ögonen vad som verkar värt att läsa å vad som verkar vara dynga

tänk att behöva klicka sig in på en video och lyssna för att få reda på det varje gång

det går ju att använda olika plattformar t.ex. twitter för att skapa en röstkanal och bjuda in folk för å tjöta å så väljer man ut ett specifikt ämne å så får en person moderera det hela så det funkar.. det är ju ganska schyst
Det mina kollegor använder har en liten ruta för var och en, sedan pratar någon, sedan pratar nästa.

Kanske inte så man diskuterar här, men ganska nära.
Citera
2023-01-05, 13:59
  #7
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det mina kollegor använder har en liten ruta för var och en, sedan pratar någon, sedan pratar nästa.

Kanske inte så man diskuterar här, men ganska nära.

Låter mer som ett vanligt videomöte, typ Zoom, Microsoft Teams eller Google Meet?

Tag tänker mig alltså ett forum där ens "inlägg" sparas på samma sätt som ett textforum, så du kan följa en tråd och lyssna/titta på inläggen i tidsordning och gå tillbaka och kolla på ett inlägg närsomhelst.
Citera
2023-01-05, 14:02
  #8
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
problemet jag inte orkat med är att klicka på varenda video för att få höra skiten, tar för lång tid

i en tråd kan jag snabbt skanna med ögonen vad som verkar värt att läsa å vad som verkar vara dynga

tänk att behöva klicka sig in på en video och lyssna för att få reda på det varje gång

det går ju att använda olika plattformar t.ex. twitter för att skapa en röstkanal och bjuda in folk för å tjöta å så väljer man ut ett specifikt ämne å så får en person moderera det hela så det funkar.. det är ju ganska schyst

Jo det är väl det som vore problemet. Folk hade nog lagt ut texten mer också, det går fortare att prata än att skriva. Sen kanske man inte tänker efter lika mycket som man göra när man skriver ett inlägg och kan omformulera det lite och redigera det under tiden man skriver. Samt redigera i efterhand.

Aja, var bara en tanke jag hade. Såg framför mig hur Flashback hade sett ut om alla inlägg hade varit filmade med webkamera istället för text. Hade varit sjukt kul att se framförallt alla sjuka och konspiratoriska och korkade inlägg framföras inför kamera
Citera
2023-01-05, 14:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Jo det är väl det som vore problemet. Folk hade nog lagt ut texten mer också, det går fortare att prata än att skriva. Sen kanske man inte tänker efter lika mycket som man göra när man skriver ett inlägg och kan omformulera det lite och redigera det under tiden man skriver. Samt redigera i efterhand.

Aja, var bara en tanke jag hade. Såg framför mig hur Flashback hade sett ut om alla inlägg hade varit filmade med webkamera istället för text. Hade varit sjukt kul att se framförallt alla sjuka och konspiratoriska och korkade inlägg framföras inför kamera


Det är helt klart en intressant idé och värd att spinnas vidare på.. det hade varit coolt att följa en serie videosnuttar som kommer i respons till varandra från random människor... åtminstone om man vet att personerna som gör videorna har insikt i ämnet/specialkompetens.... eller på andra sidan myntet om man vet att personerna som gör video-svaren är jävligt roliga och man vet det för att man sett dom svara tidigare.. eller pga upvote system eller nåt
Citera
2023-01-10, 09:23
  #10
Moderator
Carlboms avatar
Tror den största svårigheten med ett sånt forum är att läsaren (tittaren) har svårt att få en snabb överblick över en tråd. Man kan liksom inte scrolla och ögna sig igenom massa klipp på samma sätt som med text. Att sätta sig in i en tråd eller hitta guldinläggen skulle ta väldigt lång tid om man ska kika på videos som är allt mellan 10 sekunder och 5 minuter styck.

Hade dock varit riktigt kul att följa när användare ryker ihop och ska mästra varandra.
Citera
2023-01-10, 09:29
  #11
Medlem
Gissar det skulle bli en hel del videos från galningar som är helt stenade på preparat kl02 och som "en kul" grej drar ett runk i närbild. Sen vaknar nästa dag med världshistoriens värsta ågren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback