Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-16, 01:10
  #121
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Källa lär du inte få. Du har att göra med FB-medlemmar som även tycker att PG Gyllenhammar är jude:
http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=117

Har själv ingen aning om herr Brinkenstiernas religiösa hemvist.

EDIT: Kickan2 har i den andra tråden bekräftat att PG är jude åtminstone på mödernet, I stand corrected. Något källa i det här fallet tror jag fortfarande inte du skall hoppas på.
Fabbo Babbo i aktion...
Citera
2005-12-16, 09:04
  #122
Medlem
skickahit10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darth
OT: Precis som blau skriver så kommer stierna från det tyska stirn = panna.
Syftar på vapnet för den adliga släkten Oxenstierna som består av ett oxhuvud med en stjärna i pannan. Stjärnan har lett till att många tror att stierna = stjärna när det i själva verket syftar på att själva symbolen sitter
i pannan = stirn

min förvirring väser...den första tanke som slog mig var att ni syftade på panna som i stekpanna

men panna som i den där delen av huvudet låter ju klart mer logiskt

undrar f.ö. om engelskans "stern" har sitt ursprung därifrån... :smart:
Citera
2005-12-16, 09:13
  #123
Medlem
jagvetdetduintes avatar
kankse är OT och borde flyttas till språk men hur bör man uttala stierna?
Citera
2005-12-16, 09:20
  #124
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
kankse är OT och borde flyttas till språk men hur bör man uttala stierna?

Som "Stjärna". Det är ingen skillnad på uttalet, utan bara ett white-trash sätt att glorifiera sitt efternamn en smula. Ungefär som att stava "Andersson" med "Z".
Citera
2005-12-16, 09:31
  #125
Medlem
jagvetdetduintes avatar
antar att du inte läst resten av tråden?
Citera
2005-12-16, 09:38
  #126
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
antar att du inte läst resten av tråden?

Jo, jag har läst tråden. Men det hindrar inte att det fortfarande uttalas likadant, och att det bara är ett sätt att spela märkvärdig.

Brinken är ett skämt, och det var han redan tidigt i sin karriär. Han är ett pinsamt och patetiskt minne från min gymnasiestad Ystad, där han gjorde bort sig som dj för en tio-femton år sedan.
Citera
2005-12-16, 10:18
  #127
Medlem
meatloafs avatar
En anekdot om Brinkenstjärna....

Någon gång i slutet av 80-talet så arrangerade han ett vattendisko på badet i Furulund (i Skåne) för högstadieelever. Han utmanade alla på 25 meter, och utlovade 400 spänn till den som slog honom. Själv simmade han bara finalheatet, medan alla andra skulle simma kvalheat först. Givetvis fick han stryk i finalen. Tror killen som vann fick vänta ett halvår på sina 400 spänn. Men han fick dom till slut. Ungefär som att stjäla godis från barnen.....
Citera
2005-12-16, 13:32
  #128
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darth
OT: Precis som blau skriver så kommer stierna från det tyska stirn = panna.
Syftar på vapnet för den adliga släkten Oxenstierna som består av ett oxhuvud med en stjärna i pannan. Stjärnan har lett till att många tror att stierna = stjärna när det i själva verket syftar på att själva symbolen sitter
i pannan = stirn

Stjärna i pannan?

Gabriel Oxenstierna (Kristiersson), eventuellt var det Cristiern Oxenstierna(Bengtsson), som försvenskade till stierna av rent estetiska skäl.
Citera
2005-12-16, 13:51
  #129
Medlem
ajerikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Stjärna i pannan?

Gabriel Oxenstierna (Kristiersson), eventuellt var det Cristiern Oxenstierna(Bengtsson), som försvenskade till stierna av rent estetiska skäl.

Vääääldigt OT men men:

Kossor, oxar, hästar & säkerligen en massa andra djur som jag inte känner till kan ha en vit/ljusare fläck i pannan som man brukar kalla stjärna.
Exempel: http://hem.passagen.se/jemal/hastflock2.jpg

M.v.h.

Er urbana bonne
Citera
2005-12-16, 13:53
  #130
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajeriksson
Vääääldigt OT men men:

Kossor, oxar, hästar & säkerligen en massa andra djur som jag inte känner till kan ha en vit/ljusare fläck i pannan som man brukar kalla stjärna.
Exempel: http://hem.passagen.se/jemal/hastflock2.jpg

M.v.h.

Er urbana bonne

Aha,

/Bonnlös
Citera
2006-07-18, 20:57
  #131
Medlem
NavierStokess avatar
Skvaller om Michael Brinkenstjärna

Jag har sökt men inte hittat någon skvallertråd om denna välkände festfixare (därmed inte sagt att någon tidigare tråd ej existerar). Jag startar därför denna tråd där vi kan skvallra om Brinken och hans förehavanden. Jag börjar med följande länk till SvD: http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_13239548.asp
Brinken skall tydligen ha utgett sig för att företräda ett par artister som enligt egen utsago ej har något samröre med honom. Posta mer information om denna spännande personlighet.
Citera
2006-07-18, 20:58
  #132
Avstängd
han sjöng var ska vi sova i natt
kör bil trots att han inte innehar körkort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback