Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-04, 13:58
  #1
Medlem
Med risk för att det här bara ska handla om sporten och inte om utrustning får väl MOD flytta om tråden är helt felplacerad.

Oh well...

Såhär, jag anser mig vara en skidåkare över medel . Jag har ALLTID kört pistskida (racemodell), rejält styv. Och det funkar alldeles fantastiskt när det är nypistat och inte särskilt uppkört.
De senaste två säsongerna har jag dock varit med om att det snöat ganska mycket när jag varit iväg, så det blivit någon decimeter puder + att backarna körs upp, det bildas rätt mycket snöhögar etc. Därmed blir det helt hopplöst att åka. Nu senast fick jag avbryta sista dagen i Trysil då snön gör att det hugger och det går i regel knappt att hålla någon vidare hastighet eller svänga kontrollerat med mina carvingskidor.

Är det så att en all mountain-skida med bred midja kommer göra det hela lättare, eller gör dem det bara lättare i off pist/mycket lössnö? Skulle det göra någon skillnad att komplettera med ett par sådana skidor för de dagar då det snöat rejält/backen blivit mycket uppkörd eller är de där uppkörda backarna alltid värdelösa att åka i?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback