Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-12, 12:51
  #193
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag tänkte mig att Ahlström inte hade för avsikt att själv flytta hem till mig. Så därför föreställde jag mig att det var någon eller några andra än Ahlström själv som skulle se till att jag rättade mig i ledet.
OK, här finns ändå något att gå på. Tänkte du dig att Kristofer Ahlström är anförare för Sveriges feminister och frugan, och att kåseriet gav dig en föraning om den nya samhällsordning de tänker införa?

Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Vilka tror du Ahlström tänkte skulle hålla koll på att jag inte smet undan mitt ansvar då min fru eller sveriges feminister uppenbarligen är fel svar på frågan enligt dig?
Jag tror att Kristofer Ahlström inte bryr sig ett dugg om huruvida du diskar, lagar mat eller spelar dataspel, och att han inte har avdelat någon till att hålla koll på hur du sysselsätter dig om dagarna. Hurså?
Citera
2023-01-12, 12:57
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
OK, här finns ändå något att gå på. Tänkte du dig att Kristofer Ahlström är anförare för Sveriges feminister och frugan, och att kåseriet gav dig en föraning om den nya samhällsordning de tänker införa?

Jag tror att Kristofer Ahlström inte bryr sig ett dugg om huruvida du diskar, lagar mat eller spelar dataspel, och att han inte har avdelat någon till att hålla koll på hur du sysselsätter dig om dagarna. Hurså?

Du tycker jag uttrycker vad jag vill ha sagt på ett otydligt vis.

Samtidigt tycker du Ahlström på ett utomordentligt tydligt vis givit uttryck för att han skiter i frågan män och hushållssysslor.

Jaha.

Upplys oss gärna om hur du går tillväga när du tolkar texten så.
Citera
2023-01-12, 13:03
  #195
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Du tycker jag uttrycker vad jag vill ha sagt på ett otydligt vis.

Samtidigt tycker du Ahlström på ett utomordentligt tydligt vis givit uttryck för att han skiter i frågan män och hushållssysslor.
Nej, det kan jag inte se att jag skulle ha påstått någonstans.

Det här är vad du frågade:
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Vilka tror du Ahlström tänkte skulle hålla koll på att jag inte smet undan mitt ansvar då min fru eller sveriges feminister uppenbarligen är fel svar på frågan enligt dig?
Det här är vad jag svarade:
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag tror att Kristofer Ahlström inte bryr sig ett dugg om huruvida du diskar, lagar mat eller spelar dataspel, och att han inte har avdelat någon till att hålla koll på hur du sysselsätter dig om dagarna. Hurså?

Till skillnad från dig tror jag alltså inte att Kristofer Ahlström har ett intresse för vare sig dig som person eller hur du lägger upp din vardag. Det är onekligen lockande att fråga hur du kan ha fått intrycket att han skulle ha det – men ställer jag den kommer du sannolikt lyckas tolka även den helt uppåt väggarna.

Jag tror jag nöjer mig där. Slutsatsen blir att du skrev som du gjorde för att du tror att Kristofer Ahlström har ett slags ÖB-funktion i förhållande till Sveriges feminister, och att kåseriet var någon form av order till dem. Ganska kreativ tolkning av dig, men varför inte. Något ska man ju roa sig med medan man undandrar sig städningen.
Citera
2023-01-12, 13:12
  #196
Medlem
Vem är det som bygger en koja med barnen, vem är det som åker vattenrutschbana med barnen, vem är det som busar med barnen, vem är det som öht leker mest med barnen?

Inte fan är det kvinnorna iaf. Jobbigt för feministidioterna att männen dessutom lagar den godaste maten.
Citera
2023-01-12, 13:30
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Från DN
Familjefäderna som tar över i köket hyllas för sin jämställdhet och ambitiösa matlagning. Men det är bara ytterligare ett sätt som kvinnor blir förlorare i plikternas fördelning.
Varför låtsas att varenda relation utgår ifrån att den ena eller andra blir vinnare eller förlorare? Det är uppenbarligen så att parterna i sunda och framgångsrika relationer väger upp varandras tillkortakommanden istället för att försöka införa millimeterrättvisa.

Oavsett vad DN och övriga på samma kant försöker övertyga majoriteten om så bygger inte hälsosamma relationer på en Paradise Hotel och grönfärgat hår-mentalitet. De hälsosamma relationerna involverar inte tävling, drama, svek, identitetsosäkerhet, Kånken-ryggsäckar eller retroglasögon utan stryka. Förlorarna är de som inte inser det.
Citera
2023-01-16, 16:35
  #198
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceStick
Jag sa till min tjej från start att jag vill ha ett traditionellt förhållande, sköter du tvätt, städ, disk, barn och alla jävla möten i skolan, då sköter jag ekonomin och hjälper till i hemmet när jag har möjlighet.

Lyckligt gift 20 år och inte lagat ett mål mat själv.

Det är inget att skryta med att du aldrig lagat mat. Är du bakom flötet, eller bara en jättebaby?
Citera
2023-01-16, 17:35
  #199
Medlem
XILFTENs avatar
Är inte detta bara en reflektion av kvinnorna själva? De ser saker som låg status om en annan kvinna gör det, men hög status om en man gör det. När man väl sett detta mönster så är det svårt att inte tänka på det. Män har gett sig in i massor av sysselsättningar som tidigare har haft låg status, exempelvis bartender, eller som i trådstarten att laga mat hemma. Samtidigt har kvinnor sökt sig till tidigare högstatusyrken där statusen sjunkit i botten i takt med att dem tagit över.

I grunden tror jag det handlar både om att kvinnor har svårt att se upp till, och ge beröm till andra kvinnor, samt att de också har svårt att ha en högstatusroll utan att fullkomligt köra över alla andra kvinnor under dem. Titta t.ex. på Elizabeth Holmes som var hemsk mot alla sina underordnade när hon var på toppen med Theranos. Flera drevs till självmord på grund av vad de utsattes för av henne som framgångsrik entreprenör under en period då det var enormt hög status att vara entreprenör inom tech branschen.

Jag kan inte se att män på något sätt bidrar till hur detta med att vad kvinnor gör får låg status.
Citera
2023-03-15, 11:58
  #200
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Var det inte en man som skrev kolumnen i DN?

Jag vet inte. Ideologin är tydlig i alla fall.
Om mannen inte gör hemmasysslor...Om mannen gör hemmasysslor...
https://www.google.com/search?q=Kris...23Nu0Q-suMADzM
__________________
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-03-15 kl. 12:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback