Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-01-11, 08:28
  #37
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Vad menar du med rätt mått?
Enligt crimsons sida kan man välja vilka mått som helst nästan.
Rätt mått är de du tänker trycka i.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Du säger att det går att fixa. Måste jag ha Photoshop för det? Eller kan jag beskära bilden och den bara lämna in till crimson så fixar dom det på nåt sätt?
Det du kan göra för att undvika att bilden beskärs är att exportera bilden med marginal för beskärningen. Dvs att det finns vit (eller svart) ram motsvarande 5mm på vardera sida av fotot.

Hur mycket det är i pixlar beror ju återigen på vilka mått du vill ha bilden i. Med PS kan du som sagt skriva i önskvärda mått i millimeter och DPI på utskriften så blir storleken rätt för ditt ändamål. Går förmodligen att göra i Gimp och Affinity också men jag har bara använt PS.

Det enda som då kommer att beskäras i slutändan är den tomma ramen runtom. Allt bildinnehåll följer med. Dubbelkolla dock tjänsten du väljer i slutändan att den faktiskt beskär bilden så mycket som du tagit höjd för.
Citera
2023-01-13, 17:35
  #38
Medlem
Är skillnaden på glansigt vs matt papper stor?
Citera
2023-01-21, 00:23
  #39
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Det du kan göra för att undvika att bilden beskärs är att exportera bilden med marginal för beskärningen. Dvs att det finns vit (eller svart) ram motsvarande 5mm på vardera sida av fotot.

Eller skapa ett dokument med samma mått och upplösning som utskriften och klistra på bilden där.
Enkelt.

Crimsons billigare utskrifttjänster är väl för övrigt fortfarande C-printar (eller?), så allt vad resultatkontroll heter kan man kasta ut genom fönstret. Nu är det ett antal år sedan jag använde det senast, men då var det i alla fall så och vad resultatet beträffade (för produktion med någorlunda höga kvalitetskrav) var det fullkomligt värdelöst. Men för att hänga hemma på väggen och sådär så duger det nog bra. Är åtminstone hyfsat billigt.
__________________
Senast redigerad av 503 2023-01-21 kl. 00:26.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback