Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-03, 09:59
  #1
Medlem
Pusts avatar
Ja, tidningen Daily Mail skriver att Englands sjukvårdssystem NHS (National Health Service) kräver att dess intervjuare måste rättfärdiga varför de har valt att gå med en vit som sökte jobbet. Hur är detta inte rasism?
If a white candidate is chosen, the panel chairman must write a report explaining why they were ‘more suitable’ for the role. It does not apply the other way around.

They must also provide ‘justification’ as to why any ethnic minority candidate was not chosen and provide detailed ‘scoring notes’ as evidence. Alongside this, they are required to suggest how the failed applicants can ‘develop their experience, skills, or amplitude’ for a better chance next time.

The report must then be sent to the trust’s chief executive, Caroline Clarke, within ten working days. Failure to do so sees them named and shamed in the trust’s monthly Workforce Race Equality progress report.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...te-person.html
Citera
2023-01-03, 10:04
  #2
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Ja, tidningen Daily Mail skriver att Englands sjukvårdssystem NHS (National Health Service) kräver att dess intervjuare måste rättfärdiga varför de har valt att gå med en vit som sökte jobbet. Hur är detta inte rasism?
If a white candidate is chosen, the panel chairman must write a report explaining why they were ‘more suitable’ for the role. It does not apply the other way around.

They must also provide ‘justification’ as to why any ethnic minority candidate was not chosen and provide detailed ‘scoring notes’ as evidence. Alongside this, they are required to suggest how the failed applicants can ‘develop their experience, skills, or amplitude’ for a better chance next time.

The report must then be sent to the trust’s chief executive, Caroline Clarke, within ten working days. Failure to do so sees them named and shamed in the trust’s monthly Workforce Race Equality progress report.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...te-person.html

Helt rätt! Bra gjort av NHS. Det borde göras i Sverige också så att strukturell rasism upphör. Många invandrare sållas bort pga rasistiska chefer. Många av dom invandrarna har yrkesskicklighet som svennar bara kan drömma om men som sållas bort pga namn etc.
Citera
2023-01-03, 10:10
  #3
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Helt rätt! Bra gjort av NHS. Det borde göras i Sverige också så att strukturell rasism upphör. Många invandrare sållas bort pga rasistiska chefer. Många av dom invandrarna har yrkesskicklighet som svennar bara kan drömma om men som sållas bort pga namn etc.
Finner du nån form av logik till varför invandrare sållas bort under vissa omständigheter? Är du egenföretagare?
Citera
2023-01-03, 10:12
  #4
Avstängd
Snuttolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Helt rätt! Bra gjort av NHS. Det borde göras i Sverige också så att strukturell rasism upphör. Många invandrare sållas bort pga rasistiska chefer. Många av dom invandrarna har yrkesskicklighet som svennar bara kan drömma om men som sållas bort pga namn etc.

Ja precis, många norska, danska och tyskar som blir utsatta för denna typen av rasism!

Man kanske skulle se över reglerna, så att dom någon gång kan ge djur/apor en chans inom yrkeslivet också?

Finns nog många Somalier, Araber och andra kreatur man kan lära upp till att bli "ledhundar" för blinda t.ex?

Släpp rasismen och ge våra nordiska och europeiska grannar en chans nu?
Citera
2023-01-03, 10:16
  #5
Medlem
Emellies avatar
Man driver ju ett narrativ där rasism mot vita dels 'inte existerar' eller helt bortses ifrån, samt att vita pga någon slags historisk 'skuld' för all framtid ska acceptera att bli diskriminerade i alla möjliga instanser.

Så jag är inte överdrivet förvånad över utvecklingen. En sund människa förstår givetvis att detta är fel.

Och till er som svarar på argaangelica's kommentar, sluta mata trollet. Han lägger alltid in en provocerande kommentar i trådar med dylika ämnen och slutar sedan oftast att svara på motargument.

Ödsla inte er tid.
Citera
2023-01-03, 10:19
  #6
Medlem
Zhkards avatar
Herre…. Tror ni på riktigt att Fina utbildningar gör en person duktig på sitt jobb?

Det krävs iq för att bli duktig. Det går inte att plugga högre Iq.
Citera
2023-01-03, 10:22
  #7
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Finner du nån form av logik till varför invandrare sållas bort under vissa omständigheter? Är du egenföretagare?

Det bottnar ju i fördomar och rasism. Ta exempelvis läkare, läkare från andra länder har ju kunskaper svenska läkare inte har.
Citera
2023-01-03, 10:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Helt rätt! Bra gjort av NHS. Det borde göras i Sverige också så att strukturell rasism upphör. Många invandrare sållas bort pga rasistiska chefer. Många av dom invandrarna har yrkesskicklighet som svennar bara kan drömma om men som sållas bort pga namn etc.

Många invandrare sållas bort pga rasistiska chefer? och Många av dom invandrarna har yrkesskicklighet som svennar bara kan drömma om men som sållas bort pga namn etc.

Och det uttalandet fick du från Expressen?

Hahaha

Du måste vara årets dummaste människa.
Dag tre 2023 och du kastar dig själv ut genom fönstret

Jag kan inte sluta skratta!
Citera
2023-01-03, 10:27
  #9
Medlem
UK är ju ett land som går mer åt helvete än Sverige. I Oxford skall man införa 6 områden i staden, och du behöver tillstånd för att röra dig till ett annat område.

Helt bisarrt, sedan har man importerade pakistanska pedofilgäng, som våldtar barn en masse.

Britterna ser ut att vara än mer ängsliga över sin vithet än svenskarna, vilket kommer bli en trevlig utveckling framöver.

Kvotering är rasism. Equality of opportunity, inte outcome.
Citera
2023-01-03, 10:37
  #10
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag har jobbat en del med rekryteringar. Jag har upplevt att "lika rekryterar lika"
Jag är tyvärr själv när jag inte tänker mig för likadan. Vita män i min ålder tenderar att i allmänhet snacka som jag, och resonera med mig på ett sätt som gör att jag tycker att de är de bästa kandidaterna. När jag väl granskar CV igen, tar referenser osv så är det inte sällan någon annan som faktiskt är mer kvalificerad för jobbet och jag får då tänka om.

Jag har även upplevt när jag haft uppdrag där mina närmsta kollegor tillsatts av andra än mig att vi ökat resultatet när vi varit mer blandade grupper.

T.ex känns ju den klassiska "går autisttanten" sällen som den kul färgsprakande individ man vill ha med på AW. Men i teamet kan hon vara helt ovärdelig och tjäna in ett tiotal misstag som tidigare begåtts bara genom att granska fjolårets veeksamhetsberättelse och gå igenom utgiftsposterna i budget.

Med andra ord, hade jag själv fått bestämma utan att ha lärt mig, hade jag förmodligen omgivit mig av ett gäng håriga hårdrocksgubbar som älskar AW, gå på fotboll efter jobbet och köra sköna trivselaktiviteter på fredagsförmiddagar. Dock räcker det i regel med en av mig och jag behöver andra individer runt mig i jobbet för att få fjong på verksamheten.

Jag antar att rekryterarnde chefer i detta fall är ett gäng vita som inte sällan intervjuar grannens kusin eller dotterns ridskolekompis mamma eller liknande och att just dessa chefer är "vita". Därav finns det ett syfte att granska fall det verkligen är rätt kompetens som anställs eller om det är en svågertjänst där chef och sökande har träffats och druckit bubbel hos gemensamma kamrater och att det väger tyngre, trotts att den sökande kanske har fel utbildning eller taskiga meriter etc.

Min slutsats är att der här faktiskt inte är så dumt som många får det att låta. Det finns en möjlighet att minska svågerpolitik och på sikt destruktiva rekryteringar.

Sen kan min kritik vara att det faktiskt vore bra att granska samtliga rekryteringar oavsett urval. Dock trode den metod att bara granska "vit-vit" i detta fall vara effektiv ändå.
Citera
2023-01-03, 10:37
  #11
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Helt rätt! Bra gjort av NHS. Det borde göras i Sverige också så att strukturell rasism upphör. Många invandrare sållas bort pga rasistiska chefer. Många av dom invandrarna har yrkesskicklighet som svennar bara kan drömma om men som sållas bort pga namn etc.

Må så vara. Men vore det inte smidigare att göra så samma regler alltid gäller, utan undantag. Alltså att det alltid ska skrivas en förklaring på anställningen. Så kommer man åt problemen du nämner men slipper diskussioner som den här, om det inte är diskussionen i sig man vill åt då, eller vill visa sig märkvärdiga.
Citera
2023-01-03, 10:42
  #12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag har jobbat en del med rekryteringar. Jag har upplevt att "lika rekryterar lika"
Jag är tyvärr själv när jag inte tänker mig för likadan. Vita män i min ålder tenderar att i allmänhet snacka som jag, och resonera med mig på ett sätt som gör att jag tycker att de är de bästa kandidaterna. När jag väl granskar CV igen, tar referenser osv så är det inte sällan någon annan som faktiskt är mer kvalificerad för jobbet och jag får då tänka om.

Jag har även upplevt när jag haft uppdrag där mina närmsta kollegor tillsatts av andra än mig att vi ökat resultatet när vi varit mer blandade grupper.

T.ex känns ju den klassiska "går autisttanten" sällen som den kul färgsprakande individ man vill ha med på AW. Men i teamet kan hon vara helt ovärdelig och tjäna in ett tiotal misstag som tidigare begåtts bara genom att granska fjolårets veeksamhetsberättelse och gå igenom utgiftsposterna i budget.

Med andra ord, hade jag själv fått bestämma utan att ha lärt mig, hade jag förmodligen omgivit mig av ett gäng håriga hårdrocksgubbar som älskar AW, gå på fotboll efter jobbet och köra sköna trivselaktiviteter på fredagsförmiddagar. Dock räcker det i regel med en av mig och jag behöver andra individer runt mig i jobbet för att få fjong på verksamheten.

Jag antar att rekryterarnde chefer i detta fall är ett gäng vita som inte sällan intervjuar grannens kusin eller dotterns ridskolekompis mamma eller liknande och att just dessa chefer är "vita". Därav finns det ett syfte att granska fall det verkligen är rätt kompetens som anställs eller om det är en svågertjänst där chef och sökande har träffats och druckit bubbel hos gemensamma kamrater och att det väger tyngre, trotts att den sökande kanske har fel utbildning eller taskiga meriter etc.

Min slutsats är att der här faktiskt inte är så dumt som många får det att låta. Det finns en möjlighet att minska svågerpolitik och på sikt destruktiva rekryteringar.

Sen kan min kritik vara att det faktiskt vore bra att granska samtliga rekryteringar oavsett urval. Dock trode den metod att bara granska "vit-vit" i detta fall vara effektiv ändå.
Man kanske kunde tänka sig att man i så fall alltid måste förklara sig när man väljer en kandidat med samma hudfärg som en själv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback