• 1
  • 2
2023-01-02, 16:12
Medlem
Hej

Jag har tidigare experimenterat med en hel del substanser, främst cannabis och smärtstillande men testat det mesta egentligen. Jag har en period fastnat för sub men efter 2v slutat då det helt enkelt inte ger nån effekt längre. Lätt att motivera att sluta då. Samma med oxy, dolcontin, morfi, heroin etc.
Sedan 2v före jul har jag stiftat bekantskap med metadon, som jag avnjuter 30-60mg och får ett ytterst behagligt meditativt tillstånd i 48h.
Jag har tagit 30mg eller 60mg med 4 dagars mellanrum mellan varje dosering.

Varit/är rädd för att få lika hemska avtändningar som jag erfarat av subutex, så därför tillåter jag inte mig själv att vila på rosa moln mer än var fjärde dag.

Vilka är riskerna med mitt drogintag sålänge jag håller mig strikt till detta och aldrig tillåts "lyxa till" det och tumma på tillfällen då metadon intag är tillåtet?

Jag har hittills efter 4 och ett halvt dygn inte erfarat ens ett uns av obehag, ångest, myrkryp, frossa, värmeöversköljning, oro, rastlöshet eller labilt känsloliv (gråta 1sek skratta den andra, på heroin-AT gör jag detta konstant från en minut till den andra)

Kan det vara så att dosen är för låg för att erfara utsättningssymptom eller har jag inte brukat metadonet "tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid" för att skapa ett fysiskt beroende?

Eller erfarar jag något slags mirakel?
Senast redigerad av Skogsstyrelsen 2023-01-02 kl. 16:14.
Citera
2023-01-02, 16:19
Medlem
Mr-Kristers avatar
Överdos är alltid en jobbig risk. Hände nyligen en gammal vän till mig, metadonOD på ett hotellrum. Vet inte hur det är med doserna du tar men är ju lätt hänt att ta lite i överkant nån gång, och/eller va i svagare fysisk form än vanligt. Var rädd om dig
Citera
2023-01-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsstyrelsen
Hej

Jag har tidigare experimenterat med en hel del substanser, främst cannabis och smärtstillande men testat det mesta egentligen. Jag har en period fastnat för sub men efter 2v slutat då det helt enkelt inte ger nån effekt längre. Lätt att motivera att sluta då. Samma med oxy, dolcontin, morfi, heroin etc.
Sedan 2v före jul har jag stiftat bekantskap med metadon, som jag avnjuter 30-60mg och får ett ytterst behagligt meditativt tillstånd i 48h.

Varit/är rädd för att få lika hemska avtändningar som jag erfarat av subutex, så därför tillåter jag inte mig själv att vila på rosa moln mer än var fjärde dag.

Vilka är riskerna med mitt drogintag sålänge jag håller mig strikt till detta och aldrig tillåts "lyxa till" det och tumma på tillfällen då metadon intag är tillåtet?

Jag har hittills efter 4 och ett halvt dygn inte erfarat ens ett uns av obehag, ångest, myrkryp, frossa, värmeöversköljning, oro, rastlöshet eller labilt känsloliv (gråta 1sek skratta den andra, på heroin-AT gör jag detta konstant från en minut till den andra)

Kan det vara så att dosen är för låg för att erfara utsättningssymptom eller har jag inte brukat metadonet "tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid" för att skapa ett fysiskt beroende?

Bara vänta.

Alla som går i LAR-programmet trodde också att de hade den kontrollen som du har.
Citera
2023-01-02, 16:37
Medlem
Kanonklass avatar
Metadon har extremt lång halveringstid så kan bero på det.
Citera
2023-01-02, 16:43
Medlem
f30malmos avatar
Metadon är lömskt pga halveringstiden.
Citera
2023-01-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Metadon har extremt lång halveringstid så kan bero på det.

Men något borde jag väl känna efter nästan 5 dygn utan en droppe metadon? Alltså något obehag.
Citera
2023-01-02, 18:04
Medlem
Niggwards avatar
Hur man kan hålla på med ”downers” kommer jag aldrig någonsin att förstå. När AT är 10000 gånger värre än ruset, hur kan man få utsätta sig för detta öde
Citera
2023-01-02, 19:33
Medlem
Tänker hålla upp 7 dygn totalt och se om någon abstinens visar sig.
Citera
2023-01-07, 04:00
Medlem
jomennogardetsas avatar
Uppdatering?
Citera
2023-01-07, 04:37
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsstyrelsen
Hej

Jag har gått på opiater i drygt sju år varav de två senaste på metadon i LARO-programmet, men även innan jag gick med i programmet tog jag emellanåt metadon när tillgången på heroin (eller oxy, som var min standardopioid innan jag gick över till heroin) var dålig.

Du skriver att du tidigare har upplevt AT på Subutex. Låt mig bara säga att den avtändningen är en mild västanfläkt jämfört med vad en riktig metadonavtändning innebär. Om du vill sluta eller fortsätta är dock upp till dig själv. Men du bör vara medveten om vilka krafter du leker med.

EDIT: Många tycker att metadon ger den värsta avtändningen av alla opioider, personligen är jag lite osäker på om inte förstaplatsen bör gå till fentanyl, med det har jag aldrig tänt av från själv så jag kan inte lämna något säkert besked där. Jag kan dock intyga att jag hellre skulle valt en heroinavtändning framför en metadonavtändning sju dagar i veckan.
Senast redigerad av Venicones 2023-01-07 kl. 04:41.
Citera
2023-01-18, 11:14
Medlem
Jag har ljugit för mig själv. Jag finner 20st tomma 30mg metadon flaskor i garderoben. Jag har alltså druckit en flaska 30mg kl 11 varje dag i 20 dagar.
Det är nu 2 dygn sedan sista klunken och jag mår så oerhört dåligt att jag vill dö. Snälla hjälp mig med ett någorlunda verklighetstroget svar hur länge 20dagars bruk av 30mg metadon kommer att plåga mig? Jag fattar inte vad jag utsatt mig själv för. Jag har ljugit för alla runtomkring mig vad ska jag göra. Min fru fattar ju inte vad, som händer med mig. Och barnen. Vad fan har jag gjort!!!???? Bara för att kunna meditera vafan tänkte jag på!!!???

Trodde jag hade kontrol
Citera
2023-01-18, 11:49
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera