Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsstyrelsen
Hej
Jag har tidigare experimenterat med en hel del substanser, främst cannabis och smärtstillande men testat det mesta egentligen. Jag har en period fastnat för sub men efter 2v slutat då det helt enkelt inte ger nån effekt längre. Lätt att motivera att sluta då. Samma med oxy, dolcontin, morfi, heroin etc.
Sedan 2v före jul har jag stiftat bekantskap med metadon, som jag avnjuter 30-60mg och får ett ytterst behagligt meditativt tillstånd i 48h.
Jag har tagit 30mg eller 60mg med 4 dagars mellanrum mellan varje dosering.
Varit/är rädd för att få lika hemska avtändningar som jag erfarat av subutex, så därför tillåter jag inte mig själv att vila på rosa moln mer än var fjärde dag.
Vilka är riskerna med mitt drogintag sålänge jag håller mig strikt till detta och aldrig tillåts "lyxa till" det och tumma på tillfällen då metadon intag är tillåtet?
Jag har hittills efter 4 och ett halvt dygn inte erfarat ens ett uns av obehag, ångest, myrkryp, frossa, värmeöversköljning, oro, rastlöshet eller labilt känsloliv (gråta 1sek skratta den andra, på heroin-AT gör jag detta konstant från en minut till den andra)
Kan det vara så att dosen är för låg för att erfara utsättningssymptom eller har jag inte brukat metadonet "tillräckligt ofta under tillräckligt lång tid" för att skapa ett fysiskt beroende?
Eller erfarar jag något slags mirakel?
Jag har gått på opiater i drygt sju år varav de två senaste på metadon i LARO-programmet, men även innan jag gick med i programmet tog jag emellanåt metadon när tillgången på heroin (eller oxy, som var min standardopioid innan jag gick över till heroin) var dålig.
Du skriver att du tidigare har upplevt AT på Subutex. Låt mig bara säga att den avtändningen är en mild västanfläkt jämfört med vad en riktig metadonavtändning innebär. Om du vill sluta eller fortsätta är dock upp till dig själv. Men du bör vara medveten om vilka krafter du leker med.
EDIT: Många tycker att metadon ger den värsta avtändningen av alla opioider, personligen är jag lite osäker på om inte förstaplatsen bör gå till fentanyl, med det har jag aldrig tänt av från själv så jag kan inte lämna något säkert besked där. Jag kan dock intyga att jag hellre skulle valt en heroinavtändning framför en metadonavtändning sju dagar i veckan.