Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-01-14, 09:44
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godmanskap
Ja, det är seriös fråga. Som en överviktig person är min enda anledning till att banta viktnedgång. Jag har redan gått ner 13kg, men kämpar för att gå ner de sista 10 kilon och behålla viktnedgången eftersom det kräver att jag faktiskt ändrar min livsstil helt och hållet. Det kräver att jag äter kycklingbröst och broccoli varje dag när jag hellre äter hamburgare och pommes frites. Det kräver också att jag tränar när allt jag vill göra efter jobbet är att sova. Vissa människor gör det ändå, vilket är beundransvärt!

Så min fråga är till människor som äter hälsosamt när de bara kan gå och äta en flottig pizza eller kebabrulle istället, vad motiverar dig att hålla fast vid din hälsosamma livsstil varje dag?

Hjälp mig finna motivation och disciplin med er logik så att jag kan casha ut ett av mina nyårslöften!

Man behöver ju inte gå till överdrift. Men om vi ska generaliserra så är den viktigaste anledningen är att mat som klassas som hälsosam i regel mättar bättre än onyttig mat. Jag blir inte särskilt mätt av en pizza eller en donkenburgare.

Det finns gråzoner och undantag så klart, men på det hela så tycker jag att jag mår bättre av att äta vanlig husmanskost istället för tre flottiga pizzor och det blir antagligen billigare för mig.

Den långsiktiga anledningen är att kroppen antagligen mår bättre av en välbalanserad kost som innehåller de näringsämnen kroppen behöver samt mindre socker och mindre mängd onyttiga fetttyper.

Sen är det sunt bondförnuft: jag vill minska risken för att drabbas av otrevliga sjukdomar. Jag kan inte vara säker på att inte drabbas även om jag lever sunt, men lever jag osunt är riskerna mycket större. Det är inte roligt att ha hjärtbesvär, diabetes, eller att ha så dålig kondis att man blir trött för minsta lilla och inte orkar göra något vettigt.

• äter du mer än du gör av med går du upp i vikt.
• socker påverkar blodsocker och insulin. Jag försöker hålla nere sockerintaget och även intag av sötningsmedel. Jag har redan en last och behöver inte fler.
• Hjärtat stärks av fysisk aktivitet

Ett tips: strävs inte efter perfektion utan gör istället ett mindre antal förändringar du känner att du kommer orka leva efter långsiktigt. Abnars kommer ett bakslag.
Citera
2023-01-14, 09:51
  #38
Medlem
448s avatar
Man kan äta hälsosamt o gott , skippa kolhydrater.

Brukar smörsteka 1kg lövbiff,koka brocolli o göra gräddsås - bara o droppa pottisarna t.ex

Köttfärssås utan pasta t.ex eller typ nedraget till 29 makqroner istöllet för 500
Citera
2023-01-14, 22:38
  #39
Medlem
Sqeptisks avatar
Riktig mat, lagad från grunden med bra råvaror är överlägset när det kommer till smakupplevelser.

Lagar man dessutom maten själv, ja då får man den ju precis som man själv vill
Citera
2023-01-15, 09:14
  #40
Medlem
Handlar inte alls om att man måste äta kyckling och broccoli. Dummaste jag läst. Träning kan vara skitrolig!!! Lekte du aldrig som barn eller såg du allt som tråkig träning när du var barn och lekte utomhus? Gör något av ditt liv.

Livskvalité. Därför sköter jag om min kropp. Både på kort och lång sikt. Idag räknas då det är nutid. Om 2 år räknas också då den dagen snart är här.
__________________
Senast redigerad av JohnWicks 2023-01-15 kl. 09:17.
Citera
2023-01-15, 09:20
  #41
Medlem
Jag är väl ingen renodlad hälsomäbbiska men försöker ju tänka på det iaf.

Min motivation är väl mest att jag är en sån jävla vanemänmiska kring en del grejer, så när jag väl fått in en vana på att laga skapligt käk o undvika den där pizzan så är det lika bra att fortsätta så, bryter jag vanan spec ofta kommer det bli på tok för omständigt att komma in i den. Igen.
Citera
2023-01-17, 13:50
  #42
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godmanskap
Ja, det är seriös fråga. Som en överviktig person är min enda anledning till att banta viktnedgång. Jag har redan gått ner 13kg, men kämpar för att gå ner de sista 10 kilon och behålla viktnedgången eftersom det kräver att jag faktiskt ändrar min livsstil helt och hållet. Det kräver att jag äter kycklingbröst och broccoli varje dag när jag hellre äter hamburgare och pommes frites. Det kräver också att jag tränar när allt jag vill göra efter jobbet är att sova. Vissa människor gör det ändå, vilket är beundransvärt!

Så min fråga är till människor som äter hälsosamt när de bara kan gå och äta en flottig pizza eller kebabrulle istället, vad motiverar dig att hålla fast vid din hälsosamma livsstil varje dag?

Hjälp mig finna motivation och disciplin med er logik så att jag kan casha ut ett av mina nyårslöften!
I början kan det vara bra att gå all in som du gör, för då har du ju ett mål du vill nå. Men sen, när du har nått det målet och förhoppningsvis ändrat livsstil till ett mer aktivt liv, så kan du visst njuta av den onyttigare maten igen. Det är det som gör träning så fantastiskt, man kan äta lite som man vill, för man förbränner dessa kalorier ganska snabbt genom träningen.

Det är bara i vissa perioder jag lever på en strikt kost, men för det mesta äter jag vanlig husmanskost och käkar pizza/kebabtallrik 1-2 gånger i månaden. Godis kan jag också trycka i mig med jämna mellanrum, men det är väl godiset jag håller mest koll på. Det är något man kan leva helt utan egentligen.
Citera
2023-01-17, 14:48
  #43
Medlem
I början måste du äta"nyttigt". När du är som fetast dvs, innan du får igång din förbränning på "riktigt" när du är mer tränad.

Gick ner från 100~kg(tränad för maximal styrka), till 76~78kg idag under några månader, typ 5~6mån.

Idag tänker jag på vad jag äter, men unnar mig ändå en kycklingrulle/kebab rulle, eller tillomed en pizza nån gång i månaden.

Till middag käkar vi blandat. Ris, pasta, potatis. Kött, kyckling. Grytor osv. Käkar väldigt husmanskostigt, Minus grönsakerna som vi är extremt dåliga på.

Håller min vikt stabilt. Vill jag så kan jag deffa hur enkelt som helst, tack vare att man redan är såpass vältränad att förbränningen är som ett kärnkraftsverk.

Det är jobbigt I början, men när man får pli på sig själv & kommer ner några kilo samtidigt som man fortsätter att träna så är det "friare" med vad man kan äta.

Stå på vågen var/varannan dag bara.

PS. Gör sig själv en tjänst, håll dig borta från att "bulka & deffa". Ser folk på gymmet som gör det just nu, jävla fetton är dom nu. Helt jävla i onödan.
Citera
2023-01-22, 14:03
  #44
Medlem
elektrosmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godmanskap

Så min fråga är till människor som äter hälsosamt när de bara kan gå och äta en flottig pizza eller kebabrulle istället, vad motiverar dig att hålla fast vid din hälsosamma livsstil varje dag?

Hjälp mig finna motivation och disciplin med er logik så att jag kan casha ut ett av mina nyårslöften!

En stor anledning är ekonomin! Jag är student och har därför inte råd att käka pizza, hamburgare och köpt färdigmat hela tiden. Det är mycket billigare att laga maten själv! Man får dessutom mer ”massa” mat för samma intag. Alltså, lagar man maten rätt så får man mer mat man kan äta för samma kaloriinnehåll som snabbmat.
Sen mår jag mycket bättre av ”hälsosam” mat också. Min mage mår bättre, jag får mer energi för träningen och min hjärna jobbar bättre under föreläsningar.

Sen är balans såklart det viktigaste! Det finns ingen ”hälsosam” eller ”ohälsosam” mat, det är lika viktigt att äta för själen som för kroppen! Balans är det viktigaste, se till bara att inte majoriteten av det du äter är mat som gör dina mål omöjliga att nå. I slutändan är det ”kalorier in - kalorier ut = viktpåverkan”. Äter du mer kaloririk mat är det bara att förbränna mer också!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback