• 1
  • 2
2022-12-31, 22:11
Medlem
Min chef som är uråldrig och gammalmodig tysk frankofil tar alltid med oss i ledningsgruppen varje jul till en fransk restaurant. Föreställ er en sån där restaurant i en källare med stenvalv, sammetsdraperier och gråhåriga kypare med ena foten i graven och den andra på demensboendet.

Det har blivit lite av en tradition att vi ”ungdomar” beställer in såna där flamberade pannkakor. Och då rullar kyparen in en serveringsvagn med ett litet spritkök där han sen står och eldar upp våra pankakor.

Men varför blev det här så omodernt?
Senast redigerad av Godnattrunkaren 2022-12-31 kl. 22:20.
Citera
2022-12-31, 22:14
Medlem
grungewhores avatar
Är det inte som vissa andra grejor som blir daterade? Känns väldigt turistort.
Citera
2022-12-31, 22:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Minst ett hotell har brunnit ner pga det (försökte här hitta exemplet, men lyckas ej), kan vara en delförklaring.
Citera
2022-12-31, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Min chef som är uråldrig och gammalmodig tysk frankofil tar alltid med oss i ledningsgruppen varje jul till en fransk restaurant. Föreställ er en sån där restaurant i en källare med stenvalv, sammetsdraperier och gråhåriga kypare med ena foten i graven och den andra på demensboendet.

Det har blivit lite av en tradition att vi ”ungdomar” beställer in såna där flamberade pannkakor. Och då rullar kyparen in en serveringsvagn med ett litet spritkök där han sen står och eldar upp våra pankakor.

Lite cirkus men och andra sidan har det med smak att göra.
T. ex. konjak, eller whiskey, kan vara trevligt i diverse men man vill ha bort alkoholen.
Dock hade man kunnat köpa alkoholfri sprit från början men det kanske är mer kemiska processer som sker mer än att man gör sig av med alkoholen, kanske karameliserar andra ting i samma veva.
Citera
2023-01-01, 03:12
Medlem
Det handlar om personalkostnad.
Citera
2023-01-01, 03:26
Medlem
Kostar en slant, gör inte så mycket för smaken alls.
Citera
2023-01-01, 03:28
Medlem
Med tanke på alla snåla blattar i branschen som vill betala så lite som möjligt så är det väl inte konstigt?
Citera
2023-01-01, 06:37
Avstängd
Lacerdas avatar
Restaurangbranschen står väl till största del blattar för? Kan knappast tänka mig Achmed eller Mohamed vilja köpa in finsprit för att flambera den fulimporterade steken från Brasilien.
Citera
2023-01-01, 06:44
Medlem
trickydicks avatar
För ett par år sedan var jag och frugan på en restaurang som hade typ 70-tals tema.

Vi åt Hasselbackspotatis bea och kryddsmör, sedan flamberade kyparen biffen vid bordet. Riktigt sjyst.

Borde göras oftare.
Citera
2023-01-01, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren

Flambering tillhör den gamla skolan, men det lär nog komma tillbaks som trend.
Problemet är att det knappt finns någon som kan flambering, och dom allra flesta restauranger har inte en flamberingsvagn.
Dessutom är det alldeles för personalkrävande då en servitör mer eller mindre blir låst vid trolley service under alldeles för lång tid av kvällen.
I år (nåja, förra året) har jag ätit flamberat på Aloe och på Astoria.
Det tillför inte särskilt mycket förrutom att det är en gimmick.
Citera
2023-01-01, 13:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Lite cirkus men och andra sidan har det med smak att göra.
T. ex. konjak, eller whiskey, kan vara trevligt i diverse men man vill ha bort alkoholen.
Dock hade man kunnat köpa alkoholfri sprit från början men det kanske är mer kemiska processer som sker mer än att man gör sig av med alkoholen, kanske karameliserar andra ting i samma veva.

Visst är det så men alkoholen försvinner lika bra även om man inte tänder på.

Flambering är ett moment i det klassiska franska köket och det är rätt ute med klassiskt franskt kök sedan många år.

Flambering är inte inne helt enkelt.

På Tennstopet kan man dock få flamberad pepparstek som flamberas i matsalen för endast 405 kr.
Citera
2023-01-02, 10:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Däremot vore det kul att göra i lunchrummet med nonchalant min - här ett teve-recept på pannkisar.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in