Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-12-31, 15:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Lysa

Det är en fondrobot där du investerar i "alla" bolag i hela världen, 5000 stycken, sen får du många räntefonder om du vill ha det i portföljen.

Du hur själv hur många % ska vara aktier och ränter.

Skostar 0.4% i avgift. Extremt lågt.

All forskning säger att du ska äga samtliga bolag, dina indexfonder kommer i längden att slå dom flesta aktiefonder då marknaden inte egentligen går att förutspå, samt att avgiften som tas ut i aktivafonder urholkar eventuell profit.

Bara sätt upp ett sparande och släng in en slant s¨å sköter dom resten. Fredrik Reinfeldt var med och startade tjänsten.

----

Ett alternativ är att köpa Länsförsäkringar Global indexnära fond som endast speglar västvärlden. Kostnaden är lägre.

Modern forskning säger att man kan knåpa ihop en egen indesfond genom att välja 20 bolag från OMXS30 och sedan slå detta index genom att välja bort de värsta surdegarna som till exempel Telia och Ericson.

Min egen förvaltning slår alltid OMXS30 så att det inte går att slå index långsiktigt stämmer inte, däremot stämmer det att många aktivt förvaltade fonder inte slår infexfonderna, det är nog det du tänker på.
Citera
2023-01-03, 19:19
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Modern forskning säger att man kan knåpa ihop en egen indesfond genom att välja 20 bolag från OMXS30 och sedan slå detta index genom att välja bort de värsta surdegarna som till exempel Telia och Ericson.

Min egen förvaltning slår alltid OMXS30 så att det inte går att slå index långsiktigt stämmer inte, däremot stämmer det att många aktivt förvaltade fonder inte slår infexfonderna, det är nog det du tänker på.

Tesla är för fan mer värd en hela Svenska börsen. Vajigt att investera allt i OMXS30.

Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Skulle inte ta i något som Ruinfel-dt varit med och startat upp. Sveriges sämsta statsminister genom tiderna. Då måste man vara bra pantad i lilla skallen.

Jag menade Anders Borg men ja han satt i samma regering.
Senast redigerad av dreadpirate420 2023-01-03 kl. 19:22.
Citera
2023-01-03, 19:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Tesla är för fan mer värd en hela Svenska börsen. Vajigt att investera allt i OMXS30.

Jag menade Anders Borg men ja han satt i samma regering.

Ja men gå all in i Tesla då och tig sedan i församlingen!
Citera
2023-01-03, 21:31
Medlem
Sonny00s avatar
Jag tjänar knappt 27000 kr/månad brutto och kan spara i snitt 8000 kr/månad.

Vad tjänar du TS?
Citera
2023-01-03, 23:22
Medlem
Har väl runt 500 k brutto i inkomst ibland o får ibland 100 k över men oftast ingenting
men har tidvis haft bra värdeökningar = sparat utan uppoffring o deet gillar jag.

Ibland har det blivit pengar över o då har de fått gå in på börsen ofta har det inte blivit
något över o då får jag gilla det läget också - det är juste att leva bra o trizztt att snåla
o spara
Citera
2023-01-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Man försöker få ihop en större peng som man lägger i avkastande värdepapper.

Sen skiter man i att spara - o gör i princip av med hela löningen - blir det pengar över så
är det bra - då sparar man dom som buffert eller fyller på sina värdepaper.

Men det gäller att komma dit - o man måzzttee tyvärr spara sig dit.

Sen skall man ha bra värdepapper som man inte behöver tänka på o som bara skall ticka på uppåt

Har man 2 mkr (gärna ännu mer) som stiger med 100-200 k per år så borde man vara nöjd med detta o leva ett högre liv på hela lönen - det är ju för helvetes jävlar pezztt att tvingas snåla o spara på lön så länge den inte är extrem dvs bortåt 100 k net per mån
Om du inte kan ekonomi så sätt in dina pengar på banken, åsså skaffa dig ett extraknäck, för då tjänar du mer och gör av med mindre pengar.
Citera
2023-01-06, 14:05
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men gå all in i Tesla då och tig sedan i församlingen!

Min poäng är självfallet att man inte ska lägga allt i ett så litet Index så som OMXS30 eller någon nedbantad version så som du gjort. Din portfölj bör vara 1% Sverige då Svenska börsen motsvarar 1% utav världsbörsen, 60% USA då Amerikanska företag motsvarar 60% utav hela börsen etc. Detta löses enklast genom att köpa en Indexfond så som Länsförsäkringar Global Indexnära eller genom att skaffa en fondrobot så som Lysa.
Citera
2023-01-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Om du inte kan ekonomi så sätt in dina pengar på banken, åsså skaffa dig ett extraknäck, för då tjänar du mer och gör av med mindre pengar.

Har en del värdepapper - en del på bank - behöver NOLL extraknäck med 500 k brutto år sett
till skattesystemet - utan poängen är att jag inte vill snåla för att få pengar över vill att mina värdepapper skall öka flera 100 k per år eftersom detta är noll i uppoffring - inga andra som vill
ha det så utan alla andra vill snåla o försaka för att öka besparingarna?
Citera
2023-01-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Har en del värdepapper - en del på bank - behöver NOLL extraknäck med 500 k brutto år sett
till skattesystemet - utan poängen är att jag inte vill snåla för att få pengar över vill att mina värdepapper skall öka flera 100 k per år eftersom detta är noll i uppoffring - inga andra som vill
ha det så utan alla andra vill snåla o försaka för att öka besparingarna?
Då har jag lite svårt att förstå dig. Om du nu har ditt på det torra, varför då ta stora risker. Degen har du ju.
Citera
2023-01-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Då har jag lite svårt att förstå dig. Om du nu har ditt på det torra, varför då ta stora risker. Degen har du ju.

Vad jag menar är att jag är rätt nöjd med det jag har o är beredd att bränna alla inkomstkronor ink utdelningar - o förhoppningen är då att nuvarande värdepapper ökar i värde - det är ju ingen uppoffring genom snålande.

Dvs satsar bara på att behålla det jag har utan att snåla - blir det pengar över så placeras ju dessa -
o blir det inga kan jag leva med det så länge kapital/besparingar inte försvinner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in