• 4
  • 5
2023-01-09, 23:39
Bannlyst
Inom mat vinner Budget varianterna väldigt ofta har jag märkt konstigt nog.

Men bra det

Ketchup - test
KonsumenttestWillys slog Heinz och Felix när GP:s konsumentpanel testade tomatketchup. Alla sorter landade på godkänt eller lite till.

Willys ketchup kammade hem flest ovationer runt testbordet och fick fyra fyrar i slutbetyg. De två stora kända varumärkena fick nöja sig med tre respektive två fyrar.

Paneldeltagarna favoriserade olika smaker. De tyckte inte alltid om den sort som de alltid ätit hittills.

Teodor Svedung Wettervik kände med lätthet igen sin gamla favorit Heinz. Trots detta gav han högre betyg till lågprismärket Kania.

- Den är starkare och passar till chorizo, konstaterade han.

För mer läsning
https://www.gp.se/livsstil/konsument...-test-1.672347

Garant Willys har bra ketchup och senap.
Garant Senap är bland den godaste
Citera
2023-01-13, 22:54
Medlem
LaddaAckumulatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkad79
Ica basic har återkommit till min lokala Icabutik efter att ha varit borta i drygt en månad.
11.95 för1 kg.
Det låter som en vinnare. 12kr/kg är acceptabelt.
Citera
2023-01-13, 23:31
Medlem
Skit i billigt!
Vill man ha smak måste man satsa. Oftast i alla fall.
Efter att gilla Heintz tänkte jag nu kasta ut mig i avgrunden med öppna armar och har beställt Svd:s "bäst i test":
https://imgur.com/a/Zz0iLNe
Citera
2023-01-14, 00:01
Medlem
LaddaAckumulatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Skit i billigt!
Vill man ha smak måste man satsa. Oftast i alla fall.
Efter att gilla Heintz tänkte jag nu kasta ut mig i avgrunden med öppna armar och har beställt Svd:s "bäst i test":
https://imgur.com/a/Zz0iLNe
Det är enkelt att säga för folk med pengar. Eller för folk som totalt saknar ekonomiskt sinnelag. Jag gissar att du tillhör kategori två. 60spänn för 300g ketchup.. det spelar ingen roll hur god den ketchupen är - är du beredd att betala 180kr kilot för ketchup så står det inte rätt till där uppe.
Citera
2023-01-14, 00:31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Överlag verkar alla billiga tomatbaserade produkter vara svåra att få tag på. Min lokala Willys har två sorters tomatpuré, Felix variant som kostar 22 kr tuben och så Mutti som kostar en arm och ett ben per matsked. Övriga varianter har helt försvunnit. Samma på Ica. Jag retade mig på det i höstas och luskade lite i varför tomatpuré, ketchup och sånt är snordyrt. Det visar sig att i stort sett alla svenska tomater odlas i en och samma anläggning i Skåne, utanför Trelleborg. Den anläggningen bestämde sig för att lägga ner verksamheten över vintern på grund av elpriserna så nu levererar inte den firma som står för typ 75% av hela Sveriges tomatbestånd några tomater längre och då gapar hyllorna tomma, utom vad gäller importerade finpastor, typ Mutti.
(FB) Sveriges största tomatodlare stoppar produktionen – elen för dyr

Det är egentligen helt sanslöst att en och samma odlare står för råvaran till nästan alla tomatbaserade produkter i hela landet. Skulle nånting hända där, exempelvis en brand eller som nu elkaos, så står ett helt land utan en räcka produkter som alla har samma gemensamma råvara. Man kunde ju tycka att vi skulle ha lite större utbredning på saker och ting. Nu är inte tomater en livsviktig råvara men ändå.
Nu är jag på inget sätt insatt i tomatproduktionen eller varför budgetketchupen verkar försvunnit. Men har mina tvivel på att tomaterna som går till budgetketchup odlas i Sverige? Men visst har du troligen rätt i att det mest hänger ihop med elpriserna.

Förresten, som någon nämnde i tråden: Min Lidl hade sin egen budgetketchup för typ 12kr Den är bättre än Felix i alla fall, Heinz minns jag inte hur den smakar, är ingen storkonsument av ketchup.
Citera
2023-01-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaddaAckumulatorn
Det är enkelt att säga för folk med pengar. Eller för folk som totalt saknar ekonomiskt sinnelag. Jag gissar att du tillhör kategori två. 60spänn för 300g ketchup.. det spelar ingen roll hur god den ketchupen är - är du beredd att betala 180kr kilot för ketchup så står det inte rätt till där uppe.
Vet du. Det är oftast en prioriteringsfråga.
Vissa lägger sina penga på alkohol, snus och/eller cigaretter....ja, du fattar resten
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in