• 3
  • 4
2006-07-24, 15:51
Medlem
Första gången jag käkade sushi blev jag mycket besviken. Det smakade urk. Kallt ris och rå fisk. Det smakade precis som man kunde tänka sig. Men jag gav det några chanser till och nu har jag funnit att det är en stor skillnad på sushi och sushi. Jag föredrar de där sjögräsrullade sakerna med gurka och annat gojs i. Jag har också funnit att den godaste sushin gjorde min mormor(!) Jag har iofs aldrig testat att äta på ett riktigt fint ställe eftersom jag nu för tiden på sin höjd har råd att äta ärtsoppa. Varannan dag.
Citera
2006-07-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Sushi är en av de få maträtter jag inte kan med. Har testat tre gånger nu och: ja jag vet att det är skillnad på sushi och sushi.

Man kan lika gärna hälla i sig fisklevertran om man gillar smaken, det blir billigare...

Nu är du larvig, tror jag. Du gillar gravlax, va? Rökt ål? Kokt havskräfta? Du måste köpt färdigsushi på ica. Gå till Roppongi på Kungsholmen.
Citera
2006-08-03, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
http://www.manolo.se/?p=709
Citat:
när jag jobbade i Asien fick jag lära mig att man inte äter sushi med pinnar. Pinnar är till för ris och nudlar, medan sushi är typisk handmat. Min japanske kontakt instruerade mig att äta “som folk” och inte “som en Geilo”. Enligt honom så ska man fatta sushibiten med tummen, ringfingret och pekfingret (tummen på rissidan). Därefter doppar man fisken, inte riset, i sojan och lägger in hela biten i munnen, med fisken mot gommen. Det anses vara dåligt bordsskick att bita av en sushibit, att spilla av riset och att tugga så att det märks.
(Min markering) Hur ska man lyckas med det? Särskilt om man inte får tugga så det märks. Men där ser man. Man lär så länge man lever.

------------

Sushi smakar något, ja men är väl inte så jättestarkt. Omöjligt att veta om du fick en dålig variant eller om du helt enkelt inte tycker om sushi.

Jag för min del äter sushi säkert en gång i veckan då jag tycker det är gott. Men alla har ju olika smak. Jag för min del tycker köttfärssås smakar illa (och det gillar ju "alla människor"). Hur mycket jag än försökt lära mig. Möjligen har jag lärt mig att få ner det utan att se lidande ut när artigheten så kräver.

Det är onödigt att tvinga sig till att lära sig äta sushi om man inte tycker om det från början skulle jag säga. För det kostar rätt mycket pengar trots allt.
Citera
2006-08-03, 07:48
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Nu är du larvig, tror jag. Du gillar gravlax, va? Rökt ål? Kokt havskräfta? Du måste köpt färdigsushi på ica. Gå till Roppongi på Kungsholmen.

En av gångerna åt jag på det som sades vara Oslos förnämsta sushirestaurang, det var gång nummer 2, så jag tror inte det hjälper.

Rökt ål går ner men inte mycket mer, gravlax och havskräftor äter jag dock.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in