Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-12-30, 10:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synitize
Något säger mig att det kan vara bra att ta ut pengar nu och ladda upp med förnödenheter för ett par veckor. För de som inte redan gjort det.

Ser ut som att det kommer bli ett hiskligt oväder efter nyår?

Myndigheten som ansvarar för vår beredskap, MSB, rekomenderar alla svenskar att göra som du föreslår.
Citera
2022-12-30, 19:29
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Myndigheten som ansvarar för vår beredskap, MSB, rekomenderar alla svenskar att göra som du föreslår.
Länkad pdf...
https://rib.msb.se/filer/pdf/30075.pdf
Citera
2022-12-31, 11:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Var skall alla pengar komma från? Det finns 1500 bankomater i Sverige. Om alla vill ha tusen kronor var så blir det nästan sju miljoner per bankomat. Det blir mycket att göra för gubbarna som fyller på pengar... (Och tusen kronor räcker ju inte långt, så det är ändå rätt lite pengar att ha i madrassen.)

Om man skulle gräva fram alla kontanter som finns i hela landet och fördela dessa jämnt så blir det ungefär 6200 kronor per skalle. Ingen stor summa det heller, och det lär heller inte kunna ske, för privatpersoner kan ju inte sitta på 100 % av alla kontanter.
Citera
2022-12-31, 12:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Var skall alla pengar komma från? Det finns 1500 bankomater i Sverige. Om alla vill ha tusen kronor var så blir det nästan sju miljoner per bankomat. Det blir mycket att göra för gubbarna som fyller på pengar... (Och tusen kronor räcker ju inte långt, så det är ändå rätt lite pengar att ha i madrassen.)

Om man skulle gräva fram alla kontanter som finns i hela landet och fördela dessa jämnt så blir det ungefär 6200 kronor per skalle. Ingen stor summa det heller, och det lär heller inte kunna ske, för privatpersoner kan ju inte sitta på 100 % av alla kontanter.

Uppmaningen är flera år gammal, de flesta har nog hörsammat den vid dethär laget.
Har du?
Citera
2022-12-31, 12:32
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Uppmaningen är flera år gammal, de flesta har nog hörsammat den vid dethär laget.
Har du?

Vänta nu. Personen som du citerade skrev "ta ut pengar nu", varpå du svarade att MSB "rekomenderar alla svenskar att göra som du föreslår". Det gällde alltså att göra det nu, för att vi står inför någon sorts katastrof i januari. Inte att vi redan skulle ha gjort det.

Jag har givetvis inte bunkrat upp med kontanter hemma. Som jag försökte förklara så finns det inte ens kontanter i Sverige så att det räcker till någon vidare bunkring. Vi skulle max kunna ha 6200 kronor per person, om någon superhjälte konfiskerade alla mynt och sedlar som finns i hela Sverige och fördelade dessa jämnt mellan oss. Det skulle jag kanske klara mig på en vecka.

Det går nog bra ändå.
Citera
2022-12-31, 14:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Vänta nu. Personen som du citerade skrev "ta ut pengar nu", varpå du svarade att MSB "rekomenderar alla svenskar att göra som du föreslår". Det gällde alltså att göra det nu, för att vi står inför någon sorts katastrof i januari. Inte att vi redan skulle ha gjort det.

Jag har givetvis inte bunkrat upp med kontanter hemma. Som jag försökte förklara så finns det inte ens kontanter i Sverige så att det räcker till någon vidare bunkring. Vi skulle max kunna ha 6200 kronor per person, om någon superhjälte konfiskerade alla mynt och sedlar som finns i hela Sverige och fördelade dessa jämnt mellan oss. Det skulle jag kanske klara mig på en vecka.

Det går nog bra ändå.

Det står i broschyren "Om kriget eller krisen kommer" som du fick i din brevlåda för flera år sedan. Det är inte någon akut kris på gång.
Citera
2022-12-31, 14:32
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Det står i broschyren "Om kriget eller krisen kommer" som du fick i din brevlåda för flera år sedan. Det är inte någon akut kris på gång.

Du är nog i fel tråd nu. Den här handlar om att ta ut pengar nu, för att det skall bli någon sorts omstörtande oväder nästa vecka. Det står i första inlägget som du hade möjlighet att läsa innan du postade.
Citera
2022-12-31, 14:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Du är nog i fel tråd nu. Den här handlar om att ta ut pengar nu, för att det skall bli någon sorts omstörtande oväder nästa vecka. Det står i första inlägget som du hade möjlighet att läsa innan du postade.

Ja du, det jag påpekar är att denna uppmaning gällerpermanent sedan flera år.

Och utöver det så är det bara att knalla bort till bankomaten och ta ut några hundringar om man inte gjort det.

Din teoretiska bank run kommer inte inträffa och yttetst sannolikt kommer inte kortbetalningsmöjligheterna haverera heller, allra minst pga vädret nästa vecka.
Citera
2022-12-31, 14:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag tror inte att kassaapparaten på Ica fungerar utan ström, så du kan nog inte handla ändå. Du kommer inte ens in på Ica, för dörrarna fungerar inte. Är det inte bättre att storhandla så här lite innan katastrofen?

Jo, det heter ju prepper, inte shopper!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in