Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-30, 03:31
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkpojken
Förstår helt vad du menar med det här.
Vi hade enorma stjärnor förr när vi hade Peter Forsberg, Mats sundin, Alfredsson och Markus Näslund under sin period i Vancouver.
Då på den tiden hade vi en back som var en absolut stjärna i form utav Lidström, bakom det var det verkligen inte tomt eller så. Det fanns massvis med fina backar i Sverige även då, spelare som Niklas Kronwall,Kenny Jönsson Matthias Öhlund, Kim Jonsson under den perioden då skadorna inte hindrade honom för mycket, Hävelid får vi inte glömma, inte heller Mattias Norström.
Men detta var inte några direkta stjärnor.
Om vi ger +-betyg från 0-5 så får Lidström 5 plus som den enda.
Ger Kenny Jönsson 4+ och även Öhlund och Kronwall får 3.5+ av mig.
När det kommer till dessa forwards Sverige hade då så får alla dem jag skrev ut 5+
Forsberg är helt given, en absolut superstjärna var han när han spelade.


Mats Sundin får absolut 5+ han också, en fantastisk karriär i Toronto där han hade oturen att aldrig riktigt hamna i ett bra Toronto. Det fanns absolut kvalité i Sundins Toronto utöver honom själv.
Tomas Kaberle var en fantastisk back enligt mig, Mogylny var där också ett tag och spelade minns jag.
Sen hade han ett par tuffingar i laget som Darcy Tucker och Tie Domi men kollar du på de spelare som Sundin spelade med under sin karriär i Toronto så blir man chockad över hur många medelmåttor som spelade i Toronto med Sundin. Jämför det med idag då dem har Marner, Matthews, Tavares och Nylander fram och Reilly bakom.
Sundin hade gjort över 100 poäng ihop med sådana spelare, Sundin skulle begärt en trade tidigare.
Jag tror att Sundins otroliga bedrifter på internationell nivå gjorde att han stannade i Toronto längre.
Alla vill ju vinna och Sundin vann 3 vm guld och 1 OS guld.
Sundin i Sverige var helt fantastisk, i Finland kallar dem honom någonting underligt som på svenska betyder Finlands-mördaren eller någonting sådant.
Extremt stor legend.


Daniel Alfredsson kapten i Ottawa under väldigt många år och en mycket stor spelare i NHL.
Möjligtvist är han inte lika stor som Sundin och Forsberg men han är en extremt stor legend.
Ottawa älskar Alfie pga hur bra han spelade där men också för hans enorma lojalitet emot klubben.
18 säsonger gjorde han i NHL, 17 av dessa i Ottawa. Helt fantastisk spelare helt enkelt.
Spelade hela 1 246 matcher i NHL och satte dit 444 mål och 713 assist, tillslut blev det hela 1 157 poäng för den gamla legendaren. Vann ett OS Guld också och är en stor svensk hjälte.

Markus Näslund var fantastisk under ett par säsonger i Vancouver men jag håller inte honom lika högt som dem tre övriga. Hade också önskat mig mer hockey för Tre Kronor ifrån Markus Näslund som tackade nej till VM ett flertal gånger. Gjorde dock 104 poäng under en säsong och 48 mål under den säsongen och får väll rankas som en superstjärna då han var fantastisk under sin prime.

Henrik&Daniel Sedin:
Man kan ta med dem va?. Ja vad ska man säga, lite trögare start i NHL men dem exploderade tillslut och spelade en sorts Hockey mellan varandra som inte har synts förut. Dem kunde varandras hjärnor utantill, helt sinnessjukt bra duo. Snöpligt att de förlorade stanley cup finalen men härligt att dem kan glädjas utav fantastiska merieter i landslaget. Båda killarna är 5+ grabbar

Någonting har hänt helt enkelt.
Numera kommer våra bästa forwards upp i knappt 1 PPG, vilket absolut inte är dåligt men jag saknar spets helt enkelt.
Det finns så många svenskar som gör det bra men jag saknar dem där riktiga superstjärnorna där fram som kan tampas om en vinst i poängligan.
Ryssar är så tex, varje år så ser man Ryssar i toppen av mål,assist,poängligorna. Spelare som Panarin, Kucherov, Ovechkin, Kaprizov och även Evgeny Malkin ofta.

Vi har inte samma mentalitet i Sverige antar jag, vi satsar mer på lagspel och att alla ska göra mål.
Visst det funkar bra men jag tycker det blir tråkigt att vi inte får fram någon forward som verkligen är en superstjärna.
De spelare som kommer närmast den rollen är Elias Pettersson, William Nylander Gabriel Landeskog, Mika Zibanejad, Nicklas Bäckström, Filip Forsberg, Elias Lindholm.. Sen är även Jesper Bratt påväg att tillhöra denna skaran även om jag hoppas att Bratt har en ännu högre växel än så. Gillar spelartypen Jesper Bratt och hoppas han når en nivå som en superstjärna och om några år radar upp 90-100 poängssäsonger. Alla dessa spelare är 4+ utav 5+, det är inga absoluta världsstjärnor men det finns en chans at alla dem kan bli det. Möjligtvist är Nicklas Bäckström en 4.5+ spelare då han under så många år varit fantastisk och framförallt jämn i sin poängproduktion.
Vissa kanske inte håller med mig i detta men det är okej, vi får ha olika tycke och smak det är vanligt.

När det kommer till Sveriges försvar så har det absolut aldrig varit dåligt, jag listade ett flertal spelare ovanför ifrån 90-2000 talet som verkligen gjorde det bra under deras karriärer.
Enligt mig så är dock försvaret som Sverige har numera bättre än det gamla försvaret även om ingen utav försvararna i det nya Sverige kan rå på en sådan spelare som Niklas Lidström.
Jag vill bara skratta rakt ut åt dem som sitter och jämför Erik Karlsson med Lidström.
Inte en chans att Karlsson är bättre, älskar båda två men Lidas var helt fenomenal asså herregud vilken försvarare.
Erik har haft lite brister i försvaret ibland i tidigare säsonger, nu har jag inte sett honom i mer än två matcher iår och i dem matcherna så spelade han ett riktigt bra försvarsspel. Han tryckte på i tacklingarna och använde sin klubba på ett fenomenalt sätt när han stödbröt den som kom attackerandes. 5+ back
Utöver honom så har ju Sverige andra riktigt bra toppbackar som är värda att nämna.
Viktor Hedman: Detta är min absoluta favoritback ifrån Sverige som är aktiv, jag älskar att kolla på Viktor Hedman, han är båda stor och stark och gör ett så jävla bra arbete både offensivt och i det defensiva.
Han lyckas varje säsong göra mycket poäng från backplats samtidigt som han gör det bra framför sin målvakt Vasilevskyi. Nej Tampa ser farliga ut iår igen. 5+ back
Rasmus Dahlin håller på att gå från 4,5+ till en 5+.. Det är jättenära nu, han har verkligen gjort ett fantastiskt arbete till att anpassa sig till Nordamerika. Han tar steg för varje säsong och bevisar mer och mer varför han gick 1a i draften. Jag önskar att han spelade i mitt lag, bra i båda delarna.
Blivit mycket mer elak som försvarare denna säsongen då han trycker på mycket mer och använder sig utav sin nya fysiskt starka kropp som han byggt.
Man börjar ju nästan gråta när man ser honom spela mot sitt egna lag och man grämer sig över att man inte har honom i ens egna lag. Ja Dahlin kommer alltid vara en toppback i NHL, vilken extremt bra spelare. Skridskoåkningen är utav absoluta världsklass.

Andra bra backar är såklart John Klingberg, Hampus Lindholm, Ekman Larsson, Forsling har gjort det skitbra iår och det blir man glad över att se.


Annars hoppas jag att backar som draftades tidigt som tex Philip Broberg hittar rätt snart, det börjar verkligen bli dags. Går man som nummer 8 totalt i en draft så förväntar man sig mer.
Det kanske är dags för Edmonton Oilers att förstå att varken Broberg eller Puljujärvi kommer lyckas där.
Jag tror en trade för båda hade gjort dem riktigt gott, Puljujärvi är en fantastisk spelare ända sedan han var en junior.
En spelare som jag tror absolut har det i sig och borde därför begära om en trade.
Broberg måste också hitta en ny klubb, kolla på Nils Lundkvist som är i hans ålder.
Säger inte att Nils gjort supersuccé i Dallas men han får spela och gjort 10poäng på 33 matcher.
Han kanske kan explodera ännu mer, vem vet? Dallas har fina forwards och kan göra mycket mål.
Kanske Lundkvist löser 30 poäng tillslut.
Kom igen broberg, begär en trade och sluta kasta bort din tid i en klubb som enbart verkar handla om McDavid och Draitsaitl. Blir verkligen ingen cup genom att spela så.

Victor Söderström är en annan Svensk back som mått bra av en trade tror jag.
Gick som nummer 11 2019 i den draften för Arizona Coyotes som verkar vara en rätt deprimerad klubb att vara del av.
Ingen vidare publik och dem spelar i en College-arena eller vad det nu var.
Söderström harvar runt i AHL fortfarande och gör det rätt bra där ändå.
Men ja jag skulle tycka det vore bra om han går till en annan klubb som kan ge honom lite NHL tid.
Det är en bra spelare som absolut kan bli en bra NHL spelare i framtiden.


Men ja, Sverige hade mer spets förr i tiden när det kommer till forwards.
Vi har inte lika stark spets längre tyvärr när det kommer till den offensiva biten.
Försvaret är dock bättre än vad det var för så det kan vi åtminstonde glädjas åt.
Men jag håller med dig jag vill se en riktig superstjärna snart, Zibanejad kanske kan göra det?.
Sjuka siffror förra året, men de är dessa jävla skador och annat skit som gör att dem ibland inte kan lira 82 matcher och därför kan de inte nå 100 poäng fast dem ligger typ 1.15 ppg, så kanske dem lirar 60 matcher en säsong och har det snittet och det blir ju inga 100 poäng då

Och här kom ett seriöst inlägg! 👍

Ska läsas och begrundas.
2022-12-30, 07:11
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
11-0. Godnatt ÖST.

Men bra att Kanada får lite hybris nu innan de ska möta Sverige. Det svenska stålet ska få dem på fall!

Kommer bli en riktigt rolig match tror jag, noterar att Bedard gjorde 5 nya poäng i natt. Killen är sjuk
2022-12-30, 08:11
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Kommer bli en riktigt rolig match tror jag, noterar att Bedard gjorde 5 nya poäng i natt. Killen är sjuk
6 faktiskt. 2 mål och 4 assists.
2022-12-30, 08:14
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
6 faktiskt. 2 mål och 4 assists.

Såklart, felskrivet av mig

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback