• 2
  • 3
2023-01-03, 19:34
Medlem
Någon här som får myrkryp av quetiapin? Fått det mot sömnen och funkar bra, när jag väl somnar vill säga… en stund efter att jag tagit dom 50 mg depot så börjar det krypa i benen. Tagit dom 2 nätter i rad nu. Kan det ge med sig eller är det lika bra att lägga ner dom?
Citera
2023-01-05, 13:25
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoppkudde
Du har fel, Quetiapin i låg dos går alldeles utmärkt att använda som sömnmedel. Likt de flesta sömnmedel är det den histaminblockerande effekten man är ute efter. Quetiapin är atypiskt i det avseendet att den har olika effekt på olika tillstånd i olika doseringar, kan således användas som antidepressivum, stämningstabiliserande och antipsykotiskt preparat.

Ifall man upplever väldigt besvärande biverkningar som överstiger nyttan av preparatet är det såklart ingen mening att fortsätta använda det dock.

Fair enough..
Jag får villigt erkänna att jag bör ses som jävig i frågan, baserat på mina tidigare och dåliga upplevelser av preparatet.
Fast då i högre dosering och av andra anledningar än sömnbesvär
Citera
2024-03-09, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparisss
Någon här som får myrkryp av quetiapin? Fått det mot sömnen och funkar bra, när jag väl somnar vill säga… en stund efter att jag tagit dom 50 mg depot så börjar det krypa i benen. Tagit dom 2 nätter i rad nu. Kan det ge med sig eller är det lika bra att lägga ner dom?

Den läkare som skrev ut quetapin till mig gav mig samtidigt magnesiumtabletter. Kändes tveksamt om Det skulle fungera, men jag har aldrig haft mindre myrkrypningar.
Däremot ger Quetapin mig ännu mer mardrömmar och svårare att vakna även när jag vet att jag drömmer. Sedan blir jag drogad dagen efter och allmänt mer korkad. Dessutom sänker den blodtryck så att jag får åtminstone extrem pulsträning bara genom att resa mig ur sängen
Känns som att det är ett politiskt beslut att sluta skriva ut zolpidem som jag haft sedan 20 år. Då det inte var en särskilt farlig medicin, men nu är allt som möjligen går att missbruka farligt ( förutom alkohol) . Nu har vårdcentraler och psykiatrikliniker stenkoll och statistik och känner sig otroligt nöjda om de minskar förskrivning av beroendeframkallande läkemedel.
Citera
2025-08-12, 00:00
Avstängd
Det sägs att det ska stablisera serotonin och dopamin?
Citera
2025-08-12, 00:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Det sägs att det ska stablisera serotonin och dopamin?

Nej, det är rätt brutal på att den kapar dopamin och serotonin, särskilt i högre dos. Tänk dig tvärtom mot ADHD-medicin och antidepp.

I lägre dos är den antihistaminerg och påverkar adrenerga receptorer, man blir slö och yrslig.

Det finns mediciner som mer stabiliserar dopamin, som t ex risperidone.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in