Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-29, 22:58
  #133
Medlem
Ilimitados avatar
För att det är fegt. Det är fegt att använda blinkers också. Och att använda bilbälte.
Citera
2022-12-29, 23:20
  #134
Medlem
Stakbrötes avatar
Kollar inte ens framåt
Citera
2022-12-29, 23:23
  #135
Medlem
YP4XQs avatar
När jag kör framåt på en parkering anser jag mig själv ha största ansvaret för backande bilar, faktiskt. Jag vet själv hur lite man kan se och hur jävla snabbt en bil snabbt är framme i röven på en när man backar.

Därför kör jag jävligt sakta och håller jävligt noga uppsikt när jag kör framåt på en parkeringsplats. Och en annan sak så vet jag att det finns extremt opålitliga bilförare där är en till anledning.
Citera
2022-12-30, 07:40
  #136
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är ju det man INTE har. Det som står är att du är skyldig att se till att det är säkert innan du börjar backa.
Det står ingenting om att du ska väja.
Hittade det här.
Vilka regler gäller vid backning? Du får endast vända eller backa om det kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter. När du backar så har du även väjningsplikt mot alla andra trafikanter. Om du orsakar en olycka när du backar så är du i regel alltid den som ensam får bära ansvaret för olyckan.
https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_681.php
Citera
2022-12-30, 10:01
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hittade det här.
Vilka regler gäller vid backning? Du får endast vända eller backa om det kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter. När du backar så har du även väjningsplikt mot alla andra trafikanter. Om du orsakar en olycka när du backar så är du i regel alltid den som ensam får bära ansvaret för olyckan.
https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_681.php

Ja, vilket är ett pedagogiskt knep. Men lagen skiljer på väjningsplikt och andra typer av uppmärksamhet.
Den första meningen i ditt citat är den rätta; du får endast backa om det kan ske utan fara eller hinder.
Det står ingenting där om att du har väjningsplikt.

Men det berättigar dig inte som cyklist att cykla bakom backande fordon! Det finns fler lagar att gå efter, så som att alla trafikanter är skyldiga att förhindra olyckor.
Citera
2022-12-30, 11:16
  #138
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Har man inte koll så stannar man och tittar igen. Jag förstår faktiskt inte riktigt problemet. Med det sagt så tror jag absolut inte att personer som du är problemet. Det är de som inte tittar alls, helt förlitar sig på sin backvarnare eller tror att de har företräde när de backar och kör hillbillyracing när de ska ut från parkeringsfickan.
Hur gör du när du backar med en skåpbil? Då är det helt omöjligt att se bakåt. Visst kan man gå ur och titta, men under tiden som man går tillbaka till förarplatsen så kan det dyka upp något.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Om jag som cyklist ska ut på en väg med trafik så planerar jag min cykling så att jag inte behöver stanna ute på vägen.

Om då en bilist plötsligt stannar för att släppa fram mig, vilket den inte ska så tvingar den mig mer eller mindre att cykla fast jag har väjningsplikt.
De flesta cyklister är inte som du.
Citera
2022-12-30, 11:25
  #139
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hittade det här.
Vilka regler gäller vid backning? Du får endast vända eller backa om det kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter. När du backar så har du även väjningsplikt mot alla andra trafikanter. Om du orsakar en olycka när du backar så är du i regel alltid den som ensam får bära ansvaret för olyckan.
https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_681.php
Detta är vad lagen säger:

Citat:
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276

Står ingenting om väjningsplikt.

Dessutom står detta:
Citat:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Detta följer du inte om du regelbundet hamnar i situationer där du känner det motiverat att slå på bilar.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-12-30 kl. 12:18.
Citera
2022-12-30, 13:36
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag skulle nog själv i alla fall säga att jag har 100% mer koll än många av de som backar med sitt fordon. Man måste vara försiktig och inte bara trycka gasen i botten och flyga ut som en scudmissil från parkeringsfickan. Det verkar nästan som att många blundar och kör på känn när de ska backa med ett fordon eller förlitar sig på den inte alltid heltäckande tekniken som finns i nyare bilar. Titta först en gång så att det är fritt, smyg ut och titta igen, fortsätt därefter. Så svårt är det inte att backa säkert.
Önskar att fler gör som du. Man är 100% ansvarig. Jag blir mörkrädd när jag läser en del åsikter här. Men kan man vända om en enda bara så är jag nöjd.

Läste i tidningen (finns även på Flashback, Partille 22-08-20) om att ett barn i gömde sig under grannens bil. Grannen backade ut och olyckan skedde. Barnet dog.
Den som körde på åkte på allt så det stänker. För föraren kollade inte under bilen innan. Som förare är man 100% ansvarig här. Tänkvärt.
Citera
2022-12-30, 14:13
  #141
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Önskar att fler gör som du. Man är 100% ansvarig. Jag blir mörkrädd när jag läser en del åsikter här. Men kan man vända om en enda bara så är jag nöjd.
Vilka åsikter är det du är mörkrädd för? Att fotgängare också har ett ansvar? Är det verkligen för mycket begärt att du ser dig för lite och underlättar för folk som backar?

Något som verkligen skulle minska antalet olyckor vore ifall folk slutade hävda sin rätt hela jävla tiden.
Citat:
Läste i tidningen (finns även på Flashback, Partille 22-08-20) om att ett barn i gömde sig under grannens bil. Grannen backade ut och olyckan skedde. Barnet dog.
Den som körde på åkte på allt så det stänker. För föraren kollade inte under bilen innan. Som förare är man 100% ansvarig här. Tänkvärt.
Mycket tragisk händelse. Tycker det är fel om föraren blev fälld. Egentligen behöver ingen bli fälld. Både föraren och föräldrarna har blivit straffade för livet ändå. Men om någon ska straffas tycker jag det är föräldrarna.

Och en nyfiken fråga. Kollar du alltid under bilen innan du kör iväg? Ärligt talat alltså.

För övrigt stod det ingenting i tråden om att föraren blivit fälld. Har du någon källa som säger att föraren blev det?
Citera
2022-12-30, 14:16
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Detta är vad lagen säger:


https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276

Står ingenting om väjningsplikt.

Dessutom står detta:

Detta följer du inte om du regelbundet hamnar i situationer där du känner det motiverat att slå på bilar.
Flera här har inte begripigt. Hur har de fått körkortet?
Som förare är man ensam ansvarig när man backar. Man backar helt på eget ansvar.

Bäst är att inte backa.

En släkting till mig backade aldrig, äldre dam. Hon kunde inte backa. Faktiskt sant. Hon körde så att hon aldrig behövde backa. Ställde bilen så att hon aldig behövde backa. En Merca w123 var det, vaniljsåsfärgad. Hon var kort och satt på kuddar. Underst på sitsen låg en telefonkatalog.
Enstaka gång vet jag att hon tog hjälp med att backa.

Kanske ett tips till några här som vill backa och lägga ansvaret på andra?
__________________
Senast redigerad av Freddan3400 2022-12-30 kl. 14:20.
Citera
2022-12-30, 14:19
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vilka åsikter är det du är mörkrädd för? Att fotgängare också har ett ansvar? Är det verkligen för mycket begärt att du ser dig för lite och underlättar för folk som backar?

Något som verkligen skulle minska antalet olyckor vore ifall folk slutade hävda sin rätt hela jävla tiden.

Mycket tragisk händelse. Tycker det är fel om föraren blev fälld. Egentligen behöver ingen bli fälld. Både föraren och föräldrarna har blivit straffade för livet ändå. Men om någon ska straffas tycker jag det är föräldrarna.

Och en nyfiken fråga. Kollar du alltid under bilen innan du kör iväg? Ärligt talat alltså.

För övrigt stod det ingenting i tråden om att föraren blivit fälld. Har du någon källa som säger att föraren blev det?
Flera här och många andra ute i trafiken fattar inte och vet inte vilket ansvar de har som förare. Visst kan begära att folk skall akta sig, ta hänsyn och inte hävda sin rätt hela tiden.
Men sådan är inte lagen. De gående har i princip rätten på sin sida hela vägen.
Skall något ändras behöver lagen ändras. Hur troligt?


Jag har börjat kolla under bilen när jag kör hemifrån.


Föraren blev åtalad, vållande till annans död.
__________________
Senast redigerad av Freddan3400 2022-12-30 kl. 14:25.
Citera
2022-12-30, 14:25
  #144
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Flera här har inte begripigt. Hur har de fått körkortet?
Som förare är man ensam ansvarig när man backar. Man backar helt på eget ansvar.

Bäst är att inte backa.

En släkting till mig backade aldrig, äldre dam. Hon kunde inte backa. Faktiskt sant. Hon körde så att hon aldrig behövde backa. Ställde bilen så att hon aldig behövde backa. En Merca w123 var det, vaniljsåsfärgad. Hon var kort och satt på kuddar. Underst på sitsen låg en telefonkatalog.
Enstaka gång vet jag att hon tog hjälp med att backa.

Kanske ett tips till några här som vill backa och lägga ansvaret på andra?
Tror inte en enda en i tråden har helt velat lägga över ansvaret på andra. Vad många däremot har sagt är att fotgängare faktiskt också har ett ansvar.

För övrigt har du fel i sak. Det är inte alltid den som backar som får skulden. Oftast är det så, men inte alltid. Det finns undantag. Varifrån har du fått att det skulle vara helt villkorslöst?

Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Jag har börjat kolla under bilen när jag kör hemifrån.
Fint av dig. Personligen tycker jag inte att det är rimligt att begära att en förare gör det, förutom om det finns någon särskild anledning att göra det.

Citat:
Föraren blev åtalad, vållande till annans död.
Blev föraren fälld?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback