• 1
  • 2
2022-12-28, 17:12
Medlem
Tråknicks avatar
Den stora vinsten med köttkvarn tycker jag är att man kan behålla mer luft i den smet man sedan tillreder, man får även roligare resultat på färsen om man väljer att grovmala flera gånger, alltså att man får en större variation av grovleken på innehållet.

Med detta sagt är det inte många gånger jag använder min på ett år, till jul några gånger blir det och sen har jag använt den nu när jag experimenterat med cider också.

Jag valde den dyraste som fanns på elvarhuhuset ( alltså inte entusiast-affär)när jag köpte min och är trots den extra tusenlappen nöjd, den har definitivt möjlighet att gå i arv.

Korv tyckte jag var lite småäckligt att pyssla med så det har det bara blivit några batcher av.
Senast redigerad av Tråknick 2022-12-28 kl. 17:14.
Citera
2022-12-28, 17:15
Medlem
f30malmos avatar
Det blir ju godare framförallt.
Citera
2022-12-28, 17:34
Medlem
Min gamla Electrolux assistent som jag använder 2-3 ggr per vecka gav upp. Den gjorde det innan oxå och var ett dvla meck att laga. köpte den beg och gissar den är mitten 80-tal.
Använder rullen till brödbaket så det är en Ankarsrum jag tänker - frågan är om jag ska köpa till "stora tillvalspaketet".
Citera
2022-12-29, 10:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Ska köpa en ny hushållsassistent och det finns erbjudande med köttkvarn/korvtillsats men om man inte jagar eller har tillgång till svartkött - kan detta tillbehör någonsin löna sig?
Som snar pensionär vill jag tänka ekonomiskt..

För att förtydliga vill du egentligen veta vad det är för skillnad emellan en renodlad äkta kvalitets köttkvarn och en allround multi köksassistent med köttkvarnsadapter (tillbehör) ?

dvs jämförelser, egenskaper i hur köttet mals inkl andra faktorer
Citera
2022-12-29, 11:09
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tror att det blir svårt att försvara det enbart ekonomiskt.

Men du måste ju även väga in om det är spännande, kul och roligt att göra sin egen korv. Jag har kvarn och korvhorn till min KitchenAid men inte fan har det lönat sig rent ekonomiskt - däremot så är det kul att då och då stoppa sin egen korv. Jag ångrar inte att jag skaffade dem.

Så är det med mycket tycker jag. Det är knappast försvarbart rent ekonomiskt, inte minst om du räknar in din arbetstid och tycker att den är värd något, jämförbart med att köpa industritillverkade grejer. Däremot så finns det ju andra fördelar, det är kul att göra själv, man vet exakt vad det innehåller och det blir ofta godare. Tycker man inte att det är kul och smakar bättre så är det nog bättre att strunta i det. Det lär ta lite tid att ta igen kostnaden för utrustningen också.
Citera
2022-12-29, 12:50
Medlem
Använd roadkills och börja dumpstra i butikernas sopkärl så kan du få billiga korvingredienser. Eller gör helt vegetarisk korv och burgare.
Senast redigerad av brakfesten009 2022-12-29 kl. 12:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in