Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-27, 23:29
  #1
Avstängd
leosundbergs avatar
Jag bor i Malmö och undrar helt enkelt vilka programmeringsspråk-/script som är bäst att kunna utifrån den lokala arbetsmarknaden som splitter ny utan erfarenhet. Inom mitt pendlingsområde räknar jag även in Köpenhamn, Helsingborg och näraliggande orter.

Ett av mina bästa ämnen i skolan var matematik, jag hade mycket lätt för det och har läst upp till matematik 4.

Min tanke är att jag ska lära mig själv. Jag är öppen för både frontend och backend, jag bryr mig egentligen inte om vilket. Det viktiga för mig är att man ska kunna få jobb utan att det ställs en massa krav på flera års erfarenhet.

Vad skulle ni rekommendera mig att jag läser för språk? För lite bakgrund så har jag hållt på med basicspråk för länge sedan, så jag har lite erfarenhet av programmering innan. Då har jag gjort mindre dataspel. Dock är jag inte inriktad på just spelutveckling utan jag vill främst kunna hitta ett jobb och kunna försörja mig. Om det innebär att jag ska utveckla lagersystem till något kyllager eller en app som stödjer ett bibliotek så gör jag det. Det är inte viktigt för mig att det är "coolt" utan det viktiga är att det går att komma in med noll erfarenhet.

Hög lön är inte superviktigt, om än trevligt.

Vilka språk rekommenderar ni?
Citera
2022-12-27, 23:36
  #2
Medlem
nedboys avatar
Med den info du ger så rekommenderar jag att du väljer något av dessa.

C#, Java, Python, C++, JavaScript.
Citera
2022-12-28, 00:00
  #3
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Skulle säga C++ om du är ren programmerare, och Python om du även har andra färdigheter så som statistiska kunskaper etc.
Citera
2022-12-28, 00:11
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Jag bor i Malmö och undrar helt enkelt vilka programmeringsspråk-/script som är bäst att kunna utifrån den lokala arbetsmarknaden som splitter ny utan erfarenhet. Inom mitt pendlingsområde räknar jag även in Köpenhamn, Helsingborg och näraliggande orter.

Ett av mina bästa ämnen i skolan var matematik, jag hade mycket lätt för det och har läst upp till matematik 4.

Min tanke är att jag ska lära mig själv. Jag är öppen för både frontend och backend, jag bryr mig egentligen inte om vilket. Det viktiga för mig är att man ska kunna få jobb utan att det ställs en massa krav på flera års erfarenhet.

Vad skulle ni rekommendera mig att jag läser för språk? För lite bakgrund så har jag hållt på med basicspråk för länge sedan, så jag har lite erfarenhet av programmering innan. Då har jag gjort mindre dataspel. Dock är jag inte inriktad på just spelutveckling utan jag vill främst kunna hitta ett jobb och kunna försörja mig. Om det innebär att jag ska utveckla lagersystem till något kyllager eller en app som stödjer ett bibliotek så gör jag det. Det är inte viktigt för mig att det är "coolt" utan det viktiga är att det går att komma in med noll erfarenhet.

Hög lön är inte superviktigt, om än trevligt.

Vilka språk rekommenderar ni?
Yay, en till "vilket språk"-fråga. Det spelar ingen större roll vilket språk som du lär dig eftersom de flesta förkommande ändå är "C-style" och ganska lika varandra. Det är också lätt att lära sig ett närbesläktat språk när man väl lärt sig koncepten.

Med det sagt så skulle jag rekommendera Javascript och Python. Javascript för att det finns lättillgängligt överallt (tryck F12 i webbläsaren så har du det där) och Python för att det också är enkelt att komma igång med och har en bra community. Jag skulle också rekommendera att lära sig lite C för att lära sig grundläggande begrepp om datatyper och pekare.
Citera
2022-12-28, 05:57
  #5
Medlem
WebDevs avatar
Kolla jobbannonser och utgå från vad som efterfrågas mest. Finns i regel galet mycket jobb för C# och JavaScript i alla fall. Lär dig JS först och gå sen över till TypeScript som är en påbyggnad/variant som får JS att kännas mindre efterblivet.
Citera
2022-12-28, 11:14
  #6
Avstängd
leosundbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Kolla jobbannonser och utgå från vad som efterfrågas mest. Finns i regel galet mycket jobb för C# och JavaScript i alla fall. Lär dig JS först och gå sen över till TypeScript som är en påbyggnad/variant som får JS att kännas mindre efterblivet.
Fast var söker jag? Hur förmedlas jobben inom utveckling? Platsbanken är ju ökänd för att vara ett ställe där folk inte vill annonsera (vet dock ej om det stämmer för denna bransch). Indeed? Förmedlas jobben i facebookgrupper? Iom. att jag inte själv är inne i svängen vet jag inte ens var jag ska kolla, och kollar jag på de "vanliga ställena" så kanske jag får en skev (?) bild av läget.

Men av vad jag har kollat runt när det gäller folk inom tech så säger de flesta att det inte är superviktigt med att lära sig just rätt språk, så då känns det som att det egentligen kvittar då.
Citera
2023-05-01, 10:48
  #7
Medlem
myrdals avatar
C# är populärast i Malmö/Lund.

Men det kommer bli jävligt svårt för dig att bli anställd om du bara är självlärd; och i den här ekonomin i princip omöjligt. Den tiden när man kunde koda lite hemma och företagen skrek efter juniorer, är förbi.
Citera
2023-05-01, 11:48
  #8
Medlem
TypeScript + något ramverk för det (React & Next.js t ex)
Python (och gärna Django)

De två kommer du långt med, men egentligen behövs bara det första (TypeScript + ramverk) för att komma i jobb någonstans.

Hitta arbete?
LinkedIn, Brainville.com, OnSiter, Verama, Datakonsulter.info. De fyra sista är egentligen för egenföretagare men det fungerar även för att hitta anställning. Annonseras mycket där.

Överväg 2 år intensiv yrkesutbildning. T ex https://gritlab.ax/how-to-apply (denna ger även i princip alla som antas 500 euro/mån i stipendie)
Citera
2023-05-07, 21:18
  #9
Medlem
Vilka är toppföretagen i Malmö dit man vill söka sig?

Eller i kph?
Citera
2023-05-15, 21:25
  #10
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muffa
Vilka är toppföretagen i Malmö dit man vill söka sig?

Eller i kph?
Typ Apple, Google & Microsoft (om vi inkluderar kph och remote). Och Spotify.
Citera
2023-08-05, 14:15
  #11
Avstängd
leosundbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Men det kommer bli jävligt svårt för dig att bli anställd om du bara är självlärd; och i den här ekonomin i princip omöjligt. Den tiden när man kunde koda lite hemma och företagen skrek efter juniorer, är förbi.
Ok, det kan vara bra att veta. Beror det på konjunkturen eller är det att branschen har "tröttnat" på alla självlärda?
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
T ex https://gritlab.ax/how-to-apply
Tack, men ansökan är stängd sen flera månader.
Citera
2023-08-05, 15:02
  #12
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Fast var söker jag? Hur förmedlas jobben inom utveckling? Platsbanken är ju ökänd för att vara ett ställe där folk inte vill annonsera (vet dock ej om det stämmer för denna bransch). Indeed? Förmedlas jobben i facebookgrupper? Iom. att jag inte själv är inne i svängen vet jag inte ens var jag ska kolla, och kollar jag på de "vanliga ställena" så kanske jag får en skev (?) bild av läget.

Men av vad jag har kollat runt när det gäller folk inom tech så säger de flesta att det inte är superviktigt med att lära sig just rätt språk, så då känns det som att det egentligen kvittar då.

Finns hur många jobbsajter som helst - Blocket Jobb, Monster, Glassdoor, etc. Regga dig på dem och lägg in en prenumeration på tjänster i ditt närområde och yrkesområde.

Finns även Academic Work och liknande "bemanningsföretag" man kan regga sig på. Academic Work är inte enbart för studenter, har för mig att vem som helst kan söka genom dem. Men var beredd på rätt kass lön och trista arbetsuppgifter, har fått uppfattningen att de riktar sig mest mot sånt som kan passa för att få in en fot eller som extrajobb.

Större företag har även ofta "Career"-sidor där man kan registrera sig och få mail när de har en ledig tjänst. Kolla Eniro.se eller liknande för att hitta några stora i ditt närområde.

Svårt/omöjligt att rekommendera något språk. Kolla de annonser som legat ute nyligen. Skulle gissa på att många söker C# och Javascript. Personligen skulle jag rekommendera Flutter, ett ramverk för att göra appar på alla plattformar med samma kod, skapat och utvecklat av Google och använder språket Dart. Har fått intrycket att efterfrågan på det kommer fortsätta öka de närmsta åren, allt eftersom företag inser hur idiotiskt det är att utveckla separata appar för Android/iOS/Windows/Mac/Web, samt att javascript (dvs. React) har lite dåligt rykte pga. att det är "lätt att lära sig" och "man kan göra vadsomhelst", vilket ofta är recept för kod som funkar bra för små projekt, men blir en rörig soppa när projektet börjar växa sig för stort. Dessutom lär det ju finnas 1001 "javascriptutvecklare" redan, så konkurrensen är ju enorm där.

Om du har (för) mycket fritid till förfogande och ett intresse så skulle jag rekommendera att få lite bredd, så du inte enbart har snöat in på att göra en TODO-app i ett språk och inte har mer att visa upp Skaffa t.ex. nåt Raspberry-Pi eller Arduino-startkit och lek lite med, så kan du säga att du har (lite) erfarenhet av hårdvarunära programmering också. Arduino använder "typ" C++ (har för mig att den vanliga utvecklingsmiljön använder något slags "nybörjarvänlig" variant på C++). Raspberry Pi är i princip en liten Linuxdator som du kan köra nästan vadsomhelst på, t.ex. Python, Node (javascript), kommandoradsprogram (t.ex. Dart eller valfritt språk som kan kompileras till Linux).
__________________
Senast redigerad av GrillTekniker 2023-08-05 kl. 15:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback