2022-12-26, 10:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag misstänkte det.
Men om man köpte så mycket piratdelar som möjligt från typ Biltema, vattenpump lite skruvar och tändstift och sånt. Så borde man kunna pressa ner priset ordentlgt jämfört med orginaldelar?
Nu består ju en bil av lite annat än några skruvar, vattenpump och tändstift och sånt.
Bara att köpa en helt tom kaross som reservdel lär inte bara bli dyrt utan även ganska krångligt.

Att bygga en bil av "reservdelar" är väl exakt det som hot rodders pysslar med. Du kan ju kolla lite på vad ett så enkelt och avskalat bygge som en Bucket T som består av en ram, motor, växellåda, bakaxel och en öppen plastkaross kostar att bygga. Tror knappast att du lyckas få ihop något under 200 000:- även om allt köps på skroten eller Biltema.
Citera
2022-12-26, 10:36
Medlem
Facades avatar
Nej, verkligen inte.
Citera
2022-12-26, 18:16
Medlem
INTPs avatar
Man får som sagt en ENORM mängdrabatt när man köper en komplett enhet jämfört med att köpa delarna var för sig, oavsett om det handlar om bilar eller vad som helst annat.

Om man behöver flera av de dyrare reservdelarna till något kan det bli billigare att köpa en helt ny, komplett enhet än att bara köpa de delar man behöver. Särskilt om man kan sälja allt annat som "blir över" eller ha nytta av det själv vid senare tillfälle.
Citera
2022-12-26, 19:57
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Det har alltid varit välkänt att bygga en bil av reservdelar är otroligt mycket dyrare.
En stor del av tillverkarnas förtjänster kommer från reservdelar.

Ja, ibland hör man att "Hundkojan" (Morris/Austin Mini) aldrig gick med vinst. Att den var dyrare att tillverka än vad försäljningen inbringade. Att man förlorade pengar på varje tillverkad bil. Men då hade man väl inte fortsatt bygga den i över tre decennier. Vinsten kom såklart på reservdelssidan.
Citera
2022-12-26, 20:06
Medlem
Sternensoldats avatar
Kul tankeexperiment som går att tillämpa på annat än bilar om man är hugad.

Som någon skrev skulle man kunna lösa en del genom exempelvis Biltema osv. Skruv, muttrar och annat krafs från nåt lösplockssortiment på Hornbach. Om det inte nödvändigtvis måste vara originalgrejer så klart.

Det problematiska lär väl bli stora delar så som plattan och karossdelar. Förutsatt att de ska vara nya och inte från en redan sammansatt kärra kommer dessa dels vara svåra att hitta och sannolikt kosta rent jävla aber om man lyckas rota fram dem.
Citera
2022-12-26, 23:57
Medlem
KiselMupps avatar
Jag föreslår att TS bygger en kit-car t.ex. en replika av Caterham Super 7

http://www.caterham.se/index.htm
Citera
2022-12-27, 09:50
Medlem
jamesbondes avatar
Vill man ha riktigt billigt bilägande så är det nog smartast att köpa en nyare begagnad med nån defekt man kan fixa själv.
Att bygga ihop en egen bil med bara reservdelar lär kosta astronomiska summor. Men man blir nog bra kompis med all personal på Biltema.
Btw rolig trådstart.
Btw2. Skall man ha riktigt billigt bilägande kan man såga bort golvet och springa runt med karossen.
Citera
2022-12-27, 09:58
Medlem
Pungpuckels avatar
Köp en ny bil, skruva isär den.
Sälj delarna, sedan tar du vinsten och köper en ny.
Då har du fått bilen gratis!
Citera
2022-12-27, 11:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Kul tankeexperiment som går att tillämpa på annat än bilar om man är hugad.

Som någon skrev skulle man kunna lösa en del genom exempelvis Biltema osv. Skruv, muttrar och annat krafs från nåt lösplockssortiment på Hornbach. Om det inte nödvändigtvis måste vara originalgrejer så klart.

Det problematiska lär väl bli stora delar så som plattan och karossdelar. Förutsatt att de ska vara nya och inte från en redan sammansatt kärra kommer dessa dels vara svåra att hitta och sannolikt kosta rent jävla aber om man lyckas rota fram dem.
Plattan? Det är inte LEGO det handlar om. Jag tror att du, och många andra, har missuppfattat begreppet "plattform" eller "bottenplatta", det är inte frågan om en fysisk "platta" som är gemensam utan grundtekniken och en stor mängd delar.

Rent tekniskt så har självbärande karosser använts till personbilar iaf de senaste 50-60 åren och en modern kaross ser ut ungefär så här: kaross

Visst har det byggts, och byggs fortfarande, bilar på ram, men då är det oftast frågan om pickuper eller andra lastfordon.

Tanken med att köpa billiga delar på Biltema eller järnhandeln för att spara pengar tror jag är ganska meningslöst i ett sådant projekt, det är liksom inte några standardskruvar och några billiga förbrukningsdelar som stötdämpare och bromsskivor som de stora kostnaderna ligger i.
Citera
2022-12-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Som rubriken säger. Vad skulle det kosta att själv bygga en komplett bil av reservdelar ner till varenda bult och mutter?
Skulle det bli billigare än att köpa en fabriksfärdig? Eller landar det på tokmycket mer?
Exlusive arbetstimmar då.

Som exempel kan vi ta en WV Amarock pickup i billigaste konfiguration.
350 000 :-

Nu är det en gissning/uppskattning, men skulle tippa på från 5 x normala bilpriset till 50 x normala bilpriset.

Med ditt bilexempel ovan så skulle den hamna någonstans från 1,75 MSEK till 17,5 MSEK.

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Ja, ibland hör man att "Hundkojan" (Morris/Austin Mini) aldrig gick med vinst. Att den var dyrare att tillverka än vad försäljningen inbringade. Att man förlorade pengar på varje tillverkad bil. Men då hade man väl inte fortsatt bygga den i över tre decennier. Vinsten kom såklart på reservdelssidan.

Jo, detta gäller även de flesta moderna biltillverkare. Man tjänar oftast inget, eller mycket lite, på själva basmodellerna av bilarna som säljs. Ibland gör man tom. en liten förlust.

Det tar man sedan igen vid försäljning på extrapaket, extrautrustning och större dyrare motoralternativ. Vidare så är de stora vinsterna på eftermarknad som du är inne på. Man tjänar pengar på service och reservdelar. Där ligger de stora vinstmarginalerna.

Detta är nästan exakt samma affärsmodell som för billiga rakhyvlar och billiga bläckstråleskrivare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rakbladsmodellen

(Lite av undantag är lastbilar, bussar, etc. som säljs åt företag/myndigheter som köper på annat sätt, och ofta med servicekontrakt inkluderade, samt även annorlunda för elbilar som inte behöver alls i närheten av så mycket service och underhåll; för bägge dessa kategorier så måste man ta ett högre försäljningspris redan från start.)
Senast redigerad av martinot 2022-12-27 kl. 14:14.
Citera
2022-12-27, 17:57
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Plattan? Det är inte LEGO det handlar om. Jag tror att du, och många andra, har missuppfattat begreppet "plattform" eller "bottenplatta", det är inte frågan om en fysisk "platta" som är gemensam utan grundtekniken och en stor mängd delar.

Rent tekniskt så har självbärande karosser använts till personbilar iaf de senaste 50-60 åren och en modern kaross ser ut ungefär så här: kaross

Visst har det byggts, och byggs fortfarande, bilar på ram, men då är det oftast frågan om pickuper eller andra lastfordon.

Tanken med att köpa billiga delar på Biltema eller järnhandeln för att spara pengar tror jag är ganska meningslöst i ett sådant projekt, det är liksom inte några standardskruvar och några billiga förbrukningsdelar som stötdämpare och bromsskivor som de stora kostnaderna ligger i.

Jag anser att man fortfarande kan tala om en bottenplatta, själva grunden man utgår från. Det är ett satt begrepp om än med ändrad betydelse. När bilen sedan är färdigbyggd är bottenplattan en del av den självbärande karossen, så i efterhand kan man inte urskilja bottenplattan som en separat enhet på samma vis som t.ex. på en gammal amerikanare där du kan lyfta karossen från ramen.

Men det är semantik. Min poäng var snarare att alla större delar som inte går som traditionella reservdelar kommer bli a) svåra att få fatt i samt b) dyra som helvete.

Angående skruv och annat så är det en av de få billigare vägar man kan hitta i projektet varför det helt klart är relevant att köpa dem.

Slutligen vill jag förtydliga att jag inte tror att det blir billigare oavsett. Men ett kul tankeexperiment.
Citera
2022-12-27, 18:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Jag anser att man fortfarande kan tala om en bottenplatta, själva grunden man utgår från. Det är ett satt begrepp om än med ändrad betydelse. När bilen sedan är färdigbyggd är bottenplattan en del av den självbärande karossen, så i efterhand kan man inte urskilja bottenplattan som en separat enhet på samma vis som t.ex. på en gammal amerikanare där du kan lyfta karossen från ramen.

Men det är semantik. Min poäng var snarare att alla större delar som inte går som traditionella reservdelar kommer bli a) svåra att få fatt i samt b) dyra som helvete.

Angående skruv och annat så är det en av de få billigare vägar man kan hitta i projektet varför det helt klart är relevant att köpa dem.

Slutligen vill jag förtydliga att jag inte tror att det blir billigare oavsett. Men ett kul tankeexperiment.
Ja, det är ungefär så man ska tolka begreppet "bottenplatta", vilket var lite otydligt i ditt tidigare inlägg där du skrev "plattan och karossdelar", som att det är en fysisk "platta" som man sedan bygger på. Men det betyder inte heller att bara för att två eller flera bilar delar "bottenplatta" så är grundkarosserna utbytbara.

Jag vidhåller att det är en fis i rymden i ett sånt här projekt att köpa "billiga" skruvar och muttrar på Biltema. Som vi har varit inne på tidigare i tråden så pratar vi miljoner för ett "bygga-bil-av-reservdelar-projekt". Tio tusen på skruv hit eller dit lär knappast vara det som välter projektet.
Jag skulle ändå tro att original kommer att bli billigare, iom att minst 90% av andra delar måste köpas genom tillverkaren, och då lär man kunna få hyfsade rabatter även på skruv och mutter.

Som experiment skulle ju TS kunna börja med att bygga en cykel av reservdelar och se om det går att komma under 2799:- som Biltemas billigaste herrcykel kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in