Citat:
Ursprungligen postat av
Sternensoldat
Jag anser att man fortfarande kan tala om en bottenplatta, själva grunden man utgår från. Det är ett satt begrepp om än med ändrad betydelse. När bilen sedan är färdigbyggd är bottenplattan en del av den självbärande karossen, så i efterhand kan man inte urskilja bottenplattan som en separat enhet på samma vis som t.ex. på en gammal amerikanare där du kan lyfta karossen från ramen.
Men det är semantik. Min poäng var snarare att alla större delar som inte går som traditionella reservdelar kommer bli a) svåra att få fatt i samt b) dyra som helvete.
Angående skruv och annat så är det en av de få billigare vägar man kan hitta i projektet varför det helt klart är relevant att köpa dem.
Slutligen vill jag förtydliga att jag inte tror att det blir billigare oavsett. Men ett kul tankeexperiment.
Ja, det är ungefär så man ska tolka begreppet "bottenplatta", vilket var lite otydligt i ditt tidigare inlägg där du skrev "plattan och karossdelar", som att det är en fysisk "platta" som man sedan bygger på. Men det betyder inte heller att bara för att två eller flera bilar delar "bottenplatta" så är grundkarosserna utbytbara.
Jag vidhåller att det är en fis i rymden i ett sånt här projekt att köpa "billiga" skruvar och muttrar på Biltema. Som vi har varit inne på tidigare i tråden så pratar vi miljoner för ett "bygga-bil-av-reservdelar-projekt". Tio tusen på skruv hit eller dit lär knappast vara det som välter projektet.
Jag skulle ändå tro att original kommer att bli billigare, iom att minst 90% av andra delar måste köpas genom tillverkaren, och då lär man kunna få hyfsade rabatter även på skruv och mutter.
Som experiment skulle ju TS kunna börja med att bygga en cykel av reservdelar och se om det går att komma under 2799:- som Biltemas billigaste herrcykel kostar.