2022-12-26, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var bättre förr.
För en hemmafixare kunde nog plocka ihop en B18 motor ute på gården i kvällsljus med vanliga verktyg som finns i ett hem och en Haynesbok. Men idag så kliar sig ju t,o,m bilelektrikerna i huvudet efter felsökningar.
En nutillverkad kabelstam är säkert ett av dyraste objekten om man skulle vilja bygga hypotetisk bil. Halvt omöjlig att pirattillverka också.
Undrar hur det är med elbilar, det är säkert ännu värre?
En elmotor ses nog som en reservdel, det kan även en bensinmotor vara, men den går också att köpa i småbitar, alltså kolvar, ventiler och allt annat var för sig. Det senare exemplet lär vara avsevärt dyrare än en elmotor där det knappast går att dela upp så mycket.
Citera
2022-12-26, 07:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Minns inte så noga, men jag tror en motortidning en gång beräknade vad en SAAB skulle kosta, i bara reservdelar, ja det blev ofantligt dyrt!

Gjort me Volvo 240 när dom kosta 100k , skulle kosta över millen o köpa bara delarna
Citera
2022-12-26, 07:24
Medlem
Nattjags avatar
...plus att när man är klar så står man där med en snordyr bil utan identitet. Dvs den går inte att registera in och kommer aldrig atr få köras i trafik.
Citera
2022-12-26, 07:47
Medlem
blobben!!!s avatar
Det blir brutalt mycket billigare, om du inte behöver en exakt kopia.

Ta några skrotbilar (kan hittas nästan gratis). Skruva ihop. Klart. Tiden var enligt dig "gratis".

Du lär däremot aldrig få ett typgodkännande och får därför aldrig använda bilen i trafiken. Men det är en annan fråga.
Citera
2022-12-26, 08:02
Medlem
minst tio gånger dyrare.
Citera
2022-12-26, 08:32
Medlem
Hade du kunnat få in den i registret som vilken serietillverkad bil som helst är det inte helt omöjligt att du hade kunnat räkna hem det som en bra investering om du väntat 30-40 år och valt en intressant modell från ett intressant märke och gjort en kombination av massa val som aldrig funnits på dom serietillverkade.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-12-26 kl. 08:57.
Citera
2022-12-26, 09:01
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hade du kunnat få in den i registret som vilken serietillverkad bil som helst är det inte helt omöjligt att du hade kunnat räkna hem det som en bra investering om du väntat 30-40 år och valt en intressant modell från ett intressant märke och gjort en kombination av massa val som aldrig funnits på dom serietillverkade.

En gammal bil är ju lätt o fulregga in med bara en chassiebit me nått nummer

Finns ju inte dolt på 30 olika ställen
Citera
2022-12-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
En gammal bil är ju lätt o fulregga in med bara en chassiebit me nått nummer

Finns ju inte dolt på 30 olika ställen

Jo jag vet. Men jag tänkte mest om man ska få nån sådan där som Jay Lenno att betala två miljarder för världens enda serietillverkade volvo 743 med tre takluckor. Då måste det vara ordning på papprena.
Citera
2022-12-26, 09:07
Medlem
Citat:
Jag misstänkte det.
Men om man köpte så mycket piratdelar som möjligt från typ Biltema, vattenpump lite skruvar och tändstift och sånt. Så borde man kunna pressa ner priset ordentlgt jämfört med orginaldelar?
Tycker nog att kvaliteten på billiga reservdelar är mycket sämre än original.
Citera
2022-12-26, 09:58
Medlem
Som några här redan påpekat skulle det bli oerhört dyrt och dessutom svårt rent praktiskt.
Minns att någon motortidning räknade seriöst på det på mitten av åttiotalet och kom fram till att en vanlig bil som då kostade 100-150000 skulle kosta flera miljoner att köpa i delar.
Citera
2022-12-26, 10:00
Medlem
Citat:
Jag misstänkte det.
Men om man köpte så mycket piratdelar som möjligt från typ Biltema, vattenpump lite skruvar och tändstift och sånt. Så borde man kunna pressa ner priset ordentlgt jämfört med orginaldelar?
Om du köper en av varje så kan du ändå inte få ner priset under vad biltillverkaren köper för då de köper tusentals delar från samma tillverkare som Biltema
Citera
2022-12-26, 10:05
Medlem
Lillstarks avatar
Jag minns att någon på 90-talet räknade ut att en Volvo 940 skulle kosta runt fyra miljoner om man köpte den i lösa delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in