• 1
  • 2
2022-12-24, 22:22
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
Alltid brukar det vara någon som ska påpeka att det svenska julfirandet inte har något med kristendomen att göra. Det stämmer att jul eller julblott är äldre än kristendomen i Skandinavien. Men om det nu är så att det svenska/skandinaviska julfirandet inte har något med kristendomen att göra, varför fortsätter då kristna att använda ordet "jul"? Varför inte använda en översättning av engelska "Christ Mass"? På svenska skulle det bli Kristmässa eller Kristusmässa. Är det inte mer korrekt?
Citera
2022-12-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
julblott
julblot

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jul_(f%C3%B6rkristen)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blot_(nutid)
Citera
2022-12-24, 23:00
Medlem
Merwinnas avatar
Jo, det skulle det ju egentligen vara. Men glöm att den förändringen skulle kunna ske nu, när budskapet från kultureliten - helt tvärtom - är att Sverige inte är ett kristet land... Självklart vill de ha ett så okristet och neutralt ("inklucerande") ord som möljigt för festligheten, om de inte lyckas med att utrota den helt.
Citera
2022-12-24, 23:02
Medlem
BananShans avatar
Det återkommer varje år, därför jul.
Citera
2022-12-25, 02:22
Medlem
allt.o.ingets avatar
Kristendomen smälte samman med urgamla seder och traditioner och jag tror inte att man ens var särskilt intresserad av att ändra på begreppen. Jul är ett så gammalt ord att man inte ens kan spåra ursprunget. Troligen så gammalt att det härstammar från det invandrande bronsåldersfolket som kom till Skandinavien på bronsåldern. Kanske till och med ännu äldre. Det kommer nog från tiden då man började uppmärksamma att solen återvände och att det blir ljusare. De kristna såg att det är i princip samma budskap man vill få fram med Jesus, därför lät man begreppet vara.
Citera
2022-12-25, 08:10
Medlem
Troligen betyder ordet fest. Vissa folk var väl svårare att kristna än andra.
Citera
2022-12-25, 08:48
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Troligen betyder ordet fest. Vissa folk var väl svårare att kristna än andra.

Jag tror att det kommer av ljus och hjul.
Solhjul.
Citera
2022-12-25, 09:18
Medlem
De kristna fixa o trixa lite med Jesus födelse att det ska ha skett på julen just för att vi hedningar här uppe redan hade massa spirituella firanden vid den tiden på året.
Citera
2022-12-25, 13:01
Medlem
Pusts avatar
Det är en seglivad myt att julen är hednisk och att datumet 25 december "kopierades från någon hednisk religion eftersom det inte står i Bibeln". Vissa antika kristna trodde att man skapades samma datum som man dog. Jesus dog den 25 mars och borde då i enlighet med detta ha kommit till 25 mars. Nio månader senare föddes han 25 december. Ortodoxa kristna följer den julianska kalendern och sätter datumet till 7 januari då de firar jul.
Citera
2022-12-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Alltid brukar det vara någon som ska påpeka att det svenska julfirandet inte har något med kristendomen att göra. Det stämmer att jul eller julblott är äldre än kristendomen i Skandinavien. Men om det nu är så att det svenska/skandinaviska julfirandet inte har något med kristendomen att göra, varför fortsätter då kristna att använda ordet "jul"? Varför inte använda en översättning av engelska "Christ Mass"? På svenska skulle det bli Kristmässa eller Kristusmässa. Är det inte mer korrekt?

Jesus kan omöjligen ha fötts på vintern. Samtidigt som Jesus föddes så vaktade herdarna sin hjord om natten, herdarna var knappast ute på vintern på natten och vaktade sin hjord:

"I samma trakt låg några herdar ute och vaktade sin hjord om natten." (Lukas 2:8 Bibel2000)

Dom som påstår att Jesus föddes i december kan knappast vara kristna, i alla fall inte kristna som vill följa det kristna budskapet i bibeln.

Så det är ointressant om man säger "julen" eller "Christ Mass", det har med avgudadyrkan att göra, det har inget med sann kristendom att göra. "Julen"/"Christ Mass" har alltigenom med hednisk religion att göra där man firade solens återkomst, vilket kristna inte ska vara en del av:

"Gå inte i par med de otroende. Vad har rättfärdighet med laglöshet att skaffa, och vad har ljuset gemensamt med mörkret?
Hur rimmar Kristus med Beliar, och vad förenar den troende med den otroende?
Hur kan Guds tempel förlikas med avgudar?
" (2 Kor 6:14-16 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2022-12-25 kl. 13:49.
Citera
2022-12-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det är en seglivad myt att julen är hednisk och att datumet 25 december "kopierades från någon hednisk religion eftersom det inte står i Bibeln". Vissa antika kristna trodde att man skapades samma datum som man dog.

Var står det i bibeln? Är inte det ytterligare en hednisk tro som så kallade kristna anammade i avfallet?

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske" (2 Thess 2:3 Bibel2000)

Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jesus dog den 25 mars och borde då i enlighet med detta ha kommit till 25 mars. Nio månader senare föddes han 25 december. Ortodoxa kristna följer den julianska kalendern och sätter datumet till 7 januari då de firar jul.

Är det inte underligt att Jesus föddes kring vintersolståndet, den tiden då många soldyrkande hedniska religioner hade en av sina höjdpunkter? Midsommar är en annan av hedniska höjdpunkter, som inte har något med sann kristendom att göra, även om många som kallar sig för kristna firar denna hedniska högtid?

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.
På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’
Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’
" (Matt 7:21-23 Bibel2000)
Citera
2022-12-25, 14:22
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var står det i bibeln? Är inte det ytterligare en hednisk tro som så kallade kristna anammade i avfallet?

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske" (2 Thess 2:3 Bibel2000)

Är det inte underligt att Jesus föddes kring vintersolståndet, den tiden då många soldyrkande hedniska religioner hade en av sina höjdpunkter? Midsommar är en annan av hedniska höjdpunkter, som inte har något med sann kristendom att göra, även om många som kallar sig för kristna firar denna hedniska högtid?

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.
På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’
Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’
" (Matt 7:21-23 Bibel2000)

Bara för att det inte står i Bibeln så betyder det inte att det inte skulle kunna stämma. Internet står inte i Bibeln och du använder det.

Förresten brukade Jehovas vittnen fira jul förr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in