Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-23, 11:26
  #1
Medlem
hazey1526s avatar
I vissa stunder, allt för ofta, kan jag få känslan/inblicken att jag inte tillhör den här världen. Denna inblick dyker upp under långa tankegångar om livet. Detta måste vara vad som menas med medvetenhet. Att vi kan förstå oss själva, förstå omgivningen runt omkring oss på ett sådant djupt sätt, vilket inte är naturligt.

Är det mitt medvetenhet som får mig att känna såhär?
Citera
2022-12-23, 12:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
I vissa stunder, allt för ofta, kan jag få känslan/inblicken att jag inte tillhör den här världen. Denna inblick dyker upp under långa tankegångar om livet. Detta måste vara vad som menas med medvetenhet. Att vi kan förstå oss själva, förstå omgivningen runt omkring oss på ett sådant djupt sätt, vilket inte är naturligt.

Är det mitt medvetenhet som får mig att känna såhär?

Alla som någon gång ärligt har funderat på hur världen är känner det som att de inte hör hemma här.
Citera
2022-12-23, 12:55
  #3
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Alla som någon gång ärligt har funderat på hur världen är känner det som att de inte hör hemma här.

Hahah vet inte om du tolkade mitt inlägg korrekt. Jag tror du syftar på hur världen ser ut med tanke på krig svält osv. Det jag menar är mer av en existentiell fråga.
Citera
2022-12-23, 13:39
  #4
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag känner ofta likadant TS.
Det kan ju faktiskt ligga en sanning i att vi människor inte från början skapades på denna planeten.
Citera
2022-12-23, 13:47
  #5
Medlem
a-mortals avatar
Jag ser dina inlägg, därför tillhör du världen, enligt mig.
Det du känner är skapt av hjärnan.
Citera
2022-12-23, 14:55
  #6
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag ser dina inlägg, därför tillhör du världen, enligt mig.
Det du känner är skapt av hjärnan.

I den meningen är det korrekt. Allt som skapas i denna värld är en del utav denna värld dvs naturligt, eller? Är medvetenhet naturligt? Att du som en utvecklad chimpans kan spekulera om din egna existens. Är det en bieffekt av vår utvecklade hjärna?
Citera
2022-12-23, 15:03
  #7
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
I den meningen är det korrekt. Allt som skapas i denna värld är en del utav denna värld dvs naturligt, eller? Är medvetenhet naturligt? Att du som en utvecklad chimpans kan spekulera om din egna existens. Är det en bieffekt av vår utvecklade hjärna?
Om du tittar på en sten är både stenen, du och dina ögon, samt upplevelsen av stenen naturlig. Något onaturligt som till exempel magi, troll och väsen är just onaturliga för att de inte existerar i världen, de är påhitt, de finns endast i fantasin.

Medvetandet är mätbart och naturligt.
Citera
2022-12-23, 15:12
  #8
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Om du tittar på en sten är både stenen, du och dina ögon, samt upplevelsen av stenen naturlig. Något onaturligt som till exempel magi, troll och väsen är just onaturliga för att de inte existerar i världen, de är påhitt, de finns endast i fantasin.

Medvetandet är mätbart och naturligt.

Kan man inte säga att allt som föregår i hjärnan blir också automatiskt en del utav denna värld och på så sätt naturligt? Tänk dig att du skapar en robot som helt plötsligt får medvetenhet, är inte det magi?

Det är ju det som är en utav de stora frågorna. Går medvetenhet och intelligens hand i hand och är vi på väg att skapa en Frankenstein med den utvecklingen vi ser idag med AI?
Citera
2022-12-23, 16:01
  #9
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Kan man inte säga att allt som föregår i hjärnan blir också automatiskt en del utav denna värld och på så sätt naturligt? Tänk dig att du skapar en robot som helt plötsligt får medvetenhet, är inte det magi?

Det är ju det som är en utav de stora frågorna. Går medvetenhet och intelligens hand i hand och är vi på väg att skapa en Frankenstein med den utvecklingen vi ser idag med AI?
Utgår man fån en absolut skeptisk syn kan man inte verifiera att det man upplever är naturligt. Upplevandet är däremot naturligt.

Du får väl prova slå en karatechop i robotens bakhuvud och se om den blir medvetslös.

Tyvärr är jag ingen läkare med behörighet att experimentera med folks hjärnor så att jag skulle kunna försöka ta reda på frågorna du har. Det går säkert att ta reda på hur medvetandet fungerar om man har tillräckligt med resurser och frivilliga försökspersoner.
Citera
2022-12-23, 21:46
  #10
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
I vissa stunder, allt för ofta, kan jag få känslan/inblicken att jag inte tillhör den här världen. Denna inblick dyker upp under långa tankegångar om livet. Detta måste vara vad som menas med medvetenhet. Att vi kan förstå oss själva, förstå omgivningen runt omkring oss på ett sådant djupt sätt, vilket inte är naturligt.

Är det mitt medvetenhet som får mig att känna såhär?

Hur drar du slutsatsen att det inte är naturligt att vara medveten? Är inte medvetenhet en del av vår natur, av vårt väsen? Är inte människans förmåga att ana förnimmelse en del av oss som vi och andra djur har utvecklat under alla de år?

Troligtvis är det just den förmågan som får dig att ens begrunda detta, påverkat av övriga intryck samt samhällelig influens.
__________________
Senast redigerad av forumuser 2022-12-23 kl. 21:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback