2022-12-22, 18:54
Medlem
Avayas avatar
Goder afton FB,

Sitter här med en kokt, griljerad julskinka och undrar vad jag ska göra med fanskapet

De senaste åren har jag köpt rå julskinka och griljerat den själv men i år blev det alltså en färdig skinka.

Jag vill minnas att en släkting köpte färdig julskinka och sen körde den i ugnen ett par dagar innan jul för att sedan lägga den i folie i kylen fram tills julafton. Är detta rätt tillvägagångssätt, och isf hur gör ni med er färdiggriljerade skinka?

P.S jag har googlat men hittade inget vettigt svar

På förhand tack
MVH
Citera
2022-12-22, 18:57
Är den både kokt och griljerad så är det väl inte mycket att göra utöver att äta?

Se det som en jätteförpackning smörgåspålägg.
Citera
2022-12-22, 18:57
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
och isf hur gör ni med er färdiggriljerade skinka?
Skivar och äter på julbordet.

Du behöver inte göra mer än så.
Citera
2022-12-22, 19:39
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag köpte också en fast Edward Bloms färdig griljerad julskinka, den är bara att äta som den är, du behöver bara skiva den och äta, ruskigt god faktiskt.
Citera
2022-12-22, 22:47
Medlem
Packa in skinkan i folie och baka den i ugn för att få den "torrare" om du tycker om sådan skinka. Temp ca 150 grader och en termometer där du stannar vid 74-76 grader. Då får du en fin skinka. ( tycker jag)
Citera
2022-12-23, 08:12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormelormen
Packa in skinkan i folie och baka den i ugn för att få den "torrare" om du tycker om sådan skinka. Temp ca 150 grader och en termometer där du stannar vid 74-76 grader. Då får du en fin skinka. ( tycker jag)
Varför skulle man köpa en färdigkokt skinka om man ändå tänkt koka den igen?
Citera
2022-12-31, 03:39
Medlem
Avayas avatar
Tack för svar!

Blev att äta den kall utan att ugna den.
Var nog sista gången jag köpte färdig skinka
Citera
2022-12-31, 04:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
Tack för svar!

Blev att äta den kall utan att ugna den.
Var nog sista gången jag köpte färdig skinka
I så fall måste du köpt fel skinka. Eller så vill du att den ska vara torr som på mormors tid.

Jag är ingen fan av julskinka, men den färdigkokta anser jag är hästlängder bättre än den man kokar själv. Betydligt saftigare.
Citera
2022-12-31, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
I så fall måste du köpt fel skinka. Eller så vill du att den ska vara torr som på mormors tid.

Jag är ingen fan av julskinka, men den färdigkokta anser jag är hästlängder bättre än den man kokar själv. Betydligt saftigare.

Då gör du fel när du kokar skinka.
Citera
2022-12-31, 09:52
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostas2
Då gör du fel när du kokar skinka.
Möjligt, men färdigkokt skinka är superb. Finner ingen som helst anledning till att koka själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in