Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-22, 17:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Man poppar inte sådant med haspel. Du använder multirulle. Normala poppers till haspel är vikt 20-100g max.

Stämmer icke. Och då har jag inte ens börjat snacka om mete med levande bete här. Men hur som hur, off topic är vi. Frågan var väl vad högsta kastvikten på ett haspelspö ligger på. Och svaret på det är väldigt högt. Optimalt? Nej. Men det görs. Handske/sleeve som skydd för fingret och då är det inga problem. Finns många scenarion där haspel är att föredra, och detta säger jag som fiskar till 95% multi, oberoende av målart.

Jag säger som Hans Rosling här: Jag har rätt och ni har fel. Det är så bara, och om ni inte vet det redan så hjälper det inte vad jag än skriver/visar. Ni behöver fiska mer helt enkelt. Men det behöver alla imho.
Citera
2022-12-24, 02:01
  #14
Medlem
Att det inte går/är opraktiskt att kasta lite tyngre beten med haspel är ju skitsnack.

Fiskar oftast från kajak och då är haspel betydligt smidigare än multirulle och kör beten på upp till 160-170g utan problem, man flyttar ju på fingret när man kastar, så enda gången linan är mot fingret är när man håller i linan, och då ligger den ju stilla.
Citera
2022-12-25, 12:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenkTheTank
Att det inte går/är opraktiskt att kasta lite tyngre beten med haspel är ju skitsnack.

Fiskar oftast från kajak och då är haspel betydligt smidigare än multirulle och kör beten på upp till 160-170g utan problem, man flyttar ju på fingret när man kastar, så enda gången linan är mot fingret är när man håller i linan, och då ligger den ju stilla.

Men sitter du i en kajak så kastar du inte så långt. Det är ju inte bara att "flytta på fingret" om du ska kasta längre lol

Stå på en strand och försök kasta 170g bete så långt du kan, så får vi se hur mycket dina fingrar blöder efter 10 kast. Använda hård handske nöter bara onödigt på linan

"Fiskar oftast från kajak och då är haspel betydligt smidigare än multirulle"

Varför det? Det går alldeles utomordentligt att använda multirulle i kajak när man sitter ner. Ambassadör ännu skönare när du kan hålla handleden rakt och omsluta rullen i din hand
Citera
2022-12-25, 13:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Man poppar inte sådant med haspel. Du använder multirulle. Normala poppers till haspel är vikt 20-100g max.
Jag har aldrig sett nån poppa efter GT med multirulle.
Citera
2022-12-25, 18:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjocksmocksjocke
Jag har aldrig sett nån poppa efter GT med multirulle.

Har du fiskat GT någongång? Eller pratar du om youtube klippen du sett
Citera
2022-12-25, 18:58
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Har du fiskat GT någongång? Eller pratar du om youtube klippen du sett
Det har jag ej, men kompisar som gjort det har alla använt haspelrulle.
Citera
2022-12-25, 20:01
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjocksmocksjocke
Det har jag ej, men kompisar som gjort det har alla använt haspelrulle.

Det var roligt för dom. När jag poppar tyngre föredrar jag liksom många andra här i Australien att köra havsmultirulle. Använda handske och haspel för tyngre beten nöter för mycket på linan. Blir inte kul att träffa rätt fisk då skiten brister
Citera
2022-12-26, 02:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Men sitter du i en kajak så kastar du inte så långt. Det är ju inte bara att "flytta på fingret" om du ska kasta längre lol

Stå på en strand och försök kasta 170g bete så långt du kan, så får vi se hur mycket dina fingrar blöder efter 10 kast. Använda hård handske nöter bara onödigt på linan

"Fiskar oftast från kajak och då är haspel betydligt smidigare än multirulle"

Varför det? Det går alldeles utomordentligt att använda multirulle i kajak när man sitter ner. Ambassadör ännu skönare när du kan hålla handleden rakt och omsluta rullen i din hand


Snurrar den så är det betydligt smidigare att använda haspel när kastet inte är rakt fram. Och fiskar man längst en vasskant eller brant så blir det även långa kast så kör allt från korta till så långt jag kan, använder det även från båt och land om jag inte ska ner väldigt i invevningshastighet.

Använde först multi men skaffade haspel till kajak fisket då man ibland kastar kortare kast i lite sämre vinklar, och då är det stor skillnad.


Inga konstigheter som sagt att dänga på så hårt du kan. Kört flera dagars resor och aldrig haft något problem.

Och jo, du låter ju inte linan glida över fingret utan du öppnar upp, det ända som händer är att linan lämnar fingret, den skaver inte imot. Isf gör du något jävligt konstigt om du får skav på fingret, och handskar är enbart i vägen, oavsett vad du använder för rulle
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback