Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-22, 13:16
  #1
Medlem
Hollenriks avatar
Är det nån som har koll på vad den högsta kastvikten för haspelspö ligger på?
Hittade nyligen ett Westin med kastvikt upp till 180 gram, men tänker att man nog inte kan hitta haspel med mycket mer än så. Var går egentligen "smärtgränsen" där man blir tvungen att övergå till multirulle?

Mvh
Citera
2022-12-22, 13:26
  #2
Medlem
No_lifers avatar
Borde väl storleken på rullen utgöra, fabrikat också möjligtvis men 180gram borde väl en haspel i 4000 storlek klara av.

Om det ens har någon betydelse då haspel är frånkopplad vid utkast. Och bromsen som jobbar vid inredning. Så länge du har tillräckligt stark broms för att kunna veva in 180 gram drag och 10 kg fisk på den.
Citera
2022-12-22, 14:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Är det nån som har koll på vad den högsta kastvikten för haspelspö ligger på?
Hittade nyligen ett Westin med kastvikt upp till 180 gram, men tänker att man nog inte kan hitta haspel med mycket mer än så. Var går egentligen "smärtgränsen" där man blir tvungen att övergå till multirulle?

Mvh

När vi snackar kastvikt på haspel handlar det oftast inte om hur tunga beten du ska kasta utan hur styrkan är.

Större haspelrullarna har oftast inte så hög kastvikt utan fokuserar mer på högre linkapacitet.

Detta då haspel i många länder är populärt vid havsfiske både från land och från båt.

Även om du åker till andra länder och havsfiskar så kastar man oftast inte poppers eller havsjiggar över 100 g med haspel.

De flesta skulle jag nog säga kastar vikter på max 50 g med haspel, andra 80.

Jag föredrar max 50 g, syftet med haspel för mig är kastlängd, och tyngre beten får du ändå inte iväg så långt. En multirulle kastar nästan lika långt över 50 g, just för att du kan ta i mer.

När det gäller spön så handlar det mer om att ha ett starkt spö med mer ryggrad just vid havsfiske som tex Giant Trevally eller Lax. Står det 180 g så finns det nog ingen som egentligen kastar beten som är 180 g, utan mest vill ha styrkan på spöt.
__________________
Senast redigerad av KaptenRullgardin 2022-12-22 kl. 14:44.
Citera
2022-12-22, 14:53
  #4
Medlem
Det finns haspelspön klassade för väldigt tunga beten(300+gram), problemet är snarare att fingret tar så mkt stryk med tunga beten, framförallt med flätlina. Kan lösas med handske/fingerskydd.
Haspelrullar(eller andra rullar) har ingen "kastvikt", och vad ett spös "styrka" är har jag inte en aning om.
Citera
2022-12-22, 15:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
Det finns haspelspön klassade för väldigt tunga beten(300+gram), problemet är snarare att fingret tar så mkt stryk med tunga beten, framförallt med flätlina. Kan lösas med handske/fingerskydd.
Haspelrullar(eller andra rullar) har ingen "kastvikt", och vad ett spös "styrka" är har jag inte en aning om.

Fast man kastar inte så tungt med haspel. Det är oftast bara styrkan man är ute efter med dessa spön
Citera
2022-12-22, 15:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Fast man kastar inte så tungt med haspel. Det är oftast bara styrkan man är ute efter med dessa spön

Det gör man visst det. Och vad är "styrka" på ett spö?
Citera
2022-12-22, 15:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
Det gör man visst det. Och vad är "styrka" på ett spö?

Nej.

Styrkan på ett spö är mängden friktion/böjning det kan utsättas för innan det går av. Var du verkligen tvungen att ställa den frågan?
Citera
2022-12-22, 15:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Nej.

Styrkan på ett spö är mängden friktion/böjning det kan utsättas för innan det går av. Var du verkligen tvungen att ställa den frågan?

Du har 100% inte en aning om vad du pratar om. Vilken enhet mäts denna styrka i, och var på spöet brukar den skrivas? Och att folk inte brukar kasta 200gramsbeten med haspel är ett påstående så fånigt att jag inte orkar bemöta det.
Citera
2022-12-22, 15:50
  #9
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
Du har 100% inte en aning om vad du pratar om. Vilken enhet mäts denna styrka i, och var på spöet brukar den skrivas? Och att folk inte brukar kasta 200gramsbeten med haspel är ett påstående så fånigt att jag inte orkar bemöta det.

Troll.

Man kastar inte 200g med haspel.

Kan du inte hitta andra forumsdelar att trolla på?
Citera
2022-12-22, 15:52
  #10
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Troll.

Man kastar inte 200g med haspel.

Kan du inte hitta andra forumsdelar att trolla på?

Håller med. 2 min kast med 200 så har du inga fingrar kvar... Udda tråd att trolla och försöka vara rolig på. Eller vad hen nu försökte göra.
Citera
2022-12-22, 15:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Troll.

Man kastar inte 200g med haspel.

Kan du inte hitta andra forumsdelar att trolla på?

Men snälla ni. Jag, och samtliga mina fiskekompisar, gör det när förutsättningarna kräver det. Detta gäller skandinaviskt gäddfiske. Och har ni sett nån poppa GT med multirulle nån gång?

https://gtfightclub.com/collections/...ure-200mm-100g

Gå och lägg er junisar.
Citera
2022-12-22, 17:05
  #12
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
Men snälla ni. Jag, och samtliga mina fiskekompisar, gör det när förutsättningarna kräver det. Detta gäller skandinaviskt gäddfiske. Och har ni sett nån poppa GT med multirulle nån gång?

https://gtfightclub.com/collections/...ure-200mm-100g

Gå och lägg er junisar.

Man poppar inte sådant med haspel. Du använder multirulle. Normala poppers till haspel är vikt 20-100g max.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback