Citat:
Ursprungligen postat av
%
Nu dribblar du bort korten när jag bevisat att Svensk ekonomi går bättre än Rysk.
Som sagt, att Svensk ekonomi gör ett bättre resultat under ett kvartal säger väldigt lite om hur det kommer se ut om 5 år. Det är långt mycket mer komplicerat än så, och jag gav flera exempel på varför. Den här tråden fokuserar dock på privatekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av
%
Det spelar ingen roll hur mycket råvaror man har när man inte kan förädla dem själv och efterfrågan sjunker p.g.a sanktioner.
Efterfrågan sjunker inte till noll bara för att EU och USA slutat handla med vår vän Ryssen. Efterfrågan är globalt lika stor som tidigare, däremot kommer vår vän Ryssen antagligen att sälja mer till länder som de inte hade lika mycket handel med tidigare.
Business as usual fast med andra handelspartners.
Citat:
Ursprungligen postat av
%
Jag har svårt att de att BRIC kommer bli någon succé. Det är en bunt egoistiska u-länder som kommer ha svårt att ena sig. Vilken valuta ska de handla med i stället för dollarn? RMB är väl egentligen det enda alternativet. Vill Kineserna det? Dåligt med stark valuta när man är så exportberoende.
Samtliga BRICS-länder har valutor som gått bättre än € och flertalet har även gått bättre än $ under 2022, så varför skulle det inte gå bra?
Citat:
The historic data shows that during the course of this year, the US dollar has depreciated against the Russian Ruble and Brazilian Real, while the Euro has depreciated against all the BRICS currencies.
https://www.silkroadbriefing.com/new...erve-currency/
Sen undrar jag varför du tror att BRICS-länderna måste enas om en valuta?
Det är mer än tio år sedan idén om en gemensam valuta presenterades, baserad på samtliga länders valutor (ungefär som SDR).
Citat:
The BRICS countries are working on establishing a new reserve currency to better serve their economic interests, according to Pavel Knyazev, Deputy Director of the Russian Foreign Ministry’s Foreign Policy Planning Department. The new currency will be based on a basket of the currencies of the five-nation bloc: the Chinese RMB Yuan, the Russian Ruble, the Indian Rupee, the Brazilian Real and the South African Rand.
Citat:
Ursprungligen postat av
%
Du har fortfarande inte förstått varför rubeln bara är stark på pappret.
Det är du som fortfarande inte förklarat varför Rubeln bara är stark på pappret.
Är ett ökat bruk av en valuta i internationell handel detsamma som något som sker "bara på pappret" enligt dig?
Läs och begrunda:
Citat:
The BRICS nations had previously said it was working on establishing a joint payment network to cut reliance on the Western financial system. The member countries have also been increasing the use of local currencies in mutual trade. Despite sanctions and SWIFT disconnection, the Russian Ruble has been the strongest performing currency in the world this year, gaining on average over 30% in value.
Citat:
Ursprungligen postat av
%
Ryssland är väl vana, för man mer eller mindre alltid varit en ekonomisk katastrof. Landet har gått i konkurs två ggr, Sverige noll.
Du bör fundera på vad du själv skrivit här. Hur kan ett land som gått i konkurs två gånger vara en av världens stormakter? USA är också, på sitt sätt, på väg mot konkurs. Det innebär inte att USA i nuläget har ett sämre ekonomiskt utgångsläge än t ex Sverige.
Du bör även fundera på vad Siluanov säger i det här citatet:
Citat:
"The current crisis is man-made, and the BRICS countries have all necessary tools to mitigate its consequences for their economies and the global economy as a whole," Siluanov said.
En riktig ekonomisk konkurs kan omöjligt jämföras med en som är konstgjord, och
en människa som har råvaror och kunskap och förstår hur den ska bygga upp rikedom har generellt sett en mycket bättre utgångspunkt för att tjäna pengar än en människa som bara gått i flumskola och tror att världen blir bättre om man kastar pengarna i ett svart hål. Det spelar mycket liten roll i det här exemplet om flum-människan som utgångspunkt börjar med tio gånger mer pengar därför att ett lands ekonomiska framtid skapas av dess förmåga att förvalta kapital.
Sverige närmar sig just nu en riktig, ej konstgjord, krasch som kommer kännas i hela landet och minnas i tiotals år framöver (och antagligen förändra Sveriges samhällsekonomi i grunden). Det går inte att jämföra med vad Ryssland just nu riskerar under Ukrainakrisen, därför att Rysk ekonomi inte går att krascha. Om du nu inte vill lyssna på vad jag säger, läs vad jag citerar här nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
%
Värdens samlade nationalekonomer är eniga om att det ser mörkt ut för Ryssland, men du vet förstås bättre....
Att majoriteten ibland kan ha fel finns massor exempel på, och oftast när så är fallet finns en bakomliggande agenda som är viktigare än att ha rätt.
Du själv påstår i din tur att du vet bättre än Per Hammarlund med doktorsexamen från London School of Economics?
Det Hammarlund säger i den här SVD-artikeln stämmer till punkt och pricka enligt mig:
https://www.svd.se/a/g6noXL/svart-at...a-rysk-ekonomi
Citat:
– Ryssland har en nyckelroll inom energi, metaller och mat- och gödselproduktion. Det gör att det blir svårt att helt knäcka rysk ekonomi. Det kommer alltid finnas stora ekonomier – som Indien och Kina – som fortsätter ha begränsad handel med landet, säger Per Hammarlund.
Han vänder sig samtidigt mot själva idén om att knäcka en ekonomi som den ryska. Tanken är populistisk och vilseledande, anser Hammarlund.
Det vill säga att
du är populistisk och vilseledande, enligt både mig och Hammarlund.
Det tycker jag är en träffande beskrivning.