2022-12-17, 13:08
Medlem
Ja, var lagras textfilerna som man skriver i anteckningar på disken?
Jag har nämligen tappat alla och har letat med recuva-prigrammet, men den hittar inte mina .txt-filer.
Har en aning att dom ska ligga under appdata, men där är tomt..
Har även bökat/letat runt med notepad.exe,s filer, men kommer ingenvart, för det är väl samma..
Är det någon som är säker på var dom verkligen ligger/ eller ska ligga..?
Kan jag ha råkat ut för något registerfel med notepad.exe som måste rättas till?
Citera
2022-12-17, 13:10
Medlem
askers avatar
Du väljer ju var de ska sparas när du trycker på "Spara"? Och om du ändrat, så öppna notepad nu och tryck Spara så ser du ju var den föreslår.
Citera
2022-12-17, 13:26
Medlem
Ja, du har rätt, men jag menar när man inte väljer utan sparar automatiskt utan val, default alltså..
Skulle kanske skrivit att jag kikade lite på en .log-fil och sen kan jag inte se var originalet, default var..
För öppnar jag nu och klickar på öppna så är det tomt..
Blir valet att leta igenom hela c-disken med .txt kanske ?

Löste det..
Man tittar i wordpad och sen "öppna" i arkiv så kommer det upp..
Konstigt att det försvann i anteckningar..
Senast redigerad av tommen1 2022-12-17 kl. 13:37.
Citera
2022-12-17, 13:37
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Ja, du har rätt, men jag menar när man inte väljer utan sparar automatiskt utan val, default alltså..
Skulle kanske skrivit att jag kikade lite på en .log-fil och sen kan jag inte se var originalet, default var..
För öppnar jag nu och klickar på öppna så är det tomt..
Blir valet att leta igenom hela c-disken med .txt kanske ?
Du hade redan varit klar om du använt utforskaren och sökt *.txt
Citera
2022-12-17, 13:39
Medlem
ja, jag löste det enl ovan och ditt sätt var bra..
Var nog lite panik här eftersom allt var borta i anteckningar..
För jag har den sparad längst nere på listen och får alltid upp mina txt-filer där.
Citera
2022-12-17, 15:22
Medlem
Nattskenets avatar
Sticky Notes är en applikation och sparar inte era texter i txt-format utan det är mer avancerat än så. Dom sparas i en SQL-databas, och om du kopierar denna SQL-databas som i detta fall är i form av 1-3 filer, som kan kopieras till exempelvis ett externt lagringsmedia eller molnet. Om man sedan går till en ny dator och kopierar SQL-databasen igen och skriver över den som redan fanns på datorn och sedan startar om appen, då finns det stor chans för framgångsrik återställning på det råaste möjliga sättet, finns risk för data-korruption. Där Notes används professionellt eller för väldigt viktig information så rekommenderas att logga in i appen för att säkerhetskopiera dom online, alternativt byta till OneNote.

Hitta databasen på följande plats: "%UserProfile%\AppData\Local\Packages\Microsoft.Mi crosoftStickyNotes_8wekyb3d8bbwe\LocalState" (klistra in i Utforskaren, eller gå dit med cd-kommandot i cmd). Där bör det finnas plum.sqlite, plum.sqlite-shm & plum.aqlite-wal.
Senast redigerad av Nattskenet 2022-12-17 kl. 15:27.
Citera
2022-12-17, 16:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem