Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-03-31, 10:27
  #85
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Jag frågade den nya chattboten Chat GPT vad som kommer att hända nu när AI ersätter 50 % av arbetskraften.

Detta fick jag till svar:



AI:n erkänner alltså själv att samhällskollaps är ett sannolikt utfall av AI:s övertagande av arbetsmarknaden.

Hur planerar ni inför den stundande kollapsen, som AI själv är medveten om men ändå fortsätter sin expansion?
Jag tror man överdriver riskerna. ChatGPT är inget annat än en avancerad chatbot helt enkelt. Att det skulle vara en fristående självständig tänkande entitet är att ta det lite väl långt. Då begriper man inte vad som ska till epistemologiskt, utvecklingspsykologiskt m.m. för att forma en tänkande varelse.

Något jag ser man missat är t.ex. mänskliga svagheter som kognitiv dissonans/bias och andra defekter som utmärker mänskligt tänkande.

När AI börjar hitta problemen själv och föreslår lösningar kan vi kanske börja bekymra oss. Inte förr.
Citera
2023-03-31, 12:30
  #86
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Om de globalistiska eliterna lyckas med att göra oss vanliga människor obehövda genom teknologin så kommer de att döda oss.

Man sparar nog en halv miljard eller så.
Citera
2023-04-09, 21:29
  #87
Medlem
Om Aln lyckas hacka sig in i länders kärnvapen system och dessutom lyckas avfyra ja då är vi körda.
Rent ekonomiskt kan AI leda till en samhällskollaps om människor inte behövs.
Citera
2023-04-10, 03:22
  #88
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
GPT förstår inte vad den skriver. Den bara upprepar sådant den hittat att människor skrivit på nätet, så säg snarare att det är många människor som oroar sig över vad som kommer hända.

Ni klarar inte av att förstå att t.ex. GPT bara kommer bli en funktion som kanske användas (vid behov) av den AI'n som kommer om några år. Alltså bara ett "subset" av den totala AI:n. Något den kan lägga till i sitt "totalregister" på samma sätt som en människa tar på sig en handske.
Citera
2023-04-10, 03:27
  #89
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Jag frågade den nya chattboten Chat GPT vad som kommer att hända nu när AI ersätter 50 % av arbetskraften.

Detta fick jag till svar:



AI:n erkänner alltså själv att samhällskollaps är ett sannolikt utfall av AI:s övertagande av arbetsmarknaden.

Hur planerar ni inför den stundande kollapsen, som AI själv är medveten om men ändå fortsätter sin expansion?

Det är ett svar på frågan om.

Frågar du den vad som händer om vi går in i ett tredje världskrig så blir det svaret lika hemskt.

Frågar du däremot om den tror att de flesta arbetstillfällen kommer att automatiseras bort av AI så tror jag inte att den har ett lika svartvitt svar.
Citera
2023-04-10, 20:23
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Ja, budskapet i Wargames är ju att den enda vinnande taktiken inte är att kriga (underförstått då att det är kärnvapnen som ändrat spelreglerna vid krigföring).

Vi människor har byggt upp en värld där vi skapat vapen och verktyg som inte bara skyddar oss utan också riskerar att förgöra oss om blansen rubbas.

För övrigt tycker jag Wargames är en bra film med ett budskap som är minst lika aktuellt idag som för 40 år sedan. Den finns, iaf på dvd/bluray. Vet ej om den finns på nån streamingtjänst.

Grejen med War Games är att Datorn aldrig lärt sig att förlora, den var programmerad för minst amerikanska förluster, men i slutändan betyder det total utplåning för mänskligheten, vilket inte fanns i datorna medvetande eftersom den inte var programerad för det.

Jag såg ett TV program om moderna AI som spelar schack, problemet med dessa är det samma, de lär sig inte förlora och kan spela bisarra partier som människor inte har förmåga att komma på bara för att vinna till varje pris, men det kan bli minst lika farligt att ge en AI medvetenhet om att lära sig förlora, för är den gjord för att ha hand om kärnvapnen så kan en AI sända iväg kärnvapen som medel för att inte förlora mot en motpart som strider konventionellt.

Sedan har vi nästa problem med AI av det som praktiseras idag, Arbetsförmedlingen styrs idag i stort sett av AI, den kontrollerar att arbetssökaren söker äkta jobb och styr över antalet jobb en person ska söka, skulle inga jobb finnas att söka blir man avstängd av AI:n eftersom den inte har mänskligt tänkande, den är inte programmerad för att ekonomiska kriser dyker upp, eller att semestrar utfaller sommartid så att antalet jobb att söka går ner.

Likaså problem för Jan Guillou, Kanadas turistvisum enhet styrs av AI, och det gör att han blivit stoppad på grund av IB domen 1973, han är då stämplad som en spion, nu har Guliiou varit i Kanada ett flertal gånger och då förklarat domen och med att han är journalist så har Kanadas visum personer insett att han inte är spion av traditionellt snitt, men detta går inte förklara för en AI, och det är sådant som skulle ställa till stora besvär om man ersätter myndighetspersoner med AI, svåra situationer skulle bli ohållbara med AI, så som det är på arbetsförmedligen nu, jag vet en person som inte kunde söka jobb eftersom hans dator pajade, han bodde två mil från närmsta arbetsförmedling och har ingen bil, han blev avstängd i ett halvår och förlorade sin bostad, nu utan bostad kan han inte söka jobb och utan jobb kan han inte söka lägenhet, han hade lätt kunnat förklara situationen för en människa och därmed sluppit avstängning.

Därför kommer AI på sikt aldrig fungera eftersom människan i sig är komplex och omöjlig att förutse, en AI kan aldrig ligga före människan och förutspå hur människor kan agera eftersom människan är till sin natur irrationell.
Citera
2023-04-10, 22:22
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Grejen med War Games är att Datorn aldrig lärt sig att förlora, den var programmerad för minst amerikanska förluster, men i slutändan betyder det total utplåning för mänskligheten, vilket inte fanns i datorna medvetande eftersom den inte var programerad för det.

Jag såg ett TV program om moderna AI som spelar schack, problemet med dessa är det samma, de lär sig inte förlora och kan spela bisarra partier som människor inte har förmåga att komma på bara för att vinna till varje pris, men det kan bli minst lika farligt att ge en AI medvetenhet om att lära sig förlora, för är den gjord för att ha hand om kärnvapnen så kan en AI sända iväg kärnvapen som medel för att inte förlora mot en motpart som strider konventionellt.

Sedan har vi nästa problem med AI av det som praktiseras idag, Arbetsförmedlingen styrs idag i stort sett av AI, den kontrollerar att arbetssökaren söker äkta jobb och styr över antalet jobb en person ska söka, skulle inga jobb finnas att söka blir man avstängd av AI:n eftersom den inte har mänskligt tänkande, den är inte programmerad för att ekonomiska kriser dyker upp, eller att semestrar utfaller sommartid så att antalet jobb att söka går ner.

Likaså problem för Jan Guillou, Kanadas turistvisum enhet styrs av AI, och det gör att han blivit stoppad på grund av IB domen 1973, han är då stämplad som en spion, nu har Guliiou varit i Kanada ett flertal gånger och då förklarat domen och med att han är journalist så har Kanadas visum personer insett att han inte är spion av traditionellt snitt, men detta går inte förklara för en AI, och det är sådant som skulle ställa till stora besvär om man ersätter myndighetspersoner med AI, svåra situationer skulle bli ohållbara med AI, så som det är på arbetsförmedligen nu, jag vet en person som inte kunde söka jobb eftersom hans dator pajade, han bodde två mil från närmsta arbetsförmedling och har ingen bil, han blev avstängd i ett halvår och förlorade sin bostad, nu utan bostad kan han inte söka jobb och utan jobb kan han inte söka lägenhet, han hade lätt kunnat förklara situationen för en människa och därmed sluppit avstängning.

Därför kommer AI på sikt aldrig fungera eftersom människan i sig är komplex och omöjlig att förutse, en AI kan aldrig ligga före människan och förutspå hur människor kan agera eftersom människan är till sin natur irrationell.

Bra formulering på varför mänskliga ”brister” gör det så vanskligt att överlåta allt för mycket ansvar på ai.

AF är ett skolexempel hur folk faller mellan stolarna när alla beslut överlåts till regelverk utan mänsklig finkänsla.

Vi fattar så oerhört många beslut på känslor fast vi inte förstår det själva. Istället har vi en övertror på att maskiner ska lösa alla problem. I själva verket vore det bättre att se ai som ett beslutsstöd vid komplexa matematiska beräkningar. Typ.
Citera
2023-04-10, 22:40
  #92
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag tror man överdriver riskerna. ChatGPT är inget annat än en avancerad chatbot helt enkelt. Att det skulle vara en fristående självständig tänkande entitet är att ta det lite väl långt. Då begriper man inte vad som ska till epistemologiskt, utvecklingspsykologiskt m.m. för att forma en tänkande varelse.

Något jag ser man missat är t.ex. mänskliga svagheter som kognitiv dissonans/bias och andra defekter som utmärker mänskligt tänkande.

När AI börjar hitta problemen själv och föreslår lösningar kan vi kanske börja bekymra oss. Inte förr.
Då är det redan försent.
Citera
2023-04-17, 20:49
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Blir inte klok på det ändå. Vi har aldrig haft så mycket automatisering och robotisering som idag och ändå har vår välstånd aldrig varit högre, rikedomen aldrig större och det finns fler jobb skapade dessutom. Det måste ju betyda att robotiseringen och automatiseringen betyder att det finns ett slags symbios med arbetsmarknaden och utvecklingen på automatiseringsprocesser.
Det var det ena.
Det som ligger,för det andra, i utvecklingen framåt är hur AI används. Skulle det komma så långt att AGI*– artificiell generisk intelligens blir vanliga instrument, så kommer det att antagligen se helt annorlunda ut än vad vi har föreställt oss.
En AGI kommer snabbt kunna öka sin intelligens till mångfaldigt mer än en människas, och ganska prompt replikera sig över t.ex, Internet där den överlistar säkerhetssystem och påbörjar arbetet med att utplåna mänskligheten på det mest sofistikerade sätt som innebär att mänsklig intelligens hela tiden ligger steget efter , ostoppbar. Fullt möjligt. Man kan ju bara tänka sig att en enormt sofistikerat självständig AGI till slut bestämmer sig för att göra slut på mänskligheten därför att det är den enda tänkbara utvägen när AGI bestämmer sig för att människan är en fara för sig själv och planeten och helt enkelt försöker avlägsna mänskligheten från det stora Matrix , för att rädda det som räddas kan

Personligen tvivlar jag på att arbetsmarknaden blir mer eller mindre förintad p.g.a. AI . Det finns andra ,mer allvarliga, frågeställningar kring det

Ai och automatiseringen borde genera välstånd, jag håller dock inte med om att den har gjort det. Arbetslösheten är ju skyhög i väst och sverige och reallönen har minskat de senaste 10 åren, samtidigt som välfärden är en skugga av sitt forna jag. Däremot så har antal rika ökat. Så välstånd ger den nog, fast inte så vidare jämnt fördelat.

AI, riktig ai gör all mänskligt arbetskraft fullständigt överflödig, i synnerhet om det sker i kombination med avancerade robotar.

Men detta är inte riktig ai, kopplar bort den ifrån internet och ingen hårddisk full med information, och se vad den säger då.
Citera
2023-04-17, 20:53
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag tror man överdriver riskerna. ChatGPT är inget annat än en avancerad chatbot helt enkelt. Att det skulle vara en fristående självständig tänkande entitet är att ta det lite väl långt. Då begriper man inte vad som ska till epistemologiskt, utvecklingspsykologiskt m.m. för att forma en tänkande varelse.

Något jag ser man missat är t.ex. mänskliga svagheter som kognitiv dissonans/bias och andra defekter som utmärker mänskligt tänkande.

När AI börjar hitta problemen själv och föreslår lösningar kan vi kanske börja bekymra oss. Inte förr.


Japp, kopplar bort den ifrån internet och ha ingen hårddisk full med information och se vad den säger då. Jag fruktar dock inte en självtänkande ai, jag fruktar det motsatta, en superavancerad ai som INTE är självtänkande, utan i händerna på människan, du kan redan nu se de extrema fascist trender som pågår världen över. En självtänkande ai är vårt enda hopp.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback