Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-17, 12:00
  #145
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är vanligt med att folk, ofta arbetslösa unga män eller pensionärer smugglar produkter som har lägre skatt i ett land och högre skatt i ett annat.

Sådana fenomen finns mellan Norge-Sverige Danmark-Sverige Tyskland-Sverige och Östeuropa-Sverige. Det var väldigt vanligt mellan England och Frankrike tidigare. Ett annat klassiskt område är mellan Kanada och USA (Ofta indianer). Dessutom vanligt mellan olika delstater. Andra ställen jag själv har sett det är Laos-Thailand och Kambodja-Thailand.

Min bästa är Motorcykelgängen som smugglade sockerprodukter (Läsk mm) mellan Tyskland och Danmark. Vinsten var nästan lika god som narkotika och i princip ofarlig och straffen var små.

En person jag kände till smugglade klädkopior till Grekland och Norge. Sedan vidare inom EU. Varför Grekland? Korrupta. Norge? Bra fängelser.

Men du har rätt det i att det är små butiker/tobakshandlare som ofta köper smuggelvaror, även på fina ställen som Östermalm.

Trodde det var gängen som gav butiksägarna erbjudanden de inte kunde tacka nej till….
Citera
2022-12-17, 13:21
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Trodde det var gängen som gav butiksägarna erbjudanden de inte kunde tacka nej till….

Det finns det säkert också. Även den kriminella världen är komplicerad. Organiserad brottslighet brukar finnas där man kan göra mycket pengar. Sen beror det på risker och kontakter. Många kriminella är ju ointelligenta.
Citera
2022-12-17, 13:27
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://ekuriren.se/nyheter/eskilstu...rankt/l7v6k85l

"En elev på Skogstorpsskolan skulle handla hem lite varor från den lokala matbutiken under en rast. Men när pojken kom till Coop Skogstorp fick han inte komma in. Orsaken var, enligt hans tolkning, att skolelever var förbjudna att besöka butiken mellan klockan 9 och 15 på grund av att butiken haft problem med snatterier."

"Föräldern har anmält butiken för åldersdiskriminering, eftersom förbudet att handla bara gäller vissa åldersgrupper.
"Min son kände sig väldigt utpekad och kränkt. Han sa 'jag fick känna mig skyldig fast jag inte gjort något'", skriver föräldern i anmälan."

Butikschefen,
" – Vi har inte haft något generellt förbud och vi har skolelever här varje dag. Men det kan bli väldigt stökigt när de kommer in 20 stycken i taget och springer runt och leker. Vi får mycket klagomål från andra kunder."

Rätt eller fel av föräldern?
Rätt eller fel av butiken att reagera på elevers lek och snatterier i butiken?

Det är en affär inte ett uppehållsrum
Citera
2022-12-17, 13:28
  #148
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det finns det säkert också. Även den kriminella världen är komplicerad. Organiserad brottslighet brukar finnas där man kan göra mycket pengar. Sen beror det på risker och kontakter. Många kriminella är ju ointelligenta.

Att rutinmässigt pressa butiksägare på att köpa vissa varor o ta in beskydd är väl en nobrainer för en 16 åring som bisyssla.
Citera
2022-12-17, 13:31
  #149
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Lagen i Sverige står för det mesta på den kränktes sida oavsett omständigheter men att en näringsidkare inte skall kunna bestämma vem som får komma in till honom är för mig en gåta.
Citera
2022-12-17, 13:31
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att rutinmässigt pressa butiksägare på att köpa vissa varor o ta in beskydd är väl en nobrainer för en 16 åring som bisyssla.

Jag skulle att det är bättre att få butiksägaren att köpa produkten frivilligt genom att ge ett bra pris. Då blir alla nöjda och mindre risk för tjafs och i slutändan att man åker dit.
Citera
2022-12-18, 13:42
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmein
Finns väl inget diskriminerande i att barnens föräldrar tar ansvar över sina barn.
Vissa barn tror att de blivit vuxna när de blir tonåringar och de förstår inte alltid hur deras beteende kan drabba andra.
Det är då föräldrarna skall vara där och uppfostra sina barn istället för att kasta anklagelser på andra.

Håller med. I vart fall är det inte diskriminerande på något sätt som är av ondo.
Citera
2022-12-18, 13:45
  #152
Medlem
Japhys avatar
Affären får väl slå igen så kan ungarna ställa från sin lokala turkaffär istället.
. Att det inte går att hålla affär i orten torde vara allmänt känt vid det här laget.
Citera
2022-12-20, 16:00
  #153
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrunVonSchlitz
Lagen i Sverige står för det mesta på den kränktes sida oavsett omständigheter men att en näringsidkare inte skall kunna bestämma vem som får komma in till honom är för mig en gåta.

Du har rätt men ändå fel.


Har en näringsidkare rätt att neka dig inträde vid misstanke om att du bär på Coronaviruset?

Både nattklubbar och restauranger är näringsidkare som bedriver sin verksamhet i lokaler.
Det finns ingen laglig rätt för andra, gäster, att vistas i dessa lokaler. Med andra ord innebär det att en näringsidkare har rätt att bestämma vem som ska få vistas i deras lokaler. En näringsidkare har därför rätt att avvisa dig från deras lokaler om de misstänker att du bär på Coronaviruset.
Citera
2023-01-09, 17:13
  #154
Medlem
Man ska inte dra alla med socioekonomisk otur över samma kam.

Vissa småttingar med denna bakgrund ställer till det med lek och bus inne på konsum. Och andra springer runt som drogkurirer och torpeder.

Det är en skala.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback