Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-12, 07:14
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Tycker det inte är konstigt att det går långsammare för stora lastbilar med släp att accelerera upp i full fart.

När jag ser en lång stor lastbil komma och köra på i en påfart till en väg så brukar jag gå ut i vänsterfilen (om det är möjligt) i tid för att vara smidig och underlätta för denna typ av fordon.

Då uppför du dig som ett mycket bra föredöme i trafiken, till skillnad mot alldeles för många andra….

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det bästa är om man kan acceptera att det finns många sorters människor på vägarna med väldigt varierande körskicklighet och anpassa sin körning till det.

Är man en bra förare så har man ett ansvar att göra det lättare för de som inte är så bra förare.

Jag anser mig vara en extremt bra förare och jag har kört många tusen mil i mitt liv men jag har aldrig varit inblandad i nån större incident på vägarna, helt enkelt för jag kör med hjärnan och jag brusar sällan upp.

Ja det är precis så vi skall uppföra oss i trafiken, så även här ser vi en trafikant som är ett mycket gott föredöme för andra

Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Ja ja trafikens överpräst har talat och han begär att vi ska hålla med....
Våra erfarenheter är alltså annorlunda och jag skiter i vad du tycker, jag säger att du har fel och du är a pompous ass.

Här har vi däremot en pellejöns som borde läsa ovanstående citat och även begrunda om denne verkligen förstått hur verkligheten ser ut i trafiken….
Citera
2023-01-12, 07:26
  #254
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här har vi däremot en pellejöns som borde läsa ovanstående citat och även begrunda om denne verkligen förstått hur verkligheten ser ut i trafiken….
Nu är det ju så att du har fel, du vägrar erkänna att TS har rätt.
I vilket fall som helst så har du inte ett dugg att säga till om i sammanhanget, vi andra vet genom erfarenhet vilka idioterna på vägen är. Din personliga åsikt betyder inte ett skit. Vi ser det dagligen och till skillnad från dig så ursäktar vi inte dessa numpties.
Suck it up and like it.
Citera
2023-01-12, 07:46
  #255
Medlem
Det som ändrats på senare år är att fler kör egoistiskt och skiter i de som är bakom. Det gäller även vissa som ska ut på motorvägen. Det känns som att förr var det fler som gasade på ordentligt till rätt hastighet och sedan anpassade sig till trafiken på motorvägen innan de gick ut, även om det fanns ett och annat pucko då också.

Nu skiter vi i lastbilarna och pratar om personbilar. Annars blir diskussionen onödigt lång och komplicerad. En modern personbil har inga problem att komma upp i rätt hastighet, det krävs bara rätt tryck på den högra pedalen. Ibland är alla tre filer fulla av annan trafik, så då är det inte bara dumt utan också olagligt att kasta sig ut i för långsam fart och tvinga folk att bromsa. Som att bilarna på vägen har väjningsplikt mot den som ska ut. Det har de inte. Många gör ofta samma fel vid vanliga filbyten helt enkelt för att de skiter i de som kommer bakom.
Citera
2023-01-12, 07:57
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Nu är det ju så att du har fel, du vägrar erkänna att TS har rätt.
I vilket fall som helst så har du inte ett dugg att säga till om i sammanhanget, vi andra vet genom erfarenhet vilka idioterna på vägen är. Din personliga åsikt betyder inte ett skit. Vi ser det dagligen och till skillnad från dig så ursäktar vi inte dessa numpties.
Suck it up and like it.

Fast nu har ju TS apache du själv absolut inget mer än era fantasifulla anekdoter att komma med, och då TS i sin trådstart drar till med ”svenskar” på ett sätt som gör att han drar alla svenska bilister över en kam, så är det fullständigt uppenbart för alla med normalt sund förnuft att TS överdriver groteskt och inte på något vis kan styrka det han påstår.

Att det finns folk som har problem med att hantera påfarter korrekt är sant, men det gäller alltså vara en liten klick jämfört med alla andra som hanterar påfarten på ett ok sätt.

Dessutom är det som jag påpekat många gånger nu, inte bara ett ansvar för den på påfarten/accelerationsfältet, utan även ett ansvar för de på motorvägen, att hantera påfarter och på dessa ankommande trafik på ett korrekt sätt. Ett ömsesidigt samspel, säger trafikreglerna.

Dessutom är det ju minst lika mycket värde i min personliga åsikt som i din, eller TS. Ja det är faktiskt så enkelt att det är mest värde i den åsikt som bäst kan ses stämma mot verkligheten. Och då TS och vissa andra försöker hävda att svenskar över lag har problem med att göra rätt på påfarter, så har de redan där diskvalificerat sina egna åsikter och påståenden. Därför att vi kan ju lätt se att det ute i verkligheten inte är ens i närheten så illa som TS försöker påstå. De flesta trafikanter i Sverige hanterar helt enkelt påfarter på ett vanligen ok sätt.

Du och TS har helt enkelt alldeles för mycket konfirmationsbias i grunden…
Citera
2023-01-13, 01:24
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det som ändrats på senare år är att fler kör egoistiskt och skiter i de som är bakom. Det gäller även vissa som ska ut på motorvägen. Det känns som att förr var det fler som gasade på ordentligt till rätt hastighet och sedan anpassade sig till trafiken på motorvägen innan de gick ut, även om det fanns ett och annat pucko då också.

Nu skiter vi i lastbilarna och pratar om personbilar. Annars blir diskussionen onödigt lång och komplicerad. En modern personbil har inga problem att komma upp i rätt hastighet, det krävs bara rätt tryck på den högra pedalen. Ibland är alla tre filer fulla av annan trafik, så då är det inte bara dumt utan också olagligt att kasta sig ut i för långsam fart och tvinga folk att bromsa. Som att bilarna på vägen har väjningsplikt mot den som ska ut. Det har de inte. Många gör ofta samma fel vid vanliga filbyten helt enkelt för att de skiter i de som kommer bakom.

Det är precis detta som jag försöker träna in när min dotter övningskör. Att när hon svänger ut på en väg skall acca upp så snabbt att andra bilar på vägen inte skall behöva bromsa in. Samma sak när hon skall köra på en motorväg (även om det kan vara lite stressigare i början vid tät rusningstrafik). Man skall snabbt acca upp till den fart som andra fordon har i innerfilen så att de inte behöver bromsa in.
Citera
2023-01-13, 11:21
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Håller helt med. De flesta som kör bil i det här landet verkar ha hittat sitt körkort under en sten eller något och förstår inte dom enklaste trafiksituationer och hur man ska hantera dessa. Påfarter är ett bra exempel.

Hade ett kärringhelvete i somras som jag minns mycket väl. Låg bakom henne med min motorcykel och vi var på väg ut på en påfart till motorvägen där farten var 110km/h. Kärringen krypkör i 60km/h, det kommer lastbilar och alla möjliga snabba fordon på motorvägen som vi båda behöver svänga ut på och det skapade en sådan onödig risk för mig för jag är van vid att man gasar på när man ska ansluta till motorvägen, men jag får ligga i häcken på henne i 60km/h, och så ligger det en bil bakom mig också som ligger i häcken på mig för att hon kör så långsamt. När hon väl svänger ut, gasar hon upp till 110km/h. Jag kör om henne och tittar in genom rutan, och givetvis sitter hon och fifflar med mobilfan. Får stor lust att slå sönder vänster backspegel på hennes bil för att ha skapat en farlig situation med sitt krypkörande, men jag låter bli och gasar iväg.

Det, och att människor inte klarar av att använda körriktningsvisare korrekt, gör mig förbannad i trafiken.
Nog för att agerandet är dåligt från henne, men din respons är inte bättre. Gå inte upp i häcken på dessa! Sakta ner ordentligt och ta ut ett avstånd till henne och sedan får du möjlighet att accelerera upp snabbt innan du ska på motorvägen..

Det värsta som finns är när man kommer på motorvägen och plötsligt ser inte bara en utan 3-4 bilar som ligger i häcken på varandra i 70-80 knyck och ska in på motorvägen samtidigt...

Agera alltså proaktivt, identifiera dessa i god tid och ta ut ett gott avstånd så blir det inga bekymmer.
Citera
2023-01-13, 11:33
  #259
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nog för att agerandet är dåligt från henne, men din respons är inte bättre. Gå inte upp i häcken på dessa! Sakta ner ordentligt och ta ut ett avstånd till henne och sedan får du möjlighet att accelerera upp snabbt innan du ska på motorvägen..

Det värsta som finns är när man kommer på motorvägen och plötsligt ser inte bara en utan 3-4 bilar som ligger i häcken på varandra i 70-80 knyck och ska in på motorvägen samtidigt...

Agera alltså proaktivt, identifiera dessa i god tid och ta ut ett gott avstånd så blir det inga bekymmer.

Jag håller med, vanligtvis gör jag på detta sätt som du beskriver, men åtminstone ligger bilisten framför mig i kanske 80km/h. 60km/h var så onödigt långsamt, jag hade ju behövt sakta ner till kanske 50-40km/h, och vanligtvis ska man accelerera på påfarten och ej krypköra tills man svänger ut på motorvägen.

Jag avskyr också när flera bilar ligger som ett tåg på påfarter utan att skapa luckor till bilen framför. Det är vävningsprincipen som gäller gentemot bilisterna på motorvägen anser jag, vilket blir omöjligt när man kör på liknande sätt.
Citera
2023-02-04, 03:35
  #260
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
så om alla kör i 250 så ska alla andra också köra så fort? med din logik låter det som det. Folk ska köra i den fart de känner passar bäst för en själv, varken snabbare än skyltad hastighet eller överdrivet långsamt. På vanlig motorväg mellan 80-110 km/h. Allt där emellan går fin fint.

Nej. Men om någon kör i 250 så får man anpassa sig efter det. Man behöver inte köra snabbare men man behöver inte köra om i 95 heller.
Kör du Opel? På vanlig motorväg 80-150 km/h beroende på väglag och sikt. 120-135 för det mesta lagom
Citera
2023-02-04, 22:29
  #261
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast nu har ju TS apache du själv absolut inget mer än era fantasifulla anekdoter att komma med, och då TS i sin trådstart drar till med ”svenskar” på ett sätt som gör att han drar alla svenska bilister över en kam, så är det fullständigt uppenbart för alla med normalt sund förnuft att TS överdriver groteskt och inte på något vis kan styrka det han påstår.

Att det finns folk som har problem med att hantera påfarter korrekt är sant, men det gäller alltså vara en liten klick jämfört med alla andra som hanterar påfarten på ett ok sätt.

Dessutom är det som jag påpekat många gånger nu, inte bara ett ansvar för den på påfarten/accelerationsfältet, utan även ett ansvar för de på motorvägen, att hantera påfarter och på dessa ankommande trafik på ett korrekt sätt. Ett ömsesidigt samspel, säger trafikreglerna.

Dessutom är det ju minst lika mycket värde i min personliga åsikt som i din, eller TS. Ja det är faktiskt så enkelt att det är mest värde i den åsikt som bäst kan ses stämma mot verkligheten. Och då TS och vissa andra försöker hävda att svenskar över lag har problem med att göra rätt på påfarter, så har de redan där diskvalificerat sina egna åsikter och påståenden. Därför att vi kan ju lätt se att det ute i verkligheten inte är ens i närheten så illa som TS försöker påstå. De flesta trafikanter i Sverige hanterar helt enkelt påfarter på ett vanligen ok sätt.

Du och TS har helt enkelt alldeles för mycket konfirmationsbias i grunden…
Ömsesidigt samspel absolut, upp till den högsta möjliga farten det krävs för att inta vägen så sömlöst som möjligt, är du feg så vänta på en lucka, ta inte ut din feghet över resterande bilister.
Citera
2023-02-05, 05:40
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Ömsesidigt samspel absolut, upp till den högsta möjliga farten det krävs för att inta vägen så sömlöst som möjligt, är du feg så vänta på en lucka, ta inte ut din feghet över resterande bilister.

Det finns inget undantag för att bryta aktuell skyltad hastighet på påfarter, så man får endast accelerera upp till skyltad hastighet enligt trafiklagarna. Och trafiklagar är på mycket goda grunder till för att följas, inte för att brytas…
Citera
2023-02-18, 09:19
  #263
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
Nej. Men om någon kör i 250 så får man anpassa sig efter det. Man behöver inte köra snabbare men man behöver inte köra om i 95 heller.
Kör du Opel? På vanlig motorväg 80-150 km/h beroende på väglag och sikt. 120-135 för det mesta lagom
Ja man kan anpassa sig efter det och visa civilkurage och tvinga ner hans hastighet genom att blocka, preja av vägen, gripa honom och invänta polisen
Citera
2023-02-18, 09:28
  #264
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Det är därför jag medvetet bryter mot lagen och ligger i mittenfilen hela tiden, om det finns 3 filer.
Alltid lite incidenter med påfarten annars där en del kör för sakta, för fort, svänger in för snävt etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback